Чи може управління освіти громади надати службовий автомобіль відділу соціального захисту для доставки продовольчих наборів – роз’яснення експертів
Експерти консультативної робочої групи з питань місцевих бюджетів в умовах воєнного стану, створеної за ініціативи Мінрегіону, надали відповідь на запитання читачів порталу «Децентралізація»: «Чи може управління освіти надати службовий автомобіль відділу соціального захисту для доставки до інвалідів та людей похилого віку продовольчих наборів?».
Експерти зазначають, що, згідно з ч. 1 ст. 143 Конституції, територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.
Законами встановлено також наступне:
1. У статті 327 Цивільного кодексу України (ЦКУ) йдеться, що управління майном, яке є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
2. У Законі «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 р. № 280/97 (абз.14 статті 1, 28, 29) встановлено таке:
- Територіальній громаді належить право комунальної власності: володіти, користуватися і розпоряджатися майном як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.
- Виконавчі органи мають повноваження, визначені відповідною радою, щодо управління комунальним майном територіальних громад.
- Рішенням відповідних рад затверджується порядок використання коштів і майна.
У свою чергу, майнові права (зокрема бюджетних установ) визнаються речовими правами (стаття 190 ЦКУ).
Бюджетні установи володіють майном, яке їм передано в оперативне управління. Зазначене підтверджується нормами Законів, зокрема:
1. Правом оперативного управління у Господарському кодексі України (стаття 137) визнається речове право суб'єкта господарювання, який володіє, користується і розпоряджається майном (у нашому випадку управлінню освіти передано автомобіль в оперативне управління), закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом) для здійснення некомерційної господарської діяльності, у межах, встановлених цим Кодексом та іншими законами, а також власником майна (уповноваженим ним органом).
2. Власник майна, закріпленого на праві оперативного управління за суб'єктом господарювання, здійснює контроль за використанням і збереженням переданого в оперативне управління майна безпосередньо або через уповноважений ним орган і має право вилучати у суб'єкта господарювання надлишкове майно, а також майно, що не використовується, та майно, що використовується ним не за призначенням.
Комунальна установа (в запитанні - управління освіти) не є суб’єктом права власності на транспортний засіб (автомобіль). Вона отримала його в оперативне управління. Власником такого автомобіля є територіальна громада.
Отже, власник майна має право управляти майном у розумінні вищезазначених норм законів і у разі необхідності приймати рішення щодо його передачі від управління освіти до відділу соціального захисту на підставі рішення відповідної ради (від одного головного розпорядника бюджетних коштів до іншого) з урахуванням положень статей Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 р. № 280/97 (абз.14 статті 1, 28, 29).
Аби передати чи отримати основні засоби, слід мати рішення місцевої ради, відповідно до якого оформити акт приймання-передачі. Акт приймання-передачі основних засобів, форма якого затверджена наказом Мінфіну від 13.09.2016 № 818 (далі – Наказ № 818), застосовуємо у нашому випадку, коли безоплатна передача основних засобів відбувається між установами в межах одного органу управління майном.
Будь-яке надходження у натуральній формі, зокрема автомобіля, також передбачає:
- Складання та подання до органів Державного казначейства Довідки про надходження у натуральній формі. Типова форма такої Довідки міститься у додатку 25 до Порядку № 938 ( наказ Мінфіну від 23.08.2012 № 938).
- У разі здійснення розпорядниками бюджетних коштів операцій в натуральній формі такі операції повинні проводитися лише в межах планових показників та відображатися в бухгалтерському обліку виконання бюджетів (п. 11.17 Порядку п. 12.7 Порядку № 938).
- Всі види надходжень у натуральній формі визнаються доходами спеціального фонду (ст. 13 БКУ). Такі надходження не мають постійного характеру. Зрозуміло, що запланувати обсяг безоплатно отриманих активів неможливо. Тож такі надходження є завжди понад план (у даному випадку у відділі соціального захисту). Отже, крім подання Довідки про надходження у натуральній формі, у разі фактичного отримання «натуралки» необхідно ще внести зміни до кошторису в частині спеціального фонду за власними надходженнями і до всіх пов’язаних з цією господарською операцією документів.
- Підтвердженням цього є абз. 10 п. 47 Порядку № 228 (Постанова від 28.02.2002 № 228), відповідно до якого зміни до кошторису та пов’язаних документів вносяться внаслідок перевищення надходжень відповідного фонду порівняно з надходженнями, врахованими у бюджеті.
- Крім цього, під час надходження «натуралки» виникає ще одне питання: чи потрібно вносити зміни до паспортів бюджетних програм? Відповідь надав Мінфін у листі від 15.02.2019 р. № 05110-05-2/4473, у якому зазначив, що надходження у натуральній формі призводять до коригування спецфонду кошторису бюджетної установи в частині власних надходжень бюджетних установ. Якщо при цьому виникають нові завдання бюджетної програми (у нашому випадку у відділі соціального захисту), то згідно з абз. 9 п. 1.10 розд. І Правил № 836 (Наказ Мінфіну 26.08.2014 № 836) зміни до паспортів також потрібні.
Бухгалтерський облік передачі майна слід відображати відповідно до Типової кореспонденції субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом та зобов'язаннями розпорядниками бюджетних коштів та державними цільовими фондами (наказ Мінфіну від 29 .12. 2015 р. № 1219).
У період воєнного стану діють деякі особливості, які встановлені Постановою Кабміну від 11.03.2022 р. № 252: органи місцевого самоврядування, їх виконавчі органи, місцеві державні адміністрації, військово-цивільні адміністрації продовжують здійснювати бюджетні повноваження, а у разі утворення військових адміністрацій такі повноваження здійснюють військові адміністрації відповідно до статті 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».
Підготували:
Олена Чечуліна, експертка (USAID DOBRE)
Інна Святна, радниця з питань муніципальних фінансів та управління Регіонального офісу “ULEAD з Європою” у Вінницькій області
Сергій Яцковський, національний експерт з питань місцевого самоврядування, Швейцарсько-український проєкт DECIDE
Консультативна робоча група продовжує працювати і надавати роз’яснення.
Громади можуть і надалі надсилати свої запити, заповнивши форму за посиланням: https://forms.gle/YiJzf5NvU1LZKtVeA
Робоча група створена у березні 2022 року на базі кластеру з питань фінансів та бюджетування секторальної робочої групи «Децентралізація та регіональний розвиток».
До складу консультативної групи входять фахівці Центральних органів виконавчої влади, експерти з фін
ансових питань програм і проектів міжнародної технічної допомоги, які надають донорську підтримку в рамках реалізації реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, а саме: SKL International, USAID «ГОВЕРЛА», «U-LEAD з Європою», DECIDE, «ООН Жінки», USAID DOBRE, ОЕСР.
Tags:
budget war social services war social education war education budget methodology
Source:
Пресцентр ініціативи "Децентралізація"
Share the news:
11 October 2024
Як зібрати вихідні дані для комплексного плану – експертне роз’яснення
Як зібрати вихідні дані для комплексного плану...
Чинне законодавство вимагає, щоб усі територіальні громади України розробили та затвердили комплексний план...
11 October 2024
В Україні розпочала роботу нова...
11 жовтня 2024 року в Україні офіційно презентовано роботу нової шведсько-української багаторічної ініціативи...
11 October 2024
За 9 місяців 2024 року до загального фонду...
За 9 місяців 2024 року до загального фонду місцевих бюджетів надійшло 323,8 млрд грн, що на 63,4 млрд грн більше, ніж...
11 October 2024
Розпочалося громадське обговорення...
Міністерство освіти і науки України розпочало громадське обговорення законопроєкту, спрямованого на унормування НПА...