Угоди між Урядом і органами місцевого самоврядування про розподіл повноважень неможливі, бо незаконні
Редакція сайту «Децентралізація влади» ще раз повертається до теми прийняття окремими обласними радами рішень звернутися до Президента України та Прем’єр-міністра України щодо необхідності укладання договорів про розподіл повноважень між Урядом, обласними державними адміністраціями та обласними радами.
Ще раз нагадати, що такі угоди не передбачені чинним законодавством, напевно, не буде зайвим, з огляду на те, що до Мінрегіону України продовжують надходити звернення з проханням роз’яснити можливості розподілу повноважень між Кабінетом Міністрів України та органами місцевого самоврядування шляхом укладення «спеціальної угоди».
Як пояснили в Мінрегіоні, відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Основний Закон не передбачає правового регулювання розмежування функцій, повноважень і компетенції органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб на підставі угоди, чи будь-якої іншої форми права (звичаю, адміністративного чи судового прецеденту), окрім Конституції та законів України.
Фахівці зазначили також, що сутнісною ознакою договірних відносин є формальна рівність сторін і їхня повна відповідальність за умовами договору. Проте, поставити знак рівності у правосуб’єктності Уряду, місцевих державних адміністрацій і обласних рад як рівних сторін публічного договору неможливо.
Викликає питання і механізм відповідальності Уряду перед обласною радою (чи навпаки) за порушення умов угоди. Конституція та закони України не визначають підстав, механізму, форм і методів такої правової відповідальності, санкцій сторін за невиконання такого договору, суб’єктів судового чи арбітражного спору щодо порушення договірних зобов’язань між Урядом і конкретною обласною радою.
З цього випливає висновок, що пропозиція про укладення договорів про розподіл повноважень між Урядом, обласними державними адміністраціями та обласними радами суперечить Конституції та законам України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про Кабінет Міністрів України», «Про місцеві державні адміністрації» тощо.
Нагадаємо, раніше експерти також зазначали, що угоди облрад з Урядом про розподіл повноважень незаконні.
Також, як повідомлялося, доктор юридичних наук, професор Владислав Федоренко зазначав, що відстоювання спільних інтересів територіальних громад обласними і районними радами має бути не лише демократичним, а й легітимним.

Джерело:
Прес-центр ініціативи «Децентралізація влади»

Поділитися новиною:
11 квітня 2025
Місцеві бюджети отримають 1,5 млрд грн додаткової дотації за I квартал 2025
Місцеві бюджети отримають 1,5 млрд грн...
11 квітня Кабінет Міністрів України розподілив додаткову дотацію з державного бюджету місцевим бюджетам за І квартал...
11 квітня 2025
Уряд виділив майже 500 млн грн на обладнання академічних ліцеїв - як подати заявку (+інфографіка)
Уряд виділив майже 500 млн грн на обладнання...
З 8 до 18 квітня 2025 року Міністерство освіти і науки України приймає заявки на отримання освітньої субвенції в...
10 квітня 2025
15 квітня - вебінар «Реформа управління публічними інвестиціями: роль місцевого самоврядування»
15 квітня - вебінар «Реформа управління...
15 квітня об 11:00 розпочнеться вебінар «Реформа управління публічними інвестиціями: роль місцевого...
10 квітня 2025
У ліцеї Сухоплов’янської громади створили сучасне шкільне укриття
У ліцеї Сухоплов’янської громади створили...
Наприкінці березня цього року запрацювало ще одне сучасне шкільне укриття з освітнім простором, створене в межах...