Децентралізація і процес об’єднання громад – це історичний момент, від якого дуже багато залежить у майбутньому, розповів в інтерв'ю "МБ" голова ОДА Олександр ФИЩУК.
– Але далеко не всі це розуміють, і навіть є певний спротив, – каже голова ОДА.
- Можливо, люди просто мало отримали інформації?
- Не можна сказати, що пояснювали мало. Інша справа, що не всі хочуть слухати. Багато хто хоче, щоби центр громади був саме в його селі і керував він. А багато хто і не розуміється на процесах. Та однозначно, цим шляхом треба йти. Сьогодні сільський голова має багато повноважень, але інструменту для їхньої реалізації немає.
- Реформа такі інструменти дає?
- Децентралізація більше дає фінансових ресурсів об’єднаній громаді, але і змушує самим більше шукати додаткових можливостей. У нас зростають надходження до місцевих бюджетів. Зросла плата за землю, додали акциз з алкоголю і пального. Резерви треба шукати в необлікованих робочих місцях, орендній платі за водні ресурси.
- За яким принципом, на вашу думку, краще об’єднання громади?
- До процесу об’єднання громад не можна підходити за одним шаблоном. Але найкраще не дрібнити по шматочках території, а зберегти інфраструктуру хоча б на рівні району. Йдеться про освіту, охорону здоров’я, соціальний захист та інші структури.
Ось є Усть-Путильська об’єднана громада з двох сіл. Що вони можуть зробити? Які послуги надавати мешканцям? Там будуємо школу, але це все, більше нічого не буде. В громаді має бути свій відділ освіти, свій методкабінет, а де взяти фахівців? Виникають питання по освіті, охороні здоров’я, соціальному захисту – громади отримали гроші, але не знають як правильно їх використати, не хочуть віддавати.
- Скільки ж мало б бути громад на Буковині?
Подрібнити встигнемо завжди. Тому я дотримуюся позиції, щоби був один район – одна громада. І немає значення, скільки в районі населення. Це означатиме, що функції районної ради і районної адміністрації перебере на себе об’єднана громада. Тільки вже вона сама буде приймати рішення, де і що фінансувати і в якому селі. Сьогодні між райрадами і РДА є певні тертя. Так, зараз РДА розписує, наприклад, скільки треба скоротити ліжок у лікарні. А рада каже – ні, ми проти, найчастіше виключно з політичних міркувань. А що робити потім, коли не вистачить грошей на зарплату? Кажуть державі "дай". А треба, щоб самі господарювали з того, що мають.
Було б найкраще створити з одного району одну громаду, а через два-три роки побачити, як вона працює і тоді вже, можливо, поділити.
- Перспективний план передбачає інші принципи формування громад.
- На найближчій сесії облради будемо вносити зміни до Перспективного плану формування територій громад області. План не є догмою, його можна і треба змінювати. Зокрема пропонуємо врахувати всі вже існуючі громади та ті, що створюються. А ось у кількох районах – Кіцманському, Заставнівському, Кельменецькому і Герцаївському, поки що жодної громади немає. Ось їм варто було би створити райони-громади.
- Приміські села не поспішають об’єднуватися з Чернівцями. Чому?
- В Україні жодне село не об’єдналося з обласним центром. Думаю, з часом буде проводитися вже добровільно-примусове об’єднання за територіальним принципом – всі села в радіусі 5 чи 10 кілометрів. А самі зараз не хочуть. У нас і таке можна почути – от свого часу Ленківці приєднали до Чернівців і що там за цей час зроблено? Крім того, є такі потужні громади, як Мамаївці та інші, які є цілком самодостатніми. Їхні люди їздять у місто на роботу і без об’єднання.
- Серед найбільших страхів децентралізації – закриття малих шкіл і укрупнення районів.
- Школи закривати ніхто не буде, це справа самої громади. Йдеться не про закриття, а про оптимізацію. Так було і раніше. Це просто злочин проти дітей, якщо у клас ходить 4-5 учнів, бо у такій школі ніколи не буде ні сучасного рівня навчання, ні необхідної матеріальної бази. Краще цих дітей возити у сусіднє село в опорну школу, де будуть повні класи, більш сучасна база і якісніша освіта.
Що буде з районами, треба запитувати законодавців. Якою буде адміністративна реформа, поки що невідомо. Водночас, якщо район сьогодні об’єднається в одну громаду, то збережеться і район. А якщо його поділять на чотири-п’ять громад, то район як адміністративна одиниця залишиться, але громадам він потрібен не буде.
Поділитися новиною:
19 листопада 2024
Державний бюджет на 2025 рік ухвалений: які ресурси матиме місцеве самоврядування
Державний бюджет на 2025 рік ухвалений: які...
19 листопада Верховна Рада України ухвалила в цілому Закон України «Про Державний бюджет України на 2025 рік»....
19 листопада 2024
В’ячеслав Негода про соцдослідження...
«77% українців підтримують реформу місцевого самоврядування навіть у складні часи. Це не лише підтверджує...
19 листопада 2024
Підтримка населенням децентралізації...
Реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади (децентралізація) має стабільно високий рівень...
19 листопада 2024
Як Агенція регіонального розвитку Сумщини...
Агенції регіонального розвитку, створені як майданчики синергії між громадами, органами влади та міжнародними...