На початку реформи власні надходження та збори у місцевих бюджетах не перевищували 1%, зараз - збільшилися до 30%

В ефірі Громадського радіо Сергій Чернов, голова Харківської обласної ради, президент Української асоціації районних та обласних рад, розповів про складнощі бюджетного процесу у зв’язку із децентралізацією.

Виступаючи в ефірі Громадського, Сергій Чернов зазначив: "За чотири роки реформи місцевого самоврядування відбулися значні зміни, у тому числі, проводиться фінансова децентралізація".

Питома вага місцевих бюджетів у зведеному бюджеті України збільшилася від 46% до майже 51%. Майже відсоток на рік – це немало. На початку реформи у місцевих бюджетів власні надходження та збори не перевищували 1%, а зараз збільшилися до 30%.

Якщо у державі є баланс між повноваженнями та можливостями центральних органів влади, повноваженнями та можливостями органів місцевого самоврядування, то все працює ідеально. Коли ж є тенденція із додатковими коштами та новими можливостями передати більше, ніж здатна ефективно виконати громада, або інший рівень місцевого самоврядування, починаються проблеми.

На рівні сільських, селищних міських рад, а також об’єднаних територіальних громад, зміни, внесені до законодавства, зокрема, Бюджетного та Податкового кодексів, дали можливості, що сприяють наповненню бюджетів за рахунок місцевих податків та зборів. Наприклад, податку на майно. Де передана земля – включається ресурс від оренди землі за межами населеного пункту. Окремі акцизні збори та інше. Дійсно, податкова база змінилася, але бажання передати на цій рівень додаткове навантаження за рахунок нових фінансових ресурсів також наявне останнім часом.

Виходячи з того, що на місцях з’явилися значні додаткові фінансові ресурси, окремі міністерства намагаються передавати органам місцевого самоврядування повноваження, не властиві цим інститутам влади. А також відповідне фінансування за рахунок місцевих бюджетів.

Наприклад, освіта. З 1 січня 2018 р. на баланс обласних бюджетів передали усі навчальні заклади першого рівня акредитації, тобто технікуми. Минулого року обласні бюджети тихенько навантажили професійно-технічними навчальними закладами. З наступного року намагаються додати ще ліцеями I-II рівня акредитації, що вмонтовані у вищі навчальні заклади.

При цьому майно у власність громад області не передається, політика у сфері середньої професійної освіти залишається виключно за державою, а фінансують ці навчальні заклади органи місцевого самоврядування обласного, чи іншого рівня, залежно від того, де вони знаходяться та згідно того, як це записано у Бюджетному кодексі.

Я навів тільки один приклад, але те ж саме можна виявити у сфері охорони здоров’я, соціального захисту. Такі явища дискредитують реформу та чреваті соціальною напругою», - вважає Сергій Чернов.

08.10.2018 - 14:59 | Переглядів: 7304
На початку реформи власні надходження та збори у місцевих бюджетах не перевищували 1%, зараз - збільшилися до 30%

Теги:

УАРОР

Область:

Харківська область

Джерело:

Сайт Харківської ОР

Читайте також:

18 грудня 2024

Програма Polaris запрошує громади до партнерства за напрямом «Відновлення на місцевому рівні»

Програма Polaris запрошує громади до...

Шведсько-українська Програма Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні» запрошує громади до партнерства...

18 грудня 2024

Освітній маркер: що нового в освіті за листопад

Освітній маркер: що нового в освіті за листопад

У новому випуску «Освітнього маркера» від Швейцарсько-українського проєкту DECIDE  - дайджест подій та рішень...

18 грудня 2024

Практичні інструменти для відновлення даних про майно – матеріали тренінгу

Практичні інструменти для відновлення даних про...

17 грудня команда Проєкту SOERA провела тренінг «Відновлення втраченої інформації та документів про майно...

18 грудня 2024

Законодавчі ініціативи для місцевого самоврядування у 2024-2025 роках. Що зроблено і що заплановано?

Законодавчі ініціативи для місцевого...

Питання відновлення і розвитку громад а також впровадження подальших законодавчих та інших змін, які передбачає...