Про агломерації телеграфним текстом
Автор: Анатолій Ткачук, директор з науки та розвитку Інституту громадянського суспільства
Верховна Рада України ухвалила в першому читанні проект закону №4772 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо добровільного приєднання територіальних громад)». Зараз проект підготовлено до другого читання і у ньому появились нові норми – про «міську агломерацію». Поінформовані люди стверджують, що без цих норм, проект не буде проголосовано, оскільки пропозиції вносить «Самопоміч», яка таким чином намагається вирішити проблеми Львова…
Типографським способом про проблему:
Так, розрізняють два поняття – агломерація. Перший – як об’єктивно існуюче зосередження населених пунктів на одній локальній території, як правило концентрично навколо великого міста-домінанта (Париж)/Київ, або сукупність міст близьких за чисельністю населення, але в межах певної економічної спеціалізації (Рур)/Дрогобич-Стебник. Другий – як форма міжмуніципальної співпраці, відповідно до правил, встановлених законом, як у Франції.
В згаданому законопроекті зроблено спробу створити щось своє. З‘являється нова стаття «Стаття 8-1. Ініціювання добровільного приєднання до об’єднаних територіальних громад та формування міських агломерацій», що в перекладі на нормальну мову означає, що ми таки «створюємо агломерації», значить має місце скоріше за все друге тлумачення терміну (дивись вище).
Далі появляються такі норми:
«7. Повноваження сільської, селищної, міської ради та сільського, селищного, міського голови територіальної громади, що сформували міську агломерацію навколо обласного центру, не припиняються. Зазначені органи місцевого самоврядування та їх посадові особи продовжують здійснювати свої повноваження відповідно до закону.
8. Рада територіальної громади міста – обласного центру укладає договори про співробітництво з усіма учасниками міської агломерації в порядку, визначеному законом.
9. Бюджети територіальних громад, що сформували міську агломерацію навколо обласного центру, виконуються окремо. При цьому, надходження та витрати бюджетів територіальних громад – учасників відповідної міської агломерацію, формуються в порядку, встановленому Бюджетним кодексом України для об’єднаних територіальних громад...»
Отже, ми отримуємо класичну «матрьошку» – рада в раді, моделі від якої відходимо якраз через об’єднання територіальних громад. Чи потрібно законодавче закріплення такої моделі об’єднання – сумнівно. Чи вирішує така формула проблеми великих міст – навряд чи, і чи місце такого регулювання у законі про добровільне об’єднання, також ні.
А чи можна вирішити подібні проблеми? Можна. Для цього слід внести відповідні зміни у закон «Про співробітництво територіальних громад».
Поділитися новиною:
28 березня 2025
Відтермінування розробки комплексних планів громад: Парламент ухвалив закон, але…
Відтермінування розробки комплексних планів...
25 березня 2025 року Верховна Рада України повторно після правок від Президента ухвалила в цілому проєкт Закону №9549...
28 березня 2025
Уряд схвалив початок реалізації нової фази Програми екстреного відновлення
Уряд схвалив початок реалізації нової фази...
Кабінет Міністрів України схвалив підписання Грантової угоди, яка дозволить розпочати четверту фазу Програми...
28 березня 2025
Формування мережі ліцеїв: принципи, винятки з правил та фінансові моделі (запис вебінару)
Формування мережі ліцеїв: принципи, винятки з...
Швейцарсько-український проєкт DECIDE провів вебінару «Формування мережі ліцеїв: принципи, винятки з правил та...
27 березня 2025
Взаємодія, що має силу: всеукраїнські асоціації формують спільну позицію
Взаємодія, що має силу: всеукраїнські асоціації...
27 березня 2025 року в Києві Програма Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні» підписала Меморандуми...