Чи необхідно громаді розробляти стратегію розвитку освіти - експертна думка

Експертка Програми «U-LEAD з Європою» Алевтина Седоченко відповідає на питання громад про створення стратегії розвитку освіти.


Законодавство України, яке стосується децентралізації, зазнає змін, що націлені на збільшення спроможності територіальних громад щодо стратегічного планування свого розвитку і ефективного управління ресурсами для розвитку громади.

1 червня 2021 року Верховна Рада України у першому читанні ухвалила законопроєкт №5323 щодо внесення змін до Закону України «Про засади державної регіональної політики». Законопроєкт передбачає впровадження трирівневої системи стратегічного планування: держава – регіон – громада. Після остаточного затвердження змін до законодавства всі 1469 територіальні громади мають розробити і затвердити свої стратегії розвитку. В цих стратегіях розвиток освіти буде одним із основних розділів, адже найбільший відсоток виконання по видатках у бюджетах громад становлять видатки на освіту – у середньому, близько 50%.

Програма «U-LEAD з Європою» планує систематично відповідати на питання, що стосуються створення стратегії розвитку освіти в громадах.

Що дає громаді розроблення стратегії розвитку освіти?

  • узгодженість векторів розвитку освіти на рівні держави, регіону і громади,
  • узгодженість розвитку освіти громади і стратегій розвитку закладів освіти в громаді,
  • сталий довгостроковий розвиток і керованість змінами у сфері освіти,
  • розроблення заходів з розвитку освіти на основі системного аналізу і системи моніторингу,
  • ефективне використання наявних і залучення додаткових ресурсів для розвитку освіти в громаді,
  • ефективний менеджмент у сфері освіти в умовах реалізації децентралізаційної і освітньої реформ,
  • покращення комунікації і співпраці з громадськістю щодо розвитку освіти.

 

 

Так, стратегія постає як основний планувальний документ, який окреслює ключові цілі і напрями розвитку. На основі стратегії розробляються відповідні цільові програми і проєкти розвитку, які конкретизують, деталізують і упорядковують комплекс заходів для досягнення стратегічних цілей в межах визначених часових і ресурсних можливостей.

 

Які ознаки якісної і робочої стратегії розвитку освіти в громаді?

1. Стратегія є комплексним документом, який розроблено з урахуванням принципів і напрямів державної політики, стратегії регіонального розвитку і стратегії розвитку громади. Це дає можливість громаді ефективно використовувати ресурси державного, обласного, місцевого бюджетів та залучати в освіту додаткові джерела фінансування.

2. Стратегія базується на комплексній аналітиці кількісних даних (статистичні звіти тощо) і якісних даних (соціальні дослідження, опитування мешканців тощо). Це дозволяє всебічно оцінити стан освіти в громаді та сформувати напрямки розвитку освіти з метою забезпечення якості і доступності освітніх послуг та задоволення освітніх потреб мешканців громади.

3. Мешканці громади, залучені до розроблення стратегії розвитку освіти в громаді, мають можливість надавати свої пропозиції, які враховуються органом, відповідальним за розроблення стратегії, проводяться громадські обговорення. Таким чином, громадськість причетна до ухвалення стратегічних рішень та розвитку відповідальності громадян за реалізацію ухвалених рішень.

4. Розроблена чітка система показників реалізації стратегії, що дозволяє системно здійснювати поточний̆ контроль, своєчасно координувати і корегувати процеси у разі змін нормативно-правових актів, внутрішніх та зовнішніх факторів.

5. Горизонт стратегічного планування визначається принаймні на 5-7 років, або більше, що дає можливість реалізовувати довгострокові проєкти, які сприяють розвитку освітньої «екосистеми» і якісним змінам, котрі позитивно впливають на розвиток всієї громади і життя мешканців громади.

 

 

Отже, розроблення стратегії розвитку освіти в громаді – як частина загальної стратегії розвитку громади або ж як окремий документ – є необхідним кроком для досягнення ефективного використання державних ресурсів і ресурсів громади для забезпечення якості і доступності освітніх послуг, розвитку людського капіталу і можливостей для всіх мешканців громади.

Теги:

освіта Алевтина Седоченко

Джерело:

Читайте також:

28 березня 2025

Відтермінування розробки комплексних планів громад: Парламент ухвалив закон, але…

Відтермінування розробки комплексних планів...

25 березня 2025 року Верховна Рада України повторно після правок від Президента ухвалила в цілому проєкт Закону №9549...

28 березня 2025

Уряд схвалив початок реалізації нової фази Програми екстреного відновлення

Уряд схвалив початок реалізації нової фази...

Кабінет Міністрів України схвалив підписання Грантової угоди, яка дозволить розпочати четверту фазу Програми...

28 березня 2025

Формування мережі ліцеїв: принципи, винятки з правил та фінансові моделі (запис вебінару)

Формування мережі ліцеїв: принципи, винятки з...

Швейцарсько-український проєкт DECIDE провів вебінару «Формування мережі ліцеїв: принципи, винятки з правил та...

27 березня 2025

Взаємодія, що має силу: всеукраїнські асоціації формують спільну позицію

Взаємодія, що має силу: всеукраїнські асоціації...

27 березня 2025 року в Києві Програма Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні» підписала Меморандуми...