Регламент як основний нормативний акт, що регулює організаційно-процедурні питання діяльності виконавчого комітету

У попередній публікації експерти Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» обґрунтували, що для врегулювання процедурних питань діяльності виконавчого комітету як колегіального виконавчого органу місцевої ради необхідно прийняти регламент виконавчого комітету, що в свою чергу забезпечить прозорість його діяльності, дотримання законодавства під час здійснення ним своїх повноважень, унормує процес підготовки рішень, планування, висвітлення роботи тощо.

У цій публікації мова піде про правову природу регламенту виконавчого комітету, примірну його структуру (складові) та ймовірні переваги наявності цього документа.

Регламент виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради (далі - Регламент) – є нормативним актом, що регулює організаційно-процедурні питання діяльності виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради, організацію планування його діяльності, порядок підготовки і проведення засідань, алгоритм підготовки, прийняття рішень з питань, віднесених до його повноважень, здійснення контролю за їх виконанням, інші процедурні питання його діяльності. Якісна та ефективна діяльність виконавчого комітету залежить від наявності детальної та чітко сформульованої і задокументованої процедури в регламенті.

 

Щодо визначення правової природи Регламенту

Отже Регламент:

  • є нормативним актом, обов'язковим для виконання суб’єктами, які беруть участь у засіданнях виконавчого комітету, здійснюють підготовку проектів рішень, їх візування;

Тобто, дотримання Регламенту є обов’язковим для членів виконавчого комітету, посадових осіб місцевого самоврядування апарату сільської, селищної, міської ради та її виконавчого комітету, виконавчих органів сільської, селищної, міської ради та інших осіб, які здійснюють організаційно-інформаційне, аналітичне, правове та інше забезпечення діяльності виконавчого комітету та/або беруть участь у його засіданнях.

  • є результатом нормотворчої діяльності виконавчого комітету, що затверджується його рішенням;
  • встановлює та деталізує порядок підготовки, скликання та проведення засідань колегіального органу, особливості розгляду окремих питань (наприклад, наприклад, розгляд проекту бюджету, питань з обмеженим доступом тощо), порядок підготовки проєктів рішень та інші процедурні питання.

Відсутність затвердженого Регламенту не сприяє забезпеченню чіткості, прозорості під час здійснення виконавчим комітетом усього спектру повноважень, що потребує однозначного трактування усіма членами колегіального органу процедурних питань його діяльності, зокрема невизначеності щодо І) проведення дистанційних засідань виконавчого комітету, в т.ч. під час дії воєнного або надзвичайного стану; ІІ) організації та проведення закритих засідань; ІІІ) процедури та етапів підготовки проектів рішень виконавчого комітету; ІV) порядку та строків оприлюднення проектів рішень та самих рішень тощо.

 

Щодо законодавчо неврегульованих питань діяльності виконавчого комітету та шляхів їх вирішення

Роз’яснення Комітету Верховної Ради України з питань держбудівництва та місцевого самоврядування стосовно деяких питань здійснення повноважень сільських, селищних, міських голів та формування постійних комісій місцевих рад від 19.06.2013 р. (протокол засідання №11), дає підстави деталізувати і регламентувати в актах органів місцевого самоврядування локального характеру деякі питання, не врегульовані на рівні законодавства.

Регламент є одним з таких актів локального характеру, що деталізує процедуру здійснення виконавчим комітетом визначених законодавством повноважень, оскільки Законом України “Про місцеве самоврядування в Україні” не передбачено прийняття такого акта. Відтак, у Регламенті можуть бути врегульовані існуючі на сьогодні прогалини законодавства з цих питань.

Так, наприклад, питання підписання рішень виконавчого комітету у випадку відсутності голови.

Законодавством передбачено, яка посадова особа підписує рішення виконавчого комітету:

І) рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради;

ІІ) сільський, селищний, міський голова підписує рішення ради та її виконавчого комітету (частина шоста статті 59, пункті 3) частини четвертої статті 42 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”).

Проте, законодавством не регламентовано, яка саме посадова особа місцевого самоврядування повинна підписати прийняте виконавчим комітетом рішення у разі тимчасової відсутності сільського, селищного, міського голови. Тож це питання можна визначити та деталізувати саме в Регламенті (як в акті локального характеру, який визначає не врегульовані на рівні законодавства питання).

Таким чином, в Регламенті можна закріпити положення про те, що у разі скликання засідання виконавчого комітету:

  • сільським, селищним, міським головою та його головування на ньому - рішення виконавчого комітету підписується сільським, селищним, міським головою;
  • заступником сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради (районної у місті ради - заступником голови ради) - рішення виконавчого комітету, прийнятого на такому засіданні, підписується таким заступником (фактично головуючим на засіданні виконавчого комітету).

Щодо переваг наявності Регламенту виконавчого комітету місцевої ради

Перевагами наявності у виконавчому комітеті місцевої ради Регламенту є:

1. Затвердження рішенням виконавчого комітету Регламенту надає йому статусу нормативного акта, що регулює організаційно-правові та процедурні питання діяльності колегіального виконавчого органу сільської, селищної, міської ради.

2. Деталізація прав та обов’язів сільського, селищного, міського голови, його заступників з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету, членів виконавчого комітету, а також посадових осіб місцевого самоврядування, інших суб’єктів, які забезпечують організацію засідань та підготовку проєктів його рішень, визначає правовий статус відповідних суб’єктів щодо діяльності виконавчого комітету та прийняття ним рішень; кожен суб’єкт обізнаний зі своїми повноваженнями, функціями, відповідальністю у процесі організації діяльності виконавчого комітету.

3. Закріплення додаткових процедур, що законодавством детально не врегульовані, наприклад, порядку організації та проведення дистанційних засідань виконавчого комітету, - унормоване розширення форматів прийняття рішень колегіальним органом з урахуванням умов воєнного стану та забезпечення безперервності його діяльності;

4. Регламентація правових засад здійснення контролю за виконанням рішень виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради - моніторинг якості, аналіз результативності рішень виконавчого комітету, прийняття подільших рішень на основі їх аналізу, дотримання визначених строків їх виконання.

 

Щодо орієнтовної структури (змісту) Регламенту

З урахуванням законодавства щодо діяльності виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради, як колегіального виконавчого органу місцевого самоврядування, та на основі здійсненого експертами Проєкту USAID “ГОВЕРЛА” правового аналізу змістовної наповненості регламентів виконавчих комітетів деяких сільських, селищних, міських рад, пропонується наступна структуру цього документу:

  1. Загальні положення
  2. Основні засади діяльності виконавчого комітету
  3. Організація роботи виконавчого комітету
  4. Планування роботи виконавчого комітету
  5. Організація проведення засідань виконавчого комітету
  6. Порядок проведення засідання виконавчого комітету
  7. Протокол засідання виконавчого комітету
  8. Закриті засідання
  9. Особливості організації та проведення засідань виконавчого комітету в умовах карантину, надзвичайних ситуацій, надзвичайного або воєнного стану
  10. Формування проекту порядку денного засідання виконавчого комітету
  11. Розгляд питань порядку денного засідання виконавчого комітету
  12. Рішення виконавчого комітету
  13. Підготовка проектів рішень
  14. Підготовка проектів регуляторних рішень
  15. Підготовка проектів рішень в електронному вигляді
  16. Порядок голосування та прийняття рішень
  17. Оприлюднення рішень виконавчого комітету та набрання ними чинності
  18. Підготовка матеріалів з питань заслуховування звіту (інформації)
  19. Контроль за виконанням рішень виконавчого комітету
  20. Висвітлення діяльності виконавчого комітету

Змістовна наповненість кожного розділу Регламенту та основні помилки, яких припускаються виконавчі комітети місцевих рад при їх прийнятті будуть висвітлені у наступних публікаціях.


Увага! У разі виявлення зацікавленості стосовно прийняття регламенту виконавчого комітету Вашої місцевої ради, Проєкт USAID «ГОВЕРЛА» готовий надати відповідну підтримку, зокрема проєкт «Модельного регламенту виконавчого комітету сільської/селищної/міської ради», на підставі звернення посадових осіб ОМС на офіційну електронну пошту Проєкту USAID «ГОВЕРЛА»: hoverla@dai.com.

08.06.2023 - 12:47 | Переглядів: 3194
Регламент як основний нормативний акт, що регулює організаційно-процедурні питання діяльності виконавчого комітету

Теги:

юрконсультація

Джерело:

Читайте також:

21 листопада 2024

Громади Хмельниччини долучилися до обговорення реформи старшої школи

Громади Хмельниччини долучилися до обговорення...

15 листопада в Хмельницькому відбулося громадське обговорення впровадження реформи профільної середньої освіти. Захід...

21 листопада 2024

Програма Polaris провела інформаційну сесію для громад Житомирщини

Програма Polaris провела інформаційну сесію для...

20 листопада у Житомирі відбулася інформаційна сесія Програми Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в...

21 листопада 2024

Стратегія безбар’єрності: експерт розповів про цифрову доступність

Стратегія безбар’єрності: експерт розповів про...

Цифрова безбарʼєрність – один із шести ключових напрямків розвитку, визначених у Національній стратегії зі створення...

20 листопада 2024

Конгрес мерів у Парижі: народжується щонайменше 7 нових партнерств

Конгрес мерів у Парижі: народжується щонайменше...

Тільки уявіть масштаб Конгресу мерів у Парижі для лідерів місцевого самоврядування: 1200 французьких мерів відвідують...