Як у постраждалих громадах забезпечують доступність послуг: подорожні замітки експертів Проєкту PROSTO
Як у постраждалих громадах забезпечують доступність послуг: подорожні замітки експертів Проєкту PROSTO

Серед усіх активностей Проєкту PROSTO щодо підтримки постраждалих громад, періодичні «польові» виїзди дають дуже чітке уявлення про результативність співпраці, можливість «прочитати» громаду власними очима для глибшої оцінки ситуації, потреб та планування на майбутнє.

Наприкінці червня експерти Проєкту відвідали постраждалі від військової агресії рф громади Миколаївської та Херсонської областей: Миколаїв, Шевченкове, Снігурівку, Широке, Первомайське, Баштанку, «херсонський хаб» в Кривому Розі, Велику Олександрівку і Високопілля. Проєкт надає цим та іншим громадам матеріальну (техніка для відновлення робочих місць працівників) та інституційну підтримку.


Експерти проєкту Петро Макаренко, Дмитро Кулик разом з представником Херсонської ОВА Євгеном Пісоцьким, головою Високопільської громади Ганною Шостак-Кучмяк та керівницею ЦНАП Мариною Дукальтетенко оглядають відновлений ЦНАП громади. ЦНАП працює на першому поверсі двоповерхової будівлі, в якій дуже потребує капітального ремонту пошкоджений обстрілами дах. Всі адмінбудівлі в центрі громади та старостинських округах пошкоджені або зруйновані

 

Як засвідчують результати співпраці з громадами, спроможність надавати публічні послуги є критично важливою для відновлення життєдіяльності в громадах, які перебували на лінії фронту чи в окупації.

Вкрай важливо якнайшвидше забезпечити громадянам можливість отримувати державні сервіси, особливо в таких чутливих сферах як соціальний захист, відновлення та оформлення паспортних документів, відновлення зруйнованого чи пошкодженого житла, реєстрація місця проживання, нерухомості, актів цивільного стану тощо. А сучасна техніка є запорукою належної роботи в державних реєстрах та інформаційних системах, якісного обслуговування відвідувачів. Допомога Проєкту мала відчутний вплив в контексті кризового реагування, посилила здатність місцевої влади надавати публічні послуги.

 

Територіальний підрозділ ЦНАП міста Миколаєва. Вже скоро відновить роботу і основний офіс ЦНАП, для якого Проєктом надана комп’ютерна та офісна техніка

 

Територіальний підрозділ ЦНАП міста Миколаєва

 

Відновлювати роботу доводилося переважно в умовах зруйнованих чи дуже пошкоджених адміністративних будівель і часто – за відсутності потрібних фахівців. В таких умовах місцева влада знайшла тимчасові просторові рішення організації роботи за принципом «робимо все, що можемо, там, де ми є». Всі наявні працівники на ключових напрямках роботи з послугами працюють як «єдине вікно».

 

Пошкоджена будівля Великоолександрівської селищної ради Херсонської області 

 

Зруйнований дитячий садок, де Великоолександрівська громада планує збудувати новий ЦНАП

 

Іншим тимчасовим рішенням стали регулярні виїзди в громаду при фізичному розташуванні на території іншої громади. Зокрема, в частині громад управлінці й досі не можуть на постійній основі перебувати безпосередньо в громадах через постійні обстріли, як у Бериславі і Новолександрівці на Херсонщині, або ж через відсутність придатних до використання приміщень. До прикладу, Первомайська селищна військова адміністрація фізично розташовується в місті Миколаїв, здійснюючи регулярні виїзди в громаду. Адже будівля селищної ради пошкоджена і ресурсів на її відновлення у громаді наразі бракує.

 

Будівля Первомайської селищної ради Миколаївської області (у приміщенні замінено кілька вікон, водночас досі не відремонтована покрівля, відсутнє електропостачання)

 

Тимчасово облаштовані робочі місця працівників громади в місті Миколаїв

 

Але навіть в умовах дистанційної роботи в «хабах» на території інших міст фахівці ЦНАП налаштовують унікальні моделі роботи для забезпечення мешканцям громад доступу до послуг – від прийомів і телефонних консультацій, логістики пакетів документів поштою (навіть із-за кордону) і до розміщення своїх фахівців у більш безпечних населених пунктах сусідніх громад, регулярних виїздів у населені пункти громади. Водночас, кадровий голод у «громадах на дистанції» дуже відчутний.

 

ЦНАП та фахівці Бериславської громади Херсонської області тимчасово працюють і приймають відвідувачів в Кривому Розі. Всі залучені до надання найбільш затребуваних послуг – в одній кімнаті

 

Складна ситуація із відновленням доступності до адмінпослуг у старостинських округах. Насамперед, через стан адмінбудівель, коли «універсальними офісами» є чи не єдині вцілілі/відремонтовані/модульні будівлі – амбулаторії. Є випадки, коли староста розташовується в адмінцентрі громади, бо в старостинському окрузі наразі взагалі немає де розміститися. І це при тому, що староста має дуже велике навантаження через необхідність організації всіх процесів життєдіяльності безпосередньо на території округу та постійну комунікацію з мешканцями. Староста – критично важлива посадова особа в громаді з обсягом завдань, які в наявних умовах дуже непросто забезпечити.

 

Відновлена за міжнародної підтримки амбулаторія, де в одній з кімнат тимчасово працює колектив колектив Широківської сільської ради Миколаївської області  

 

Колектив Широківської сільської ради Миколаївської області тимчасово працює в одній з кімнат відновленої за міжнародної підтримки амбулаторії

 

У травні 2022 року Широківська сільська громада планувала відкрити ЦНАП в новозбудованій будівлі за кошти субвенції з Державного бюджету. Під час бойових дій російські окупанти знищили цю новобудову. Наразі громада планує будівництва нового приміщення, оскільки інших адмінбудівель в центрі громади немає, заклади освіти та соціально-культурної сфери зруйновані.

Ускладнює доступність до послуг відсутність сполучення громадським транспортом в переважній більшості відвіданих громад. Тому навіть безоплатні державні послуги по факту мають для людей високу вартість. Адже для доїзду до адмінцентру громади, чи й взагалі – іншого міста за десятки кілометрів, потрібно винаймати приватний автотранспорт. 

Відчувається необхідність додаткової консультативної роботи для кращого використання таких форм обслуговування як мобільний (виїзний) адміністратор. Адже «мобільні валізи» в громади передаються різними міжнародними проектами. Важливо, щоб вони повноцінно функціонували в умовах ускладненої транспортної доступності. І це можуть бути виїзди не тільки за традиційною моделлю – індивідуальними виїздами додому, а й ширше – прийоми в старостинських округах в т.ч. виїзди «бригадним способом» (керівництво громади, адміністратор, суб’єкти надання послуг тощо).

 

Будівля Баштанської міської ради Миколаївської області після обстрілів російськими окупантами

 

Тимчасове розміщення ЦНАП в іншій вцілілій будівлі. В громаді планується будівництво модульного ЦНАП за кошти міжнародної технічної допомоги. Проєкт до вже наданої комп’ютерної техніки передає громаді автомобіль «мобільний ЦНАП»

 

Державна реєстрація нерухомості та вплив на динаміку відновлення житла. У громадах, які постраждали, зберігається проблема з доступністю до послуг і консультування у цій сфері. В селах багато пошкоджених житлових будинків належним чином не оформлені і не внесені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Частими є випадки, коли право власності є, але зареєстроване з помилками. Дані з Реєстру не підтягуються до поданих повідомлень про пошкоджене житло в єВідновлення. Для виправлення цих помилок необхідне залучення державного реєстратора.  

Роль державних реєстраторів є надзвичайно важливою в процесі виплати компенсацій. Натомість кількість цих фахівців в громадах не те, що не збільшується, а й навпаки – відтік з системи цих «золотих» фахівців продовжується. Наявні в регіоні державні реєстратори не в змозі задовольнити весь попит на послуги і консультації.

До прикладу, на весь півмільйонний Миколаїв – 2 держреєстратори. Ще один – у сільській громаді по сусідству. В Березнегуватому – нещодавно звільнився. У Снігурівці та Баштанці – держреєстратори є, і найбільше звернень до ЦНАП саме на їх послуги. Представниця Шевченківської громади брала участь у тестуванні 12 червня (перший оголошений Мін’юстом іспит після трирічної перерви),  але безуспішно. Зі слів голови громади, вкладено великі зусилля аби спочатку знайти фахівця з відповідною освітою, а потім ще й «довести» його до зали складання тесту. Потрібні рішення на національному рівні для організації належної підготовки претендентів до тестування.

Мабуть, ще гірша ситуація з доступністю до цих послуг на деокупованій Херсонщині. Є один державний реєстратор нерухомості у Великій Олександрівці. В Новоолександрівській громаді фахівець є, але в громаду не може повернутися через постійні обстріли, отже працює на дистанції. У Високопільській громаді держреєстратор звільнився (намагаються повернути, але поки безуспішно), у Бериславській - немає.

Не відновили ще роботу і бюро технічної інвентаризації. Над варіантами «реанімації» цих установ наполегливо працює обласна влада. Адже це наразі унеможливлює виконання одного з важливих етапів для реєстрації права власності – отримати відповідну довідку, поновити чи виготовити технічний паспорт.

Компенсації за пошкоджене і знищене майно та роль ЦНАП. Подані мешканцями повідомлення про пошкоджене чи знищене майно автоматично реєструються в Реєстрі пошкодженого та знищеного майна. Проте, фактично зібрати всі необхідні документи і довести їх до виплати компенсації в багатьох випадках наразі дуже складно. Так, за словами представників Широківської громади з Миколаївщини, з майже 90 поданих заяв лише 7 належно оформлені (підтверджене право власності, акти комісійного обстеження про шкоду та збитки тощо).

Працівники ЦНАП залучені до роботи комісій з обстеження пошкодженого та знищеного майна. Це додаткове навантаження і часто дуже значне. Виникає гостра потреба принаймні тимчасово підсилювати ЦНАП додатковим персоналом. Водночас, такий спосіб організації роботи дає позитивний ефект: справи громадян рухаються за чіткішим алгоритмом і швидше ведуть до потрібного результату. Так організована, до прикладу, робота у Великоолександрівській громаді на Херсонщині. Сприяє цьому і використання переданого Проєктом громаді кросовера «мобільний ЦНАП». З усіх відвіданих громад лише в цій громаді на момент візиту вже було 15 виплат компенсації з 19 по області.

 

Тимчасове розміщення ЦНАП Великоолександрівської селищної ради Херсонської області

 

Наданий громаді Проектом «мобільний ЦНАП». У цій громаді ЦНАП залучений до роботи комісій з обстеження пошкодженого та знищеного майна (з використанням кросовера – «мобільного ЦНАП»). Як засвідчує практика, при такому алгоритмі справи громадян рухаються за чіткішим алгоритмом і швидше ведуть до потрібного результату

 

Загалом на результат цієї роботи впливають такі важливі умови: безпека (неможливо актувати пошкоджене чи знищене майно під обстрілами); спроможність місцевої влади організувати роботу з Реєстром пошкодженого майна та комісійні обстеження; доступність послуг з державної реєстрації нерухомості як для реєстрації права власності, так і виправлення помилок; функціонування БТІ; функціонування та доступність судів (багато підтверджень права власності на житло має відбуватися саме в судовому порядку). Велике значення також має доступність до безоплатної правової допомоги з фокусом саме на майнові питання.

Кризова підтримка та процеси відновлення. Дуже важливе значення в умовах кризового реагування для постраждалих громад (і це дуже відчувалося під час візитів) має гуманітарна/ресурсна підтримка (від міжнародних організацій, системних благодійників до просто волонтерів). Є й місцеві ініціативи, активісти організовуються на підтримку та подолання викликів у своїх громадах.

 

Розвезення будматеріалів мешканцям сіл в Шевченківські громаді Миколаївської області

 

Тимчасово відремонтовані покрівлі житлових будинків у Високопільській громаді Херсонської області

 

Найбільш візуально помітні рухи в питаннях відновлення житла. Переважно – це латання дахів. Будматеріали, а ми бачили здебільшого пиломатеріали, шифер, утеплювач, видають сільським жителям – «фактичним власникам житла», незалежно від наявності зареєстрованого права власності. Допомагають волонтери-будівельники, місцева влада намагається організовувати співвласників невеликих двоповерхових житлових будинків на толоки. Щодо інших об’єктів інфраструктури – більше говорять про окремі вже реалізовані кейси, наміри та плани, подані «нагору» переліки пріоритетних проектів, комунікацію з міжнародними проектами, рішення «на низькому старті».

 

Трамвай привіз питну воду жителям одного з мікрорайонів Миколаєва

 

Залучення та інформування мешканців. Відчувається, що місцева влада сьогодні «під мікроскопом». Активна комунікація з мешканцями дуже важлива. Довіру у вкрай складних умовах формувати і підтримувати непросто – люди дуже «наелектризовані», зокрема і через очікування швидшої динаміки відновлення. Голови громад кажуть: важливо постійно пояснювати як розподіляється гуманітарна допомога, будівельні матеріали (часто мешканці одного села критикують владу за більшу допомогу іншому селу, а інше село робить так само), які пріоритети та перспективи відбудови. У фокусі уваги ще одне – необхідність чіткої координації з надавачами допомоги та постійного контролю, аби не було зловживань і самих мешканців.


Автор: Петро Макаренко, експерт Проєкту PROSTO «Підтримка доступності послуг в Україні»

Фото автора

Views: 2637
Comments:
*To add comment you should be authorized or sign_in
Related news: Administrative services
Read more: