Оцінка ефективності бюджетних програм є важливою складовою бюджетного процесу, адже передбачає заходи з моніторингу, аналізу та контролю за цільовим та ефективним використанням бюджетних коштів.
У консультації надано роз’яснення з наступних питань:
Незважаючи на те, що головні розпорядники коштів місцевих бюджетів починаючи з 24 лютого 2022 року працюють в умовах дії режиму воєнного стану, оцінку ефективності бюджетних програм, які виконувались ними протягом минулого року, потрібно проводити, оскільки наразі жодних виключень у чинному законодавстві щодо можливості її не проведення немає.
Оновленим Наказом Міністерства фінансів України від 26 серпня 2014 року № 836 «Про деякі питання запровадження програмно-цільового методу складання та виконання місцевих бюджетів»" (далі – Наказ № 836) визначено, що головні розпорядники коштів місцевого бюджету результати оцінки ефективності бюджетних програм подають місцевому фінансовому органу протягом 14 календарних днів після подання річної звітності, для якої Порядком №419 Держказначейства визначений термін - не пізніше 25 лютого наступного за звітним року.
Для оцінювання ефективності бюджетних програм використовуються звіти про виконання паспортів бюджетних програм, які відповідно до Наказу № 836 мають бути подані головними розпорядниками до місцевих фінорганів у терміни, визначені для подання консолідованої річної звітності – тобто до 25 лютого 2023 року.
Отже, головні розпорядники мають визначитися з термінами проведення оцінки ефективності своїх бюджетних програм за підсумками 2022 року таким чином, щоб подати її результати до місцевих фінансових органів не пізніше 11 березня 2023 року.
Слід зазначити, що на даний час єдиної методики для здійснення оцінки ефективності бюджетних програм, які виконуються розпорядниками коштів місцевих бюджетів, немає.
Як правило, така оцінка проводиться за удосконаленою Методикою здійснення порівняльного аналізу ефективності бюджетних програм, що наведена у Листі Міністерства фінансів України від 19.09.2013 р № 31-05110-14-5/27486).
Зазначена Методика використовує однаковий алгоритм порівняння планових і фактично виконаних результативних показників (ефективності та якості) бюджетної програми за звітний і попередній періоди на основі формульного підходу.
Разом з тим, головним розпорядникам коштів бюджетів територіальних громад, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, близьких до зони бойових дій, тимчасово окупованих Російською Федерацією, тобто тим, у кого виконані програми бюджету 2022 року значно відрізняються від попереднього 2021 року, доцільно для здійснення оцінки своїх бюджетних програм керуватися рекомендаціями Наказу Міністерства фінансів України № 608 від 17.05.2011 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо здійснення оцінки ефективності бюджетних програм» (із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 13 від 12.01.2012) (Далі – Наказ № 608).
Згідно Наказу № 608 головний розпорядник самостійно визначає:
Таким чином, головний розпорядник може оцінити виконання своїх програм лише за 2022 рік (без порівняння з попереднім 2021 роком) здійснивши аналіз:
- аналіз залишків на початок і на кінець року із поясненням причин їх наявності;
- аналіз фактичних і планових надходжень із поясненням причин відхилень;
За підсумками проведеної оцінки обов’язково потрібно вказати:
Сформовані узагальнені результати оцінки бюджетної програми потрібно надати у будь-який можливий спосіб до місцевого фінансового органу до 11 березня 2023 року. При цьому обмін інформацією між місцевим фінорганом та головним розпорядником коштів може відбуватися у тому числі і через ІАС «LOGICA».
Нагадування: До Мінфіну результати оцінки ефективності бюджетних програм місцевими фінорганами не надсилаються – це власні документи головного розпорядника коштів і територіальної громади.
Згідно абзацу 1 пункту 22 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, в умовах воєнного стану не застосовуються вимоги частини 5 статті 28 цього Кодексу щодо оприлюднення головними розпорядниками бюджетних коштів результатів оцінки ефективності бюджетних програм за звітний бюджетний період (у двотижневий строк після подання річної бюджетної звітності).
Тобто головним розпорядникам коштів бюджетів територіальних громад не потрібно оприлюднювати результати проведеної оцінки ефективності бюджетних програм, які виконувалися ними у 2022 році, оскільки режим дії воєнного стану наразі триває.
Також в умовах воєнного стану з урахуванням не застосування вимог частини 5 статті 28 Бюджетного кодексу України, головні розпорядники коштів місцевих бюджетів:
Посилання на НПА та ресурси, що згадані у роз’ясненні:
(с) Ця публікація стала можливою завдяки щирій̆ підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID). Зміст є відповідальністю Глобал Ком'юнітіз (Global Communities) і не обов'язково відображає точку зору USAID чи Уряду Сполучених Штатів.
Теги:
бюджет бюджет методика експертно DOBRE DOBRE фінанси
Джерело:
Програма DOBRE
20 грудня 2024
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)
Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...
20 грудня 2024
Ветеранська політика в громадах: як це працює та які можливості може використати місцева влада
Ветеранська політика в громадах: як це працює...
Після демобілізації, поранення, повернення додому, ветеранів та ветеранок зустрічають громади. За те, щоби військові...
20 грудня 2024
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу
Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...
18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...
20 грудня 2024
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на бюджети територіальних громад - дослідження
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на...
Дві третини доходів від ПДФО надходять до бюджетів тих громад, де люди працюють, а не живуть. Якщо змінити цю систему...