17 вересня 2025
Децентралізація
+
Використання файлів cookie
Ми використовуємо файли cookie для покращення роботи та підвищення ефективності сайту. Натискаючи кнопку "Дозволити", ви погоджуєтеся на використання файлів cookie. Ви можете змінити налаштування файлів cookie в будь-який час у налаштуваннях браузера.
Дозволити

Закарпатський нардеп Василь Петьовка прокоментував ситуацію щодо децентралізації

Народний депутат України Василь Петьовка прокоментував ситуацію щодо децентралізації та створення об'єднаних територіальних громад. У коментарі – про наступне:

«На сьогодні проведення децентралізації є однією із найефективніших реформ, що впроваджуються в Україні з 2014 року. Ухвалення Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» у 2015 році дозволило розпочати процес об'єднання. Того ж року в Україні було створено 159 об’єднаних територіальних громад, у 2016 році – ще 198. На початок 2017 року в Україні успішно функціонує 367 ОТГ. Разом з тим –- це лише 10% від загальної кількості населених пунктів в Україні.

На Закарпатті у 2015 році були створені і успішно функціонують Тячівська та Вільховецька об’єднані громади, наприкінці 2016 року - Полянська ОТГ. Наприкінці квітня вибори проведуть ще у двох об'єднаних громадах з центрами у містах Перечин та Іршава. До сьогоднішнього дня у загальнодержавних рейтингах у питаннях децентралізації Закарпаття займає останню позицію в Україні.

За даними аналітиків наразі реформа загальмувала і не може розкрити весь свій потенціал. Вказують кілька причин. Серед них і те, що згідно чинної Конституції України: територіальна громада – це «добровільне об’єднання у сільську громаду жителів кількох сіл». Тобто йде неузгодженість із Законом України, який передбачає можливість об’єднуватися не тільки селам, а й селищним радам та містам. Наразі є громади, які бажають об’єднатись, проте перебувають у суміжних районах, областях, чи прагнуть об’єднатись з містами обласного значення.

Для продовження реформи потрібно ухвалити зміни до Конституції (щодо децентралізації), прийняті Верховною Радою у першому читанні. Згідно цих змін первинною одиницею адміністративного устрою стануть громади, від яких далі йде утворення районів і в подальшому – регіонів.

Інше, що гальмує об’єднання громад – протидія на місцевому рівні. Низка сільських, селищних, міських голів вдаються до саботажу цього процесу. Одна з причин таких дій представників органів самоврядування – проведення виборів до новостворених об’єднаних громад. Коли ж представники влади та політичних партій на місцях ризикують програти вибори – об’єднання блокується.

Наразі доцільно ініціювати дискусію щодо запровадження крайніх термінів добровільного об’єднання до 1 жовтня 2017 року. Подальші об’єднання мають відбуватись згідно з перспективним планом розвитку, затвердженим Кабінетом Міністрів. Європейський досвід демонструє, що основна роль у формуванні адміністративно-територіального устрою має належати уряду та профільним міністерствам на чолі з прем’єр-міністром.

У разі відсутності узгодженості вказаних питань, Україна може стати першою країною, яка провалила реформу децентралізації. Цілий ряд європейських країн пройшов процес об’єднання громад, і це дало серйозний поштовх розвитку для їх економіки.

Процес об’єднання, в тому числі і на Закарпатті, необхідно завершувати, адже він дав би можливість розвиватися населеним пунктам та реалізувати їх економічний потенціал, удосконалювати інфраструктуру та соціальну сферу».

Область:

Закарпатська область

Джерело:

«ua-reporter»

Поділитися новиною:

Коментарі:
*Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

16 вересня 2025

Погодження проєктів угод про міжнародне територіальне співробітництво: як це працює на практиці?

Погодження проєктів угод про міжнародне...

  Понад пів року діє чітка процедура для підписання міжнародного партнерства. Запрошуємо розібратися разом, як...

16 вересня 2025

Держбюджет-2026: що отримають громади і як розподілять ресурси для відновлення

Держбюджет-2026: що отримають громади і як...

Кабінет Міністрів України 15 вересня 2025 року подав до Верховної Ради України проєкт Закону України «Про Державний...

16 вересня 2025

Відкритий діалог та поетапне впровадження: що потрібно для успіху інституційної реформи закладів культури

Відкритий діалог та поетапне впровадження: що...

Які нові можливості та зміни зможе отримати культурна спільнота від впровадження інституційної реформи закладів...

16 вересня 2025

Стратегії громад не для “полиці”: що змінює реформа публічних інвестицій

Стратегії громад не для “полиці”: що змінює...

Впродовж останніх двох років Україна активно впроваджує реформу системи управління публічними інвестиціями (УПІ), що...