20 червня відбулися Конгресові слухання проекту Закону «Про дерадянізацію порядку вирішення окремих питань адміністративно-територіального устрою України» (№8263), який готується до другого читання в Парламенті (текст законопроекту).
Організували обговорення Офіс Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України у співпраці з Комітетом Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, Центром політико-правових реформ за підтримки Програми «U-LEAD з Європою» та ГО «ДІЙСНО».
«Цей законопроект не вирішує усіх питань адміністративно-територіального устрою. Але він є першим необхідним кроком. Можливо, наступне і більш широке рішення треба буде приймати вже після змін до Конституції в частині децентралізації. Сьогодні ми почули підтримку законопроекту від усіх всеукраїнській асоціацій, які представляють громади, а також від провідних експертів. Ця підтримка, впевнений, вплине на рішення народних депутатів під час розгляду законопроекту у Парламенті», - сказав В’ячеслав Негода, керівник Офісу Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України
Віталій Безгін, народний депутат України, голова підкомітету з питань адміністративно- територіального устрою та місцевого самоврядування Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, коротко представив основні положення законопроекту до другого читання.
«Дійсно, наш законопроект є спрощеною версією урядового законопроекту №4664, який був більш комплексним, а отже і прийняти його в Парламенті було важче. Наш законопроект більше процедурний, основною метою якого є прибрати нарешті чинне з 1981 року радянське регулювання питань адмінтерустрою. Ми пропонуємо встановити чіткі процедури віднесення населених пунктів до категорії міст, селищ сіл. Крім того ми впроваджуємо ще одну категорію, яка не є населеним пунктом – поселення. Це місце компактного проживання, де немає сталого складу населення. Зараз у багатьох громадах такі поселення де-факто є і їх здебільшого утворюють колишні дачні кооперативи, а також тимчасові мобільні містечка, де живуть вимушено переміщені особи. Через війну таких поселень ставатиме більше, і їх треба інтегрувати у життя громади», - вважає народний депутат.
Крім того, за словами народного депутата, законопроект регулює процедури утворення і ліквідації населених пунктів, встановлення та зміни їхніх меж, найменування та перейменування населених пунктів, утворення та ліквідацію районів, зміну їхніх адміністративних центрів, утворення районів у місті і зміну їхніх меж тощо.
Усіх ці питання, крім змін на рівні районів, будуть вирішуватися за умови проведення обов’язкових консультацій з громадськістю.
Віталій Безгін зазначив, що з моменту набрання чинності законом, усі міста республіканського і обласного значення, а також селища міського типу будуть віднесені до категорії міста; села та селища і надалі залишаться у своїй категорії.
«Ніякого пониження статусу, яким так люблять ляками жителів міст, не буде», - сказав народний депутат.
Олександр Аліксійчук, народний депутат України, голова підкомітету з питань співробітництва територіальних громад та регіонів Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, зазначив:
«Цей законопроект демонструє, що побоювання представників місцевого самоврядування щодо втрати містами чи селищами їхнього статусу є безпідставними. Законопроект не звужує нічиї права, а навпаки розширює їх», - запевнив народний депутат.
На думку народного депутата Дмитра Микиші, віднесення населеного пункту до категорії села, селища чи міста не має сприйматися як пониження чи підвищення статусу.
«Давайте не говорити про статусність, ми не ділимо населені пункти та громади на кращі та гірші. Міста, селища і села ними були і залишаться, якщо самі того хочуть. Законопроект лише впорядковує необхідні критерії і процедури», - сказав народний депутат.
Також, на його думку, правильним є задекларований у законопроекті підхід, що усі зміни меж населених пунктів всередині громади, які не зачіпають інші громади, – це має бути повноваження органів місцевого самоврядування. Зміна ж зовнішніх меж громади – функція держави.
За словами присутніх на слуханнях представників профільних асоціацій та експертів, законопроект потрібний і його варто сприймати як перший крок до більш комплексного рішення, яке створить чіткі критерії, процедури та правила вирішення питань адміністративно-територіального устрою.
Підбиваючи підсумки дискусії, Назарій Збіглей, радник Офісу Президента, зазначив: сьогоднішнє обговорення вкотре продемонструвало, що слухання, які проводить Офіс Конгресу місцевих та регіональних влад, стають майданчиком, який об’єднує усіх учасників реформи у пошуку спільних оптимальних рішень.
Нагадаємо, проєкт Закону №8263, Верховна Рада прийняла 20 березня 2023 року.
Обговорення законопроекту до другого читання на Комітеті заплановане на середину липня цього року.
Відеозапис Конгресових слухань:
Attached images:
Tags:
Konhres mistsevykh ta rehionalnykh vlad V.Nehoda Vitalii Bezghin Zasady ATU
Source:
Пресцентр ініціативи "Децентралізація"
20 December 2024
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...
20 December 2024
Ветеранська політика в громадах: як це працює та які можливості може використати місцева влада
Ветеранська політика в громадах: як це працює...
Після демобілізації, поранення, повернення додому, ветеранів та ветеранок зустрічають громади. За те, щоби військові...
20 December 2024
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...
18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...
20 December 2024
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на бюджети територіальних громад - дослідження
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на...
Дві третини доходів від ПДФО надходять до бюджетів тих громад, де люди працюють, а не живуть. Якщо змінити цю систему...