18 липня 2025
Децентралізація
+
Використання файлів cookie
Ми використовуємо файли cookie для покращення роботи та підвищення ефективності сайту. Натискаючи кнопку "Дозволити", ви погоджуєтеся на використання файлів cookie. Ви можете змінити налаштування файлів cookie в будь-який час у налаштуваннях браузера.
Дозволити

Увага! Індекс фінансової спроможності шкільної освітньої мережі на 2021 рік

Експерт з питань освіти Програми "U-LEAD з Європою" Сергій Дятленко представив Індекс фінансової спроможності шкільної освітньої мережі територіальних громад на 2021 рік, що показує, наскільки реальна мережа громад відповідає моделі, фінансування якої забезпечує держава цього року (ЗАВАНТАЖИТИ).

Оскільки вже вся територія України складається з територіальних громад, то розроблений Індекс стане актуальним для кожної школи та громади.

Зазначимо, що попередня формула розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами відпрацювала без суттєвих змін встановлених їй 3 роки та цьогоріч була замінена на нову (оновлену). Оновлена формула, як і попередня, здійснює розподіл освітньої субвенції на основі багатьох показників, основними з яких є кількість учнів та особливості території (відсоток сільського населення та густина учнів на кв. км). На їх основі для кожної громади визначено розрахункову наповнюваність класів (далі - РНК), тобто прогноз, скільки в середньому має навчатися учнів у класах громади.

Якщо не брати до уваги, що в окрему групу були виділені громади з населенням більше 40 тис., то головною зміною оновленої формули стало застосування так званих буферів. Тобто усім, в кого різниця між фактичною наповнюваністю класів (далі – ФНК) і РНК була більше/менше 2-х, підняли/опустили попередньо розраховане РНК  на 80% від різниці, округлюючи до 0,5 чи 1.

Такий підхід суттєво зменшить надлишок коштів тих громад, що отримали у спадок оптимізовану мережу закладів загальної середньої освіти чи вже встигли модернізувати її, сподіваючись не лише підвищити якість освітніх послуг, але й зекономити додаткові кошти, які можна буде вкласти в модернізацію навчальної бази чи підвищення професійного рівня вчителів.

Водночас суттєву підтримку отримають громади, що мають вкрай незбалансовану мережу. В них хоч і не вистачатиме коштів на заробітну плату педагогічним працівникам, але ця нестача буде не настільки критичною, як це могло би бути.

Однак, навіть за нових обставин, визначених особливостями формули, відносна відповідність фактичної (реальної) наповнюваності класів розрахунковій має забезпечувати достатнє фінансування оплати праці з нарахуваннями педагогічних працівників у закладах загальної середньої освіти (помаранчева зона).

Якщо ФНК перевищує РНК (зелена зона), то освітня система громади отримає можливості виплати надбавок та матеріального заохочення педагогічним працівникам. Окрім того, з’являються вільні кошти, які громада за результатами фінансового року зможе використати для модернізації та оновлення закладів освіти. Хоча таких коштів тепер буде не багато.

Недостатність освітньої субвенції для оплати праці виникає у випадку, коли фактична наповнюваність класів є значно нижчою за розрахункову (червона зона). У таких випадках органи місцевого самоврядування мають з власних надходжень місцевих бюджетів додавати кошти на оплату праці педагогічних працівників, замість того, щоб інвестувати їх у розвиток громади.

Індекс фінансової спроможності шкільної освітньої мережі  побудований на основі різниці між ФНК та РНК. При цьому, показник ФНК розраховувався за даними станом на нинішній навчальний рік. Таким чином громади отримують кошти відповідно до реальної кількості учнів.

Звертаємо увагу, що показник РНК не визначає жорстко достатність/недостатність фінансового забезпечення на виплату заробітної плати педагогічних працівників, оскільки на це також можуть впливати окремі місцеві чинники, такі як: кількість учнів, що навчаються за формою освітнього патронажу, в тому числі через хворобу, педагогічний стаж працівників, їхні кваліфікаційні категорії, поділ класів на групи, розмір надбавок тощо.

Розрахований Індекс показує місцевому самоврядуванню резерви для ефективного використання фінансових ресурсів та підвищення якості надання освітніх послуг в галузі загальної середньої освіти. Зокрема, в таблиці подано окремо ФНК для початкової школи, базової та старшої. Виглядало б логічно, якби цей показник зростав, однак у більшості громад все навпаки, що свідчить про надлишкову кількість класів старшої школи.

Особливу увагу на питання модернізації освітньої мережі мають звернути територіальні громади, які потрапили до червоної зони.

 

Теги:

освіта Сергій Дятленко

Джерело:

Поділитися новиною:

Коментарі:
Default image
Ніна
07.02.2021 - 09:55
Доброго дня! Поясніть, будь ласка, чому Тузлівська сільська територіальна громада Одеської області потрапила до помаранчевої зони, якщо різниця ФНК -РНК складає не 0,9, а 1. Дякую!
Відповісти
*Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

17 липня 2025

Підтримка доступності адміністративних послуг: Програма Polaris оголосила 35 громад-партнерок

Підтримка доступності адміністративних послуг:...

  Шведсько-українська Програма Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні» оголосила результати...

17 липня 2025

«Пліч-о-пліч»: нові партнерства, нові горизонти згуртованих громад

«Пліч-о-пліч»: нові партнерства, нові горизонти...

  Проєкт «Пліч-о-пліч: згуртовані громади» продовжує об’єднувати українські громади, створюючи живі мости...

17 липня 2025

П’ять років новому адмінтерустрою: реформа, що витримала найважчий іспит

П’ять років новому адмінтерустрою: реформа, що...

17 липня 2025 року минає п’ять років з моменту ухвалення Постанови Верховної Ради України «Про утворення та...

16 липня 2025

Національний діалог до 5-річчя нового територіального устрою України: виклики, стратегічні пріоритети і трансформація

Національний діалог до 5-річчя нового...

21 липня 2025 року відбудеться Національний діалог «5 років нового територіального устрою України – виклики,...