У першому кварталі 2025 року в Україні планують законодавчо врегулювати державний нагляд за законністю рішень органів місцевого самоврядування.
Проблематику державного нагляду за законністю рішень органів місцевого самоврядування та актуальних питань законодавчого регулювання в умовах воєнного стану та в післявоєнний період обговорили під час Національного круглого столу «Нагляд за законністю рішень органів місцевого самоврядування: кращі практики і перспективи законодавчого регулювання в Україні» за участі представників органів державної влади, асоціацій органів місцевого самоврядування та експертів громадянського суспільства.
«Законопроект щодо нагляду за законністю рішень органів місцевого самоврядування буде ухвалено не пізніше березня 2025 року! І вже відверто не важливо хоче цього одна конкретна асоціація, чи не хоче. Це вже предмет домовленостей між державою Україна та Європейським Союзом. Це вимога Ukraine Facility з чітким дедлайном. З боку парламенту ми не будемо форсувати події. Ми зацікавлені проголосувати ту редакцію, яка матиме найменше опонентів. Ту редакцію, що буде підтримана партнерами. Але ніхто не буде намагатися задовільнити усіх. Наша задача в цьому питанні зводиться до двох простих речей: продовжувати отримувати сталу підтримку від партнерів та припинити бути єдиною країною на континенті, що не має інституційного нагляду за законністю рішень ОМСів», - сказав народний депутат України Віталій Безгін.
Нагадаємо, врегулювання системи нагляду на законодавчому рівні передбачена рекомендаціями Єврокомісії в рамках Пакета розширення ЄС, що узгоджується з Європейською Хартією місцевого самоврядування, а також зобов’язаннями України в рамках Плану України на 2025 рік. Крім того, це одне з завдань реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади.
Україна не один рік працює над підготовкою відповідних законодавчих норм. Законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні» зареєстрований в парламенті ще в 2020 році (реєстр. №4298). Однак суб’єкти реформи місцевого самоврядування досі ведуть роботу над досягненням консенсусу щодо норм законопроекту.
У Міністерстві розвитку громад, територій та інфраструктури зазначають, що децентралізація влади, яка супроводжувалася передачею широкого кола повноважень держави «на місця», не може бути завершена без забезпечення законності у діяльності органів місцевого самоврядування.
«Європейські країни мають врегульовану систему адміністративного нагляду за законністю рішень органів місцевого самоврядування. При цьому, не існує універсальної моделі того, як повинен відбуватися нагляд чи як мають взаємодіяти державна і місцева влада, кожна країна вибудовує свої інструменти залежно від моделі місцевого самоврядування. Тож ми - держава, органи місцевого самоврядування, їх асоціації спільно маємо виробити прийнятну і дієву модель нагляду. Мінінфраструктури закликає сторони до конструктивного діалогу. Затягування процесу з доведенням тої чи іншої позиції як єдино правильної нашкодить країні. Тільки практика, застосування вже прийнятого закону, покаже недоліки і дозволить виправляти їх», - зазначила заступниця Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Наталія Козловська.
Законопроєкт №4298 створює багаторівневу систему із забезпечення законності – акти місцевих рад є предметом аналізу щодо їх відповідності Конституції України та законам України з боку відповідних органів забезпечення законності. Проект документу передбачає систему гарантій для органів місцевого самоврядування, а саме:
Асоціації органів місцевого самоврядування загалом підтримують запровадження державного нагляду за рішеннями органів місцевого самоврядування. Зараз ведеться спільна робота Комітету та асоціацій щодо узгодження позицій.
Учасники Національного круглого столу дійшли згоди, що час тривалих дискусій над запровадженням нагляду вичерпано і що необхідно приймати рішення. Вже у вересні планують провести ще одне зібрання за участі представників всіх зацікавлених сторін, щоб ретельно пропрацювати кожну законопроектну норму.
Національний круглий стіл організували Коаліція Реанімаційного Пакету Реформ у співпраці із Центром політико-правових реформ в рамках проєкту «Підтримка законодавчої бази та політичного діалогу щодо національного нагляду» за підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА».
Приєднані зображення:
Теги:
нагляд контроль законодавче забезпечення Віталій Безгін
Джерело:
Портал "Децентралізація"
20 грудня 2024
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...
20 грудня 2024
Ветеранська політика в громадах: як це працює та які можливості може використати місцева влада
Ветеранська політика в громадах: як це працює...
Після демобілізації, поранення, повернення додому, ветеранів та ветеранок зустрічають громади. За те, щоби військові...
20 грудня 2024
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...
18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...
20 грудня 2024
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на бюджети територіальних громад - дослідження
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на...
Дві третини доходів від ПДФО надходять до бюджетів тих громад, де люди працюють, а не живуть. Якщо змінити цю систему...