Однією з головних задач органу управління освітою територіальної громади є відбір керівників закладу загальної середньої освіти. Ефективність цього процесу багато у чому залежить від чинного Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу загальної середньої освіти. Експерти Проєкту DECIDE розширили Типове положення, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 28.03.2018 № 291.
Ознайомитися із запропонованим ними проєктом Типового положення можна ТУТ.
Чому необхідні зміни?
Міністерство освіти і науки України своїм листом від 20.05.2020 р. № 119-264 «Щодо окремих питань проведення конкурсу на посаду керівника закладу загальної середньої освіти» фактично визнало, що Типове положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 28.03.2018 № 291 (далі – Типове положення), є чинним тільки в частині, що не суперечить Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної».
Що не враховує чинна версія Типового положення?
Чинна частина Типового положення, на думку експертів, не враховує цілий ряд практичних моментів, що виникають в процесі підготовки та проведення конкурсу.
Перш за все, експерти звертають увагу, що згідно Закону України «Про повну загальну середню освіту» представником засновника є депутати відповідної місцевої ради. А що робити, якщо в складі місцевої ради, до прикладу, не дві, а 5 фракцій чи груп і кожна делегувала свого представника до складу конкурсної комісії? У який спосіб забезпечити паритетність, адже п. 4 ст. 39 Закону вимагає дотримання цієї норми?
Наступний момент, який варто відобразити, – це процедура затвердження керівництва конкурсної комісії. Законодавець не визначив у який спосіб може бути обрано керівництво конкурсної комісії. Отже, експерти пропонуєють розглядати два варіанти:
Варіант 1. Засновник (або уповноважений ним орган чи особа) у своєму рішенні одразу визначають, хто яку роль виконує в комісії (тобто в рішенні зазначається персонально хто голова, заступник секретар та члени комісії).
Варіант 2 (більш демократичний). Члени комісії самостійно на першому засіданні обирають керівництво та секретаря комісії.
Також, зазначають експерти, важливим моментом є необхідність виписати функції голови, заступника та секретаря комісії, особливості заміни члена конкурсної комісії, що не може чи не хоче виконувати свої обов’язки, особливості подання кандидатур до складу конкурсних комісій з боку громадських та профспілкових організацій у сфері освіти.
Не визначено було в типовому положенні й процедурні моменти, пов’язані із самим конкурсом і, найголовніше, – процедуру оцінювання конкурсантів.
Пункт 8 ст. 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту» визначає, що форма перевірки знання законодавства (письмове чи комп’ютерне тестування), зразок ситуаційного завдання та критерії їх оцінювання визначаються у положенні про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти. Отже, усі ці та цілий ряд інших моментів, насамперед процедурного характеру (як подаються документи, хто підписує, коли та в який спосіб обираються варіанти ситуаційного завдання, порядок роботи та формування самої конкурсної комісії), знайшли своє відображення в розробленому експертною групою Положенні про конкурс на посаду керівника комунального закладу загальної середньої освіти.
Експерти зауважують, що остаточне рішення щодо врахування чи не врахування вищезгаданих питань залишається за засновником, у той час, як ми виключно ділимось з вами своїми напрацюваннями.
22 січня 2025
Миттєвого переформатування громад не буде. Народний депутат закликав не сіяти паніку
Миттєвого переформатування громад не буде....
Народний депутат, голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою Комітету Верховної Ради України...
22 січня 2025
Субвенція для професійного розвитку вчителів НУШ: ключові деталі
Субвенція для професійного розвитку вчителів...
У 2025 році на підвищення кваліфікації вчителів «Нової української школи» виділили 150 млн грн....
22 січня 2025
Політика згуртованості ЄС після 2027 року: що пропонує Польща і чому це важливо для України
Політика згуртованості ЄС після 2027 року: що...
З 1 січня по 30 червня 2025 року Польща головує в Раді Європейського Союзу. Одним із ключових пріоритетів польського...
21 січня 2025
У Черкасах обговорили реформу старшої школи: створення мережі академічних ліцеїв
У Черкасах обговорили реформу старшої школи:...
17 січня в Черкасах відбулося громадське обговорення реформи старшої школи. У заході взяли участь представники...