Повноваження громад у сфері державної реєстрації актів цивільного стану: тези з Конгресових слухань

6 червня відбулися другі Конгресові слухання. Цього разу обговорення стосувалося викликів та можливостей ефективного здійснення окремих повноважень у сфері державної реєстрації актів цивільного стану (ДРАЦС) органами місцевого самоврядування.


Організатори заходу - Офіс Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України за підтримки шведсько-українського проєкту PROSTO «Підтримка доступності послуг в Україні».

«Сьогодні обговорили питання надання послуг ДРАЦС у громадах, щодо якого отримуємо багато звернень і від органів місцевого самоврядування, і від усіх профільних асоціацій, і від народних депутатів. А головне – безліч скарг від мешканців громад, які не отримують належних послуг на місцях. Тому сподіваюсь, що це обговорення підштовхне відповідальних осіб навести лад у питаннях послуг ДРАЦС», - сказав керівник офісу Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України В’ячеслав Негода.

 

 

Основні проблеми узагальнив експерт Віктор Тимощук, заступник голови Правління Центру політико-правових реформ:

«Децентралізація – це наближення послуг до людей. Але послуги ДРАЦС – це приклад, коли реформа пішла не туди. Базові послуги – реєстрації народження, шлюбу, смерті – віддаляються від людей, особливо у сільській місцевості. Цифри говорять самі за себе. У 2021-22 роках лише 13% цих послуг надавалися органами місцевого самоврядування, а 87% - органами Міністерства юстиції. Після укрупнення громад сільські території, які приєдналися до міст, втратили повноваження надавати послуги ДРАЦС. І хоча парламент виправив цю ситуацію, прийнявши відповідний закон ще два роки тому (Закон №1427 від 29.04.202 року), більшість ОМС ці послуги так і не надають. Як експерт я вважаю, що зазначена проблема виникла через неконструктивну позицію Міністерства юстиції».

 

 

За словами експерта, перед громадами є такі бар’єри:

  • Їх переконують, що ці повноваження ОМС не потрібні.
  • Вимагають статусу юридичної особи від виконавчих органів місцевих рад для повноважень ДРАЦС.
  • Пропонують, щоб послуги ДРАЦС надавали виконавчі комітети.
  • Вимагають перереєстрації громади з зазначенням області, району.
  • Платно навчають персонал ОМС, хоча мають робити це безоплатно.
  • Обмежують рівні доступу до реєстрів посадових осіб ОМС (або «адміністратор, або «реєстратор»).
  • Не надають бланків свідотств для ОМС (усіх, або окремих видів).
  • Висувають надмірні вимоги для зберігання бланків: окремі кімнати, прикуті сейфи, ґрати, сигналізація…
  • Акцентують на відсутності в ОМС функції «ведення реєстру».

На думку експерта, Мін’юст, підрозділи якого зараз укрупнюють, мав би бути зацікавлений у найшвидшій передачі повноважень на рівень громад, щоб люди отримували якісні і доступні послуги, а не створювати штучні бар’єри для цього.

«Тож що варто робити. Мінюст має швидко з ОМС розробити дорожню карту і чітко вказати покроковий шлях, як отримувати повновження ДРАЦС. При цьому, звісно, треба усунути всі бар’єри та забезпечувати максимальне сприяння для ОМС», - вважає експерт.

Голова підкомітету з питань адміністративних послуг та адміністративних процедур Комітету Верховної Ради з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Лариса Білозір зазначила, що питання с послугами ДРАЦС вирішити можна, якщо орієнтуватися на потреби людей, а не відомчі інтереси.

«На жаль, я поки не помічаю конструктивного бачення Мін’юсту вирішення цих проблем. Сподіваюсь, після цього обговорення Міністерство буде більше готовим до співпраці. Завжди є відомчі інтереси, але вони не мають переважувати інтереси людей», - сказала Лариса Білозір.

Вона запропонувала розробити дорожню карту передачі максимальних повноважень ДРАЦС громадам, делегувати їх органам місцевого самоврядування, а за Мін’юстом залишити нагляд, координацію та навчання.

 

 

Цю думку підтримав голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Віталій Безгін, який зазначив, що Міністерства мають продукувати політику, а не ускладнювати процес надання послуг.

Тому, на його думку, саме Міністерство юстиції мало б якнайшвидше запропонувати шляхи вирішення проблеми, про яку вже заявили усі: ОМС, експерти, асоціації, самі жителі громад.

 

 

У свою чергу, Олена Завгородня, заступниця начальника управління-начальник відділу координації та контролю діяльності органів державної реєстрації актів цивільного стану Міністерства юстиції України, зазначила, що завжди ОМС разом з ДРАЦ надавали послуги з реєстрації народження, шлюбу, смерті.

«Ніколи проблем не було. Проблеми з’явилися у зв’язку з кроками вперед, розвитком технологій, оскільки органи юстиції встигали за ними, а органи місцевого самоврядування не зовсім можуть потягнути те, що потрібно, починаючи від забезпечення комп’ютерною технікою, зберіганням, захищеними ключами, навчанням для роботи в реєстрі. Тому люди частіше звертаються до наших відділень. Але усі громади, які хочуть надавати ці послуги, можуть це робити і роблять, в тому числі, покладаючи повноваження на сільських старост», - сказала представниця Міністерства юстиції.

 

 

При цьому усі представники громад і ЦНАПів, які виступали на слуханнях, зазначили, що базові послуги ДРАЦС громади можуть перебрати з великими проблемами, і навіть після цього вони постійно стикаються з труднощами з роботою у реєстрі, відсутністю бланків тощо, що не дозволяє надавати ці послуги швидко і якісно.

Марина Бобраніцька, начальниця управління системного розвитку надання адміністративних послуг Міністерства цифрової трансформації України, зауважила:

«Міністерство цифрової трансформації опікується питанням створення сучасних ЦНАП в громадах, особливо в тих, де проживає менше 10 тисяч населення. І громади дуже плідно працюють на тим, щоб усі найпотрібніші послуги надавалися на місцях швидко і у комфортних умовах. Загалом в громадах вже більше 3500 тисяч точок надання послуг. І не треба думати, що якась громада з якоюсь послугою не впорається. Треба передавати усім громадам усі послуги, які можливо, особливо - найбільш потрібні людям. Зараз трішки більше 400 точок можуть надавати послуги ДРАЦС і лише 200 з них це роблять. Значить, є причини, з яких ці послуги не надаються у 50 відсотках ЦНАП, котрі можуть їх надавати. Ці причини ми сьогодні почули. І я дуже прошу до подальшого вирішення питань долучати представників ЦНАП, які уже мають практичний досвід».

 

 

Експертка шведсько-українського проєкту «Підтримка доступності послуг в Україні» PROSTO Ольга Калініченко теж зазначила, що ЦНАП громад спроможні надавати усі найнеобхідніші послуги жителям:

«Вони готові взяти повноваження ДРАЦС. Ми забезпечуємо громади технікою, створюємо можливості для відновлення послуг в деокупованих громадах. Але вони не можуть їх надавати. І це дуже прикро».

 

 

Присутні на слуханнях представники всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, а також Асоціації ЦНАП відзначили актуальність проблеми і готовність долучатися до її вирішення. На їхню думку, органам місцевого самоврядування треба делегувати повний спектр повноважень з ДРАЦС, а не окремі послуги.

Експертка Асоціації міст України Інна Скляр, сказала:

«В контексті широкомасштабного вторгнення не може бути такого, щоб люди їздили по області і шукали, де б узяти довідку про народження чи смерть… Ніхто не хоче забрати послуги у Мін’юсту. Ми хочемо, щоб люди отримували послуги швидко і комфортно. Держава декларує, що бігати повинні дані, а у нас досі бігають люди».

 

 

Підсумовуючи захід, В’ячеслав Негода зазначив, що це обговорення не має бути останнім.

«Зараз ми не вирішимо проблему. Але, сподіваюсь, усі зрозуміли, наскільки вона вже велика і наскільки значні труднощі створює, в першу чергу – жителям громад. Зараз важлива позиція Мі’юсту, готовність навести тут лад. Також пропонував би всеукраїнським асоціаціям підготувати спільний лист до Уряду і Парламенту – висловити спільну позицію з зазначеного питання. Щоб якісно сформулювати проблему і запропонувати шляхи вирішення, можна залучити експертів проєкту PROSTO, які володіють усією інформацією, бо працюють і з громадами, і з органами державної влади. Обговорення, з одного боку, показало, що є недосконалість системи, а з іншого – що усе можна виправити, якщо усі працюватимуть, думаючи передусім про людей».

 

Відеозапис та фото з обговорення:

 

 

06.06.2023 - 18:34 | Views: 5859
Повноваження громад у сфері державної реєстрації актів цивільного стану: тези з Конгресових слухань

Attached images:

Tags:

Administrative services Konhres mistsevykh ta rehionalnykh vlad V.Nehoda Vitalii Bezghin Larysa Bilozir V.Tymoshchuk

Source:

Read more:

20 December 2024

Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)

Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)

  Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...

20 December 2024

Ветеранська політика в громадах: як це працює та які можливості може використати місцева влада

Ветеранська політика в громадах: як це працює...

Після демобілізації, поранення, повернення додому, ветеранів та ветеранок зустрічають громади. За те, щоби військові...

20 December 2024

Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу

Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...

18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...

20 December 2024

Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на бюджети територіальних громад - дослідження

Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на...

Дві третини доходів від ПДФО надходять до бюджетів тих громад, де люди працюють, а не живуть. Якщо змінити цю систему...