Стан та потреби бізнесу в Україні: відмінності в оцінках місцевої влади та бізнесу

 

Центр розвитку інновацій, Офіс з розвитку підприємництва та експорту, національний проєкт Дія.Бізнес спільно з Advanter Group за підтримки Європейського Союзу та в межах Ініціативи для відновлення економіки, розвитку підприємництва та експорту України провели дослідження стану та потреб українського бізнесу під час воєнного стану, опитавши представників бізнесу та місцевої влади.

Період опитування: 25.05–10.06.2022. До аналізу взято дані від обласних військових адміністрацій (ОВА), 188 територіальних громад (ТГ) та 877 власників та CEO бізнесів.

В попередніх публікаціях експерти надали окремо оцінки від Бізнесу та місцевої влади, у тому числі в регіональному розрізі. Зараз експерти звертаєють увагу на те, що на прикладі заданих питань дані від бізнесу та оцінки місцевої влади (ТГ, ОВА) суттєво розходяться. При цьому, місцеві органи влади є важливим джерелом оперативних даних для Уряду, на основі яких формується політика та приймаються рішення. В сучасних умовах це актуалізує необхідність розвитку системних регіональних досліджень за репрезентативної участі усіх типів стейкхолдерів, розвитку взаємодії між місцевою владою та бізнесом, формування експертних мереж (“колективного інтелекту”) для оперативного опрацювання виявлених проблем та рішень, кращих практик і їх масштабування, трансформації управління до роботи зі спільними для всіх цифровими даними. 

 

Оцінки поточного стану бізнесу, по відношенню до 24.02

Серед ОВА та ТГ переважає більш оптимістичні оцінки поточного стану бізнесу, які суттєво не співпадають з даними отриманими від бізнесу:

  • Згідно з опитуванням, представники ТГ вважають, що лише 3% бізнесу призупинили роботу, на думку ОВА - 16%. А дані від бізнесу свідчать, що близько 50% (46,8%) призупинили діяльність.
  • ОВА вважають, що 58% підприємств не набагато (на 10-30%) скоротили обсяги виробництва, на думку ТГ - 44%. А дані від бізнесу - що це стосується лише 16,2%. 
  • Згідно даних від бізнесу 12,5% СГД змогли зберегти, чи навіть збільшити обсяги робіт. Це співпадає з оцінками ОВА - 10%, але не співпадає з баченням на рівні громад - 29%.

 

 

Прогнози на 2022 рік щодо діяльності бізнесу

Серед ОВА та ТГ переважає оптимізм в прогнозах розвитку бізнесу у 2022 році, які суттєво не співпадають з даними отриманими від бізнесу:

  • майже 80% ОВА та ТГ прогнозують, що бізнес буде працювати на рівні 50-80%, чи  взагалі буде вийде на рівень 2021 року. Проте такі оцінки поділяє лише біля 30% бізнесу.
  • 63% бізнесу песимістично в оцінках перспектив - вважає що обсяги діяльності складуть менше 50%, 20%, чи взагалі не буде працювати. Такі оцінки поділяє менше 20% ОВА та ТГ.

 

 

Орієнтація на експорт

Згідно зі статистичними даними Економічного профайлу (на платформі великих даних Vkursi), станом на 2021 рік, та даними опитування, близько 5% СГД (суб'єктів господарської діяльності) займалися експортною діяльністю. За результатами опитування, станом на червень 2022 р., вже майже половина підприємств України (44%) орієнтуються на розвиток експорту. Водночас лише 26% ТГ та 63% ОВА володіють даними про розвиток зовнішньоекономічної діяльності на своїй території.

 

 

Взаємодія бізнесу з місцевою владою

80,1% бізнесу не взаємодіє з ОВА чи ТГ, а 94,1% бізнесу не знають чи не долучені до програм підтримки від ТГ чи ОВА. І тільки 1,6% представників бізнесу зазначили, що вже брали участь у програмах підтримки та отримали результат.

 

 

 

Проте,  61% ТГ та 100% ОВА зазначають про наявність чи розробку програм підтримки бізнесу.

 

 

Крім того, в областях та громадах наявна і розвивається інфраструктура підтримки, яка має активно взаємодіяти бізнесом. Зокрема:

  • відділи підтримки підприємництва, розвитку економіки (100% ОВА та 76% ТГ),
  • координаційна рада з питань підприємництва (95% ОВА та 49% ТГ),
  • фонд підтримки підприємництва (74% ОВА та 33% ТГ) та інше.

      

 

Перешкоди для бізнесу на шляху відновлення

Представники бізнесу та місцевої влади мають спільну думку щодо деяких перешкод для відновлення й розвитку бізнесу. Серед цих перешкод (укрупнені діапазони значень):

  • відсутність достатньої кількості клієнтів (біля 50-60%),
  • відсутність достатнього капіталу (біля 30-40%),
  • недоступність кредитних коштів, що свідчить про спільне бачення (біля 20-40%).

Водночас суттєво різне бачення представників бізнесу та ТГ, ОВА щодо перешкод:

  • непередбачувані дії держави (від 0% до 30%),
  • відсутність необхідної підтримку на рівні України (від 0% до 16%),
  • перешкоди з боку регуляторних та фіскальних органів (від 0% до 10%), 
  • зруйнованість ланцюгів постачання (від 10% до 80%),
  • відсутність кадрів (від 10% до 50%),
  • Клієнти не розраховуються (від 5%до 20%),
  • неефективна, довга, дорога логістика(від 20% до 60%),
  • сировиною базою для виробництв (від 15% до 60%),
  • високих податків (від 5% до 15%),
  • відсутність експертизи в експорті (від15% до 30%)
  • непрогнозованістю ситуації в Україні (від 50% до 80%)

Різниця в оцінці таких перешкод ТГ та ОВА по деякім перешкодам відрізняється 1,5-8 рази.

 

 

У наступних публікаціях експерти планують дослідити інструменти підтримки бізнесу та історії успішного відновлення підприємницької діяльності під час повномасштабної війни, а також представити Індекс бізнес-клімату України, який моніторить система Економічний профайл громад/регіонів/кластерів, створена командами Центр розвитку інновацій та платформою великих даних Vkursi.

Ознайомитися із серією вже підготовлених в межах Ініціативи аналітичних статей щодо стану українського бізнесу, привабливості регіонів тощо в умовах повномасштабної війни можна за посиланням.

Довідково

  • Публікація підготовлена Центром розвитку інновацій, Офісом з розвитку підприємництва та експорту, національним проєктом Дія.Бізнес спільно з Advanter Group за підтримки Європейського Союзу, Міністерства цифрової трансформації, Міністерства економіки України, Міністерства фінансів України, Міністерства розвитку громад та територій та Коаліції бізнес-спільнот за модернізацію України та Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України». Публікація відображає позицію авторів і не обов’язково відображає думку Європейського Союзу.
  • Дослідження підготовлене в межах Ініціативи для відновлення економіки, розвитку підприємництва та експорту України.

Tags:

business war

Source:

Read more:

12 May 2025

Відбулася презентація підготовленого до другого читання законопроекту про міжмуніципальне співробітництво

Відбулася презентація підготовленого до другого...

12 квітня Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та...

12 May 2025

Уряд виділив кошти на генератори для освітніх закладів: понад 130 шкіл у 7 областях отримають підтримку

Уряд виділив кошти на генератори для освітніх...

09 травня 2025 року Кабінет Міністрів України ухвалив постанову про розподіл залишку коштів спеціального фонду...

12 May 2025

Уряд ухвалив зміни до фінансування військових адміністрацій: запроваджено єдиний підхід

Уряд ухвалив зміни до фінансування військових...

9 травня Кабінет Міністрів України ухвалив постанову, яка вносить зміни до Порядку фінансового забезпечення...

12 May 2025

Визначені проєкти-переможці конкурсу грантів «Кластери Відродження»

Визначені проєкти-переможці конкурсу грантів...

Вісім ініціатив із шести регіонів отримають фінансування від Швейцарсько-українського проєкту UCORD на реалізацію...