21.04.2023 р. Кабінетом Міністрів України постановою № 381 затверджено Порядок надання компенсації для відновлення окремих категорій об’єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації, з використанням електронної публічної послуги «єВідновлення» (далі – Порядок № 381), який визначає механізм надання компенсації для відновлення окремих категорій об’єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації, з використанням електронної публічної послуги «єВідновлення» (далі – послуга єВідновлення). Набрання чинності Порядком № 381 відбулося 29.04.2023 року. Але вже в червні до цієї постанови внесено зміни, які значно змінили підходи до реалізації послуги «єВідновлення». Про те, які дії в цьому процесі повинні вчиняти органи місцевого самоврядування, читайте далі.
Порядком № 381 виконавчі органи сільських/селищних/міських рад визначено уповноваженими органами, що повинні здійснювати низку обов’язкових дій для забезпечення права громадян України на отримання компенсації за пошкоджене житло із застосуванням послуги «єВідновлення», зокрема:
Станом на 20.06.2023 переважна більшість виконавчих органів місцевих рад, на території юрисдикції яких є пошкоджений житловий фонд, перебувають на стадії утворення таких комісій та затвердження їх персонального складу, що повинно відбуватися відповідно до пункту 7 Порядку № 381 з обов’язковим дотриманням:
Так, передбачено, що до складу комісії входять представники: 1) від уповноваженого органу та 2) громадськості. Кількість представників від громадськості не може бути меншою однієї третини загального складу комісії.
Крім того, до складу комісії повинен входити фахівець, який здобув вищу освіту у галузі знань “Будівництво та архітектура”, крім спеціальності “Геодезія та землеустрій”, або особа, що має досвід роботи у сфері будівництва.
Кількість членів комісії повинна бути не менше п’яти осіб. Максимальна кількість членів комісії, а також кількість представників від громадськості затверджується уповноваженим органом. Голова, заступник голови, секретар обираються з представників уповноваженого органу на першому засіданні комісії простою більшістю голосів членів комісії шляхом голосування.
Отже, уповноважені органи обов’язково повинні забезпечити членство в комісії представників від громадськості та фахівця, який здобув вищу освіту у галузі знань “Будівництво та архітектура”, крім спеціальності “Геодезія та землеустрій”, або особи, що має досвід роботи у сфері будівництва.
Щодо кандидатур від громадськості, то передбачається, що вони можуть висуватися міжнародними та громадськими організаціями, в тому числі антикорупційними, а в селах та селищах - також фізичними особами. Таким чином маємо ситуацію: якщо в селах та селищах відсутні, наприклад, громадські організації, то будь-яка фізична особа може запропонувати кандидатуру іншої фізичної особи до складу комісії.
Важливо!
Згідно з пунктом 9 Порядку № 381 засідання комісії вважається правоможним, якщо на ньому присутні не менш як дві третини її складу.
Отже, якщо загальна чисельність членів комісії складає 9 осіб, то засідання комісії буде правоможним за умови присутності на ньому не менше 6 членів. При цьому, якщо зважати, що при загальній чисельності членів комісії 9 осіб, 3 члени комісії є представниками громадськості, необхідно подбати про те, що, у разі відсутності представників громадськості на засіданнях комісії з різних причин, всі інші члени повинні бути присутні для розгляду заяв отримувачів компенсації та прийняття відповідних рішень.
Варто враховувати, що згідно з пунктом 7 Порядку № 381 висунення кандидатур до складу комісії здійснюється протягом п’яти робочих днів з дня прийняття рішення уповноваженим органом про утворення комісії, яке розміщується на офіційному веб-сайті уповноваженого органу (за наявності) або оприлюднюється в інший спосіб. Тобто, спочатку уповноважений орган повинен прийняти рішення про утворення комісії та затвердження положення про неї, в якому визначити максимальну кількість членів комісії та відповідно кількість представників від громадськості. Таке рішення розміщується на офіційному веб-сайті уповноваженого органу (за наявності) чи на офіційному веб-сайті місцевої ради. Крім того бажано окремо на веб-сайті розмістити інформаційне повідомлення про початок прийняття заяв від громадськості щодо запропонованих ними до складу комісії кандидатур із зазначенням кінцевого терміну подання таких пропозицій. В інформаційному повідомленні необхідно надати вичерпну та зрозумілу інформацію про:
Важливо!
У пункті 7 Порядку № 381 передбачається, що у разі, коли кількість заяв перевищує граничну чисельність представників від громадськості, висунуті кандидатури включаються до складу комісії у міру черговості надходження заяв. При цьому особи, які мають більше одного року досвіду роботи у сфері будівництва, протидії корупції, внутрішнього аудиту чи моніторингу закупівель, мають переважне право на включення до складу комісії. Тобто навіть якщо за черговістю надійшла заява від однієї громадської організації, до складу комісії варто включити представника тої організації (заява якої надійшла пізніше), в якого є відповідний досвід та знання.
Ураховуючи наведену вище норму, уповноважений орган не має права скорочувати строк прийняття заяв, навіть у випадку, якщо, наприклад, протягом перших трьох робочих днів з дня оприлюднення рішення про утворення комісії надійшла достатня кількість заяв від представників громадськості.
Після спливу п’яти робочих днів, отримавши кандидатури від представників громадськості, уповноважений орган приймає рішення про затвердження персонального складу комісії, що можна вважати стартом для повноцінної роботи комісії.
Щодо питань утворення комісії експерти Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» готові надати підтримку органам місцевого самоврядування. З цією метою розроблено проєкт і) рішення про утворення комісії та затвердження положення про неї, іі) проект положення про комісію. Відповідні проекти були представлені Мінвідновленню та учасникам заходів, організованих за підтримки Мінвідновлення.
Увага! З метою отримання підтримки експертів Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» з питань утворення комісій можна звертайтеся на електронну пошту yana_brusentsova@hoverla.com.
Проєкт USAID «ГОВЕРЛА» й надалі продовжуватиме розроблення проєктів актів локального характеру, а також рекомендацій для органів місцевого самоврядування щодо застосування актів законодавства, що регулюють питання компенсації за знищені та пошкоджені внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України окремі категорії об’єктів нерухомого майна.
20 грудня 2024
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...
20 грудня 2024
Ветеранська політика в громадах: як це працює та які можливості може використати місцева влада
Ветеранська політика в громадах: як це працює...
Після демобілізації, поранення, повернення додому, ветеранів та ветеранок зустрічають громади. За те, щоби військові...
20 грудня 2024
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...
18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...
20 грудня 2024
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на бюджети територіальних громад - дослідження
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на...
Дві третини доходів від ПДФО надходять до бюджетів тих громад, де люди працюють, а не живуть. Якщо змінити цю систему...