Василь Сегін, координатор політики шведсько-українського Проєкту PROSTO «Підтримка доступності послуг в Україні»
Нещодавні дискусії з нагоди 10-ї річниці прийняття Закону України «Про адміністративні послуги»[1] [2] дозволили краще пригадати шлях реформи у сфері адміністративних послуг, яка насправді почалася задовго до прийняття відповідного Закону. Ці дискусії наштовхнули на роздуми: які ж є справжні досягнення реформи? Чи стали ці зміни незворотними? Які наразі є виклики у сфері адмінпослуг та чого чекати далі?
«ЦНАП – ключова точка доступу громадян до послуг та взаємодії з державою» - це твердження вже можна вважати аксіомою, яка свідчить про успішність децентралізації. Що ж вдалося вирішити?[3]
Підсумовуючи досягнення реформи, варто зазначити таке: наразі в Україні функціонує 1065 ЦНАП (у переважній більшості територіальних громад) та загалом 3110 точок доступу до адмінпослуг. За цими сухими цифрами криється багато мільйонів задоволених відвідувачів, що змогли отримати якісні та доступні адміністративні послуги в зручних умовах та без побутової корупції. Більше того, ще є великий потенціал для розвитку, адже не всі ключові адміністративні послуги інтегровано у більшість ЦНАП[5]. Зокрема, напередодні анонсованих скорочень[6], завдяки ЦНАП можна оптимізувати мережу відомчих фронт-офісів.
Чи стали зміни у сфері адміністративних послуг незворотними? Можу припустити, що з політичної точки зору, зміни вже незворотні, адже громадяни звикли до якісного обслуговування, і той, хто буде тими чи іншими рішеннями погіршувати ці умови, нестиме репутаційні (політичні) ризики. Перш за все тут йде мова про інтеграцію належного переліку найнеобхідніших послуг у ЦНАП, адже попри амбітні плани, перелік затребуваних послуг у ЦНАП навіть скорочується, зокрема:
Як бачимо, погіршення інтеграції послуг у ЦНАП почалося ще до широкомасштабної війни. Але зараз, особливо за відсутності достатньої кількості публічних обговорень (що безумовно може бути виправдано умовами воєнного стану), ризики зменшення кількості послуг у ЦНАП зросли ще більше. Водночас, попит на послуги в умовах війни збільшується, а адміністратори ЦНАП навіть в таких умовах показують високу якість обслуговування громадян.
Також можливі подальші проблеми з утриманням приміщень, персоналу, оновлення обладнання, адже в разі браку фінансування та збереження діючих ставок адміністративного збору коштів не вистачатиме і ЦНАП, як інституція, може занепадати. Окремі ставки адміністративного збору не переглядалися ще з 1993 року[11], і часто в рази менші навіть за банківську комісію при їх сплаті. Вирішити проблему могло б прийняття закону «Про адміністративний збір» з чіткими правилами встановлення ставок адміністративного збору та їх перегляду. Органи влади та експерти активно працюють над вирішенням цього питання, в парламенті вже зареєстровано кілька ініціатив.
Окремо варто відзначити швидкість та ефективність розвитку електронних публічних послуг, чому активно сприяє Мінцифри. Навіть в умовах війни кількість таких послуг збільшувалась, що суттєво спрощувало взаємодію громадян з органами влади. Зокрема, можна виділити запровадження наступних послуг: єДокумент, реєстрація пошкодженого та зруйнованого майна, допомога по безробіттю, реєстрація ВПО тощо.
Збільшення кількості електронних послуг потребує наділення адміністраторів ЦНАП функцією «цифрового посередника», що з одного боку, допоможе інтегрувати в ЦНАП більшу кількість адміністративних послуг, а з іншого, допомагатиме громадянам швидше освоїти цю точку доступу до послуг. Водночас адміністратор як «цифровий посередник» може бути ефективним і для послуг, що надаються в автоматичному режимі, і для послуг, які потребують довшого часу на опрацювання документів.
Важливим буде подальше політичне лідерство від Мінцифри для продовження роботи по взаємодії реєстрів, аналогічно варто покращувати ситуацію і з програмними комплексами, які використовуються у ЦНАП для надання послуг. Наразі адміністраторам ЦНАП доводиться паралельно працювати в кількох програмах та часто вручну дублювати інформацію.
Адміністративні послуги затребувані і в мирний, і у воєнний час. Лише послугою з реєстрації внутрішньо переміщених осіб за 7 місяців скористалися близько 3 мільйонів громадян[12], що звичайно ж створює додаткове навантаження і на ЦНАП, як одну з ключових точок доступу до відповідних послуг. Водночас, вирішення проблемних питань, які були описані вище, може швидко покращити доступність до адмінпослуг через ЦНАП. Важливо, що всі ці зміни не потребують значних витрат з державного або місцевого бюджетів (більше того, в певних випадках буде навіть економія коштів), а результати будуть швидко оцінені мільйонами громадян України.
[1] 08.09 - "Сервісна держава: ретроспектива реформи сфери адміністративних послуг" https://fb.watch/fwiqeb5ggj/
[2] 12.09 - «Сервісна держава: реалії та майбутнє сфери адміністративних послуг» https://fb.watch/fwikVXviMz/
[3] Детально шлях реформи розкрито у статті В. Тимощука: «10 років успіху – Закон України «Про адміністративні послуги»» https://decentralization.ua/news/15436
[4] Весь перелік послуг, що мають надаватись у ЦНАП визначено Розпорядженням КМУ від 16 травня 2014 р. № 523-р «Деякі питання надання адміністративних послуг через центри надання адміністративних послуг». Зараз цей перелік є доволі амбітний, тож запроваджується поступово.
[5] З детальнішою інформацією про групи послуг, що надаються у ЦНАП можна ознайомитись завдяки моніторингу Мінцифри: https://center.diia.gov.ua/rezultati-monitoringu-merezi-centriv-2
[6] https://www.kmu.gov.ua/news/promova-premier-ministra-ukrainy-denysa-shmyhalia-na-zasidanni-uriadu-13-9-22
[7] https://auc.org.ua/novyna/minyust-proponuye-peredaty-organam-miscevogo-samovryaduvannya-dodatkovi-povnovazhennya-u
[9] https://hsc.gov.ua/index/poslugi/vidacha-posvidchennya-vodiya/zrazki-ukrayinskih-posvidchen-vodiya/
Share the news:
18 November 2024
Аналіз реверсної дотації на 2025 рік: експертний огляд
Аналіз реверсної дотації на 2025 рік:...
У контексті активних обговорень під час розгляду державного бюджету на 2025 рік Ігор Онищук, експерт...
18 November 2024
Долучайтеся до громадського обговорення проєкту Плану заходів з безбар’єрності на 2025-2026 роки
Долучайтеся до громадського обговорення проєкту...
Усі небайдужі громадяни, профільні громадські організації та експерти мають змогу надати пропозиції до Плану заходів...
18 November 2024
«Кластери Відродження» - конкурс грантів від...
Проєкт UCORD оголосив конкурс грантів «Кластери Відродження», спрямований на підтримку культурних партнерських...
18 November 2024
Announcement: Presentation of findings of the...
On 18 November 2023 (12.30-13.30 EET) the presentation of findings of the eighth Nationwide Sociological Survey on...