Стан та потреби бізнесу в Україні: регіональні тенденції, літо 2022

 

Центр розвитку інновацій, Офіс з розвитку підприємництва та експорту, національний проєкт Дія.Бізнес спільно з Advanter Group за підтримки Європейського Союзу та в межах Ініціативи для відновлення економіки, розвитку підприємництва та експорту України провели дослідження стану та потреб українського бізнесу під час воєнного стану.

Період опитування: 20.07–01.08.2022. Всього опитано 842 власники та CEO підприємств МСБ. У публікації представлено загальнонаціональні результати опитування в макрорегіональному розрізі.

 

Понад 30% українського бізнесу вже адаптувалися до нових реалій і мають бізнес-стратегію та/чи бізнес-план розвитку

На Заході України найбільший відсоток бізнесів (37,7%), які мають стратегію, налагодили базові процеси, а деякі почали адаптуватися до неї. Проте близько 50% бізнесів по всій Україні ще досі в процесі обдумування та інтуїтивного управління (від 46,6% у Центрі України до 58,9% на Сході).

 

 

Відновлювати виробництво відповідно до найкращих доступних технологій та методів керування (НДТМ)* планують лише 10% підприємств. У регіональному розрізі 14,1% — на Сході України, 10,1% — у Центрі 9,6% — на Заході, 8,5% — на Півночі та 8,3% — на Півдні.

 

Це пояснюється насамперед низьким рівнем поінформованості бізнесу: лише 15,7% знають, що таке НДТМ* (від 13,8% — на Заході України до 18,6% — у Центрі).

 

*Довідково: НДТМ — це найбільш ефективні з точки зору захисту довкілля технології, розроблені з урахуванням особливостей промислових секторів та економічної доцільності їх впровадження.

 

Вдвічі зменшилася кількість бізнесів, які повністю або майже зупинили діяльність (від 80% у березні до 40% у липні)

Загалом станом на липень-серпень 39,9% всіх підприємств в Україні повністю або майже зупинені. Проте ситуація щодо стану бізнесу відрізняється в кожному регіоні. Тож, на Сході України показник підприємств, які повністю або майже припинили діяльність, більший, ніж середній по Україні, та становить 63,9%.

На Заході та Півночі більша частина всіх підприємств зменшили обсяги робіт або працюють частково — це 57,3% і 56,6% відповідно. У Центрі України та на Півдні таких підприємств 44,9% і 46,9%, найменше на Сході — 29,1%.

По всій Україні 11,5% підприємств змогли зберегти або навіть збільшити обсяги робіт, порівнюючи з 23.02.2022. Найбільше таких підприємств на Заході Україні — 16,9%, проте більшість підприємств, які стверджують, що суттєво збільшили свої доходи (140%+), розташовані на Півдні — 2,3%.

 

Натомість 17,1% бізнесів по всій Україні прогнозують рівень доходів такий самий, як у 2021 році, або навіть ріст від 120% і вище, з них у регіональному розрізі: на Заході — 23,7%, у Центрі України — 20,2% (з них 4,5% планують зрости суттєво), на Півдні — 15,3, на Півночі — 14% та 9,6% — на Сході.

 

 

Найбільших прямих втрат зазнали підприємства на Сході України, деякі втратили понад $5 млн

Загалом із 24.02.2022 загальні втрати український бізнес оцінює в $87 млрд. Несуттєві втрати мають більш ніж половина підприємств у Центрі України (50,6%) і понад третина підприємств на Заході (38,9%).На Сході України найбільших прямих втрат зазнали 8,2% підприємств: від $1 млн до $5 млн, а 2,7% — понад $5 млн.

 

 

Необхідний розмір фінансування для відновлення виробництва та налагодження бізнес-процесів для більшості підприємств коливається від $30 та $300 тис. Проте є підприємства, які потребують понад $10 млн фінансової допомоги: 1,5% — на Сході, 1,3% — на Півдні, 0,9% — на Півночі та 0,8% — на Заході.

 

 

 

Менше ніж 2% підприємств здійснили релокацію повністю або переважно за кордон. Натомість 38% підприємств зорієнтовані на експорт

Переважно релокація бізнесу відбувається зі Сходу України — 39,7% підприємств планують або здійснили релокацію в Україні чи за кордон. В інших регіонах від 80% до 90% бізнесів не здійснювали релокацію. Більшість підприємств, які змушені здійснити релокацію, роблять це виключно або переважно в Україні, за кордон релокувалося менше ніж 2% підприємств зі Сходу, Заходу та Центру України.

 

Натомість ми можемо спостерігати збільшення підприємств, які переорієнтовують свою діяльність на експорт, а не переводять свій бізнес за кордон. Загалом 38% бізнесу зорієнтовано на експорт, з них 5,5% експортували ще до повномасштабної війни, а 15,3% починали розвивати цей напрям. У регіональному розрізі найбільша частка підприємств, які планують розвивати експорт зі Сходу (20,5%) та Півночі (20,1%).

 

 

Майже 100% бізнесів готові платити внутрішньо переміщеним особам (ВПО) стільки ж, скільки й місцевим

У кожному регіоні України за останній місяць значно зменшилася кількість працівників — від 42,7% на Заході до 68,5% на Сході. Варто припустити, що такі тенденції пов'язані як і зі скороченням персоналу, так і з переміщення осіб у більш безпечні регіони України чи за кордон. Проте майже половина бізнесів вважають ВПО перспективними для довготермінового працевлаштування та реінтеграцію в місцеву громаду, а 97,3% готові платити стільки ж, скільки й місцевим, за умови відповідної кваліфікації.

 

 

Український бізнес не лише вірить у перемогу, але й наближає її щодня

Протягом 5 місяців повномасштабної війни реєстрація нового бізнесу продовжує показувати позитивну динаміку відновлення, яка розпочалася у квітні. Кількість новозареєстрованих суб'єктів господарювання зростає щомісяця — з 15 тисяч у квітні до понад 22 тисяч у липні. Загалом за період відновлення (з квітня) темп реєстрації нового бізнесу в умовах війни становив 85% до відповідного періоду 2020 року та 63% до відповідного періоду 2021 року.

Загалом по Україні 65,8% бізнесу долучилося до волонтерської активності, інші допомагають перемогти шляхом розвитку бізнесу, робочих місць та сплатою податків.

 

У наступних публікаціях ми продовжимо відстежувати динаміку, стан і потреби бізнесу під час повномасштабної війни та після її завершення, бізнес-клімат та привабливість регіонів, ефективність інструментів підтримки підприємництва та експорту тощо, зокрема з використанням великих даних, що її моніторить система Економічний профайл, яку розвиває Центр розвитку інновацій на платформі великих даних «Vkursi».

Ознайомитися із серією вже підготовлених в межах Ініціативи аналітичних статей щодо стану українського бізнесу, привабливості регіонів тощо в умовах повномасштабної війни можна за посиланням.


Публікація підготовлена Центром розвитку інновацій, Офісом з розвитку підприємництва та експорту, національним проєктом Дія.Бізнес спільно з Advanter Group за підтримки Європейського Союзу, Міністерства цифрової трансформації, Міністерства економіки, Міністерства фінансів, Міністерства розвитку громад та територій та Коаліції бізнес-спільнот за модернізацію України та Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України». Публікація відображає позицію авторів і не обов’язково відображає думку Європейського Союзу. Дослідження підготовлене в рамках Ініціативи для відновлення економіки, розвитку підприємництва та експорту України.

Теги:

розвиток бізнесу війна

Джерело:

Поділитися новиною:

Коментарі:
*Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

18 листопада 2024

Вінниччина налагоджує партнерства зі Шведськими муніципалітетами: кризове управління, безпека, технології

Вінниччина налагоджує партнерства зі Шведськими...

  4-8 листопада делегація з Вінниччини працювала у Швеції. Цей візит став стартом для започаткування співпраці...

18 листопада 2024

Перші 25 громад стали партнерами програми Polaris

Перші 25 громад стали партнерами програми...

25 громад з 11 областей вже стали партнерками шведсько-української програми Polaris «Підтримка багаторівневого...

18 листопада 2024

Освітній маркер: що нового в освіті за жовтень

Освітній маркер: що нового в освіті за жовтень

  У новому випуску «Освітнього маркера» від Швейцарсько-українського проєкту DECIDE  - дайджест подій та рішень...

15 листопада 2024

Шведський Бурльов та український Златопіль — міста-побратими

Шведський Бурльов та український Златопіль —...

Місто Златопіль - центр Певомайської громади на Харківщині, та шведський муніципалітет Бурльов познайомилися завдяки...