Чим запам’ятається 2024 рік учасникам процесу реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади? Які законодавчі зміни були ухвалені протягом року, а на які ще доведеться почекати? У цьому матеріалі - лише факти і події, котрі, на нашу думку, найбільше вплинули на діяльність та розвиток місцевого самоврядування в Україні.
Закони та законопроєкти 2024
2024 рік для децентралізації почався тим, що у січні набув чинності ухвалений у 2023 році Закон України «Про порядок вирішення окремих питань адміністративно-територіального устрою України» №3285. Цей закон нарешті прибрав чинне з 1981 року радянське регулювання питань адмінтерустрою, встановив чіткі процедури віднесення населених пунктів до категорії міст, селищ сіл, найменування та перейменування населених пунктів, спростив процедуру встановлення меж населених пунктів тощо. Автоматичної зміни статусу населених пунктів Закон не передбачив. Єдине, що автоматично відбулося, усі селища міського типу (а їх в Україні було 881) стали селищами, а міста більше не мають статусів районного, обласного чи республіканського значення.
Загалом у 2024 році Верховна Рада України ухвалила 10 важливих законопроєктів для продовження децентралізації, розвитку місцевого самоврядування і забезпечення його стійкості в умовах війни. Сім з них стали Законами:
Ще три з ухвалених цього року законопроєктів - на підписі Президента:
Цього року парламент також активно займався декомунізацією та дерадянізацією, ухваливши три важливих постанови:
Варто згадати й законопроєкти, які Верховна Рада ухвалила за основу, бо до них буде прикута особлива увага наступного року:
Не дочекалися в 2024 році на розгляд у другому читанні і два ухвалених раніше за основу законопроекти, за розглядом яких ми стежимо не перший рік:
Нагадаємо і про низку зареєстрованих законопроєктів, які також мають шанс потрапити до порядку денного парламенту наступного року:
Ну і на останок, хочеться згадати багатостраждальний законопроєкт №4380 від 16.11.2020 про адміністративний збір, який за 4 роки, попри свою актуальність, необхідність для громад, всебічну підтримку, висловлену на численних його обговореннях, далі розгляду у парламентському комітеті так і не просунувся. Можливо, він просто вирішив взяти паузу й спокійно відпочити в архівах до кращих часів.
Діяльність Уряду
У березні 2024 року Кабінет Міністрів України затвердив план заходів з реформування місцевого самоврядування і територіальної організації влади на 2024-2027 роки. Цей план тодішнє Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури презентувало ще у листопаді 2023 року, і він багато у чому повторює попередній план продовження децентралізації. Це не дивно, бо через війну більшість запланованого довелося відкласти, але намічені раніше кроки залишаються актуальними.
5 березня 2024 року Кабінет Міністрів України ухвалив Постанову про створення трьох базових реєстрів: адміністративно-територіальних одиниць (ЄДРАТО), адрес (ЄДРА), будівель та споруд (РБС). Ці реєстри наповнюють громади, бо саме вони володіють достовірною адресною інформацією.
Залучати громади вирішили і до наповнення єдиної геоінформаційної системи регіонального розвитку (ГІС), тестову версію якої презентували 13 березня. Ця система дозволить моделювати сценарії розвитку громад й здійснювати планування на основі даних, а також оцінювати ефективність витрат Державного фонду регіонального розвитку та укладати інвестиційний індекс окремих громад та регіонів.
Розробка базових функцій ГІС мала завершитися в травні та бути презентована в червні 2024 року, але ці та інші плани профільного для органів місцевого самоврядування Міністерства довелося відкоригувати, бо на початку травня 2024 року Міністерство залишилося без керівництва.
30 квітня Уряд ухвалив Постанову «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. №268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів». Цією постановою Уряд підвищив розміри посадових окладів посадовим особам місцевого самоврядування.
13 серпня Уряд затвердив зміни до Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки, чим зробив важливий крок з наближення державної регіональної політики в Україні до однієї з основних політик Європейського Союзу – політики згуртованості.
5 вересня профільне Міністерство отримало нового очільника - Верховна Рада України проголосувала за призначення Олексія Кулеби Віце-прем’єр-міністром з відновлення України – Міністром розвитку громад та територій України. І хоча, слово «інфраструктура» з назви Міністерства зникло, функції його поки залишаються без змін.
4 жовтня на посаду заступника Міністра розвитку громад та територій України був призначений Олексій Рябикін, який в Міністерстві опікується питаннями місцевого самоврядування та регіонального розвитку.
Важливо згадати і декілька рішень Уряду у важливих для місцевого самоврядування секторах.
23 січня Кабінет Міністрів України ухвалив Порядок організації діяльності та забезпечення функціонування центрів життєстійкості - просторів, у яких фахівці надаватимуть психосоціальну допомогу жителям громад.
25 липня Уряд затвердив Державний стандарт профільної середньої освіти. Стандарт будуть застосовувати в академічних ліцеях (10–12 класи), закладах професійної (професійно-технічної), а також фахової передвищої та спеціалізованої освіти (щодо здобуття повної загальної середньої освіти). Цей стандарт передбачає можливість формувати індивідуальну освітню траєкторію: навчатися за академічним або професійним спрямуванням.
У жовтні Міністерство освіти і науки України провело громадське обговорення законопроєкту, спрямованого на унормування процесів створення мережі закладів профільної середньої освіти. Законопроєкт пропонує встановити нові вимоги до утворення та функціонування академічних ліцеїв; спростити процедуру реорганізації, зміни типу або ліквідації закладу загальної середньої освіти; забезпечити формування мережі ліцеїв; загалом удосконалити законодавчу базу шляхом внесення змін та важливих уточнень до Законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту» та «Про фахову передвищу освіту».
Загалом реформа старшої школи була однією з найбільш обговорюваних тем у 2024 році, бо вже 1 вересня 2025 року в громадах розпочнеться пілотування реформи, а у 2027 році усі 10-ті класи мають розпочати навчання у профільній школі. Саме тому протягом 2024 року у регіонах за підтримки Швейцарсько-українського DECIDE відбулася низка громадських обговорень з залученням представників громад.
Місцеві бюджети
Остаточних даних щодо виконання місцевих бюджетів за 2024 рік поки немає, але експертні дані за 9 місяців свідчать, що місцеві бюджети хоч і продемонстрували стійкість, проте зіткнулися з викликами, які потребують стратегічного реагування для забезпечення фінансової збалансованості.
Вилучення «військового» ПДФО знизило частку місцевих доходів у зведеному бюджеті з 22,6%, як було у 2017 році, до 15,8%. Доходи від інших податків, хоча й залишалися стабільно зростаючими, не змогли компенсувати ці втрати. Крім того, зростали диспропорції надходжень у розрізі регіонів, що, на думку експертів, свідчить про необхідність подальшого коригування механізмів горизонтального вирівнювання податкоспроможності.
Щодо Державного бюджету на 2025 рік, то, як завжди, навколо ресурсів для місцевого самоврядування цього року точилися непрості дискусії. В решті, 19 листопада 2024 року Верховна Рада України ухвалила, а 28 листопада Президент підписав Закон «Про Державний бюджет України на 2025 рік». У документі врахована низка важливих норм, спрямованих на підтримку органів місцевого самоврядування: 64% ПДФО у 2025 році залишиться на місцях (крім «військового»); прифронтові громади не перераховуватимуть реверс; додаткова дотація збережеться для постраждалих територій; Державний фонд регіонального розвитку відновиться, хоча і в невеликому розмірі – 1 млрд грн.
Загалом, як зазначають експерти, у Державному бюджеті України на 2025 рік передбачається збільшення фінансових ресурсів для місцевих бюджетів.
Так, у 2025 році ресурс місцевих бюджетів зросте, порівняно з 2024 роком, на 15% - з 285,1 млрд грн до 327,7 млрд грн.
Основний приріст забезпечать надходження від ПДФО, які збільшаться з 235,4 млрд грн до 280,9 млрд грн, а також додаткова дотація для місцевих бюджетів, яка зросте до 36,5 млрд грн, зокрема на підтримку деокупованих територій.
Базова дотація зросте до 25,5 млрд грн, а введення реверсної дотації дозволить ефективніше розподіляти ресурси.
Комунікація реформи
З початку 2024 року стартувала ініціатива «Децентралізація на зв’язку» - серія комунікаційних заходів для суб’єктів реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади, покликаних вести спільний діалог і шукати відповідні на складні питання, з якими стикаються громади. «Децентралізація на зв’язку» – спільна ініціатива Програми USAID (DOBRE), Українського кризового медіа-центру, Всеукраїнської асоціації об’єднаних територіальних громад та порталу «Децентралізація». За рік відбулося 10 обговорень найактуальніших для громад тем.
Також цього року соціологи вкотре виміряли рівень підтримки реформи серед населення України - 18 листопада у Києві презентували результати восьмої хвилі всеукраїнського соціологічного дослідження «Багаторівневе врядування в Україні в умовах широкомасштабного російського вторгнення», яке провів Київський міжнародний інститут соціології на замовлення Ради Європи в рамках Програми «Посилення доброго демократичного врядування і стійкості в Україні» у співпраці з Комітетом Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.
Результати дослідження свідчать, що реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади (децентралізація) має стабільно високий рівень підтримки серед населення України. У 2024 році 77% опитаних (у 2022 році – 76,5%) вважають, що реформу потрібно продовжувати і передавати більше повноважень та ресурсів територіальним громадам. Водночас, більшість опитаних переконані у необхідності встановлення відповідальності виборних осіб за порушення законодавства і правил етичної поведінки. Більше важливих цифр і усе дослідження є ТУТ.
Чого чекати наступного року
2025 року, крім тих законопроєктів, які вже є на розгляді у Верховній Раді і про які йшлося вище, урядовці і народні депутати називали такі пріоритети на наступний рік:
Ми і надалі слідкуватимемо, як впроваджуватимуться згадані вище рішення, втілюватимуться проєкти і плани та чи відповідатимуть дії влади очікуванням громад.
Щоб не пропустити важливого, стежте за новинами порталу «Децентралізація», нашим онлайн-календарем, а також оновленням наших сторінок у Фейсбуці та Телеграмі.
23 грудня 2024
«Агенції регіонального розвитку мають проявити...
Плани та пріоритети Міністерства розвитку громад та територій щодо діяльності агенцій регіонального розвитку (АРР),...
20 грудня 2024
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...
20 грудня 2024
Ветеранська політика в громадах: як це працює та які можливості може використати місцева влада
Ветеранська політика в громадах: як це працює...
Після демобілізації, поранення, повернення додому, ветеранів та ветеранок зустрічають громади. За те, щоби військові...
20 грудня 2024
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...
18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...