Бути громаді юридичною особою чи ні?

Під час обговорень змін до Конституції в частині децентралізації, питанню правосуб’єктності громад було присвячено окремий експертний воркшоп. Зараз ми розглядаємо Закон “Про місцеве самоврядування”, і питання визначення правосуб’єктності громад знов перетворилось на гарячу дискусію. 

Це не дивно, адже багато років громади стикались з кримінальним насильством з боку так званих чорних реєстраторів громад. Групи громадян, яких фінансували структури країни-агресора створювали громадські об’єднання, оголошували їх юридичною особою громадою міста і починали через судові тяжби пити кров місцевому самоврядуванню.

Такі ситуації стали загрозою державному суверенітету, адже фейкові громади не визнавали легітимності органів місцевого самоврядування і державної влади. Ці випадки розслідувала СБУ як загрозу державній безпеці.

В Європі така ситуація принципово неможлива.

Чому? Бо в Європейських країнах громади вже сотні років є юридичними особами, а в європейських країнах так званого східного блоку ця реформа відбулась після повалення тоталітарних комуністичних режимів.

Ніхто не може сказати “Ми є юридична особа місто Лейпціг”, бо така юридична особа вже існує, діє, у неї є органи управління і вона захищена всією силою закону.

Часто виникають питання - хто створює цю юридичну особу, в який момент вона виникає, як з’являється в реєстрі?

Давайте поставимо таке саме запитання щодо фізичної особи. Коли людина стає фізичною особою? Чи потрібно її якось для цього реєструвати? А якщо в неї немає свідоцтва про народження чи паспорту — вона фізична особа чи ні?

Людина є фізичною особою з моменту народження за фактом свого існування.

Так само і громади в країнах Європи є органічними юридичними особами і були ними сторіччями до появлення будь-яких реєстрів.

В багатьох країнах Європи юридичними особами є не тільки громади, а й всі рівні управління — і держава, і в країнах з федеральним устроєм федеральні землі.

Модель повної правосуб’єктності громад передбачає, що громада — юридична особа публічного права з незалежним правом власності і бюджетом, а органи місцевого самоврядування є органами такої юридичної особи і виступають від її імені.

Аналогія щодо органів такої юрособи — правління та наглядова рада в комерційних юридичних особах.

Маючи статус юрособи, громада зможе не тільки оскаржувати якісь конкретні дії держави, але й саме право держави втручатися в повноваження громади.

Майно, яке є у громади, належить безпосередньо громаді - юридичній особі. Не десяткам департаментів, як зараз, а безпосередньо територіальній громаді, як цього вимагає Конституція.

Існуючі юридичні особи -- відділи та департаменти виконавчих органів стають простими підрозділами, а статус розпорядника бюджетних коштів має безпосередньо громада з рахунків якої здійснюються платежі.

Іноді кажуть, що це буде незручно і міста не впораються. Але давайте будемо чесними, навіть така велика організація як Приватбанк з мільйонами вкладників є єдиною юридичною особою і не має з цим жодних проблем.

Громада-юридична особа отримує право укладати договори з фізичними та юридичними особами, може отримати повноцінні кредитні рейтинги для позик та кредитів.

Також важливо розуміти, що банкрутство юридичних осіб публічного права неможливе.

Таким чином, громада як юридична особа — це не якась структура над місцевим самоврядуванням, яку можна забрати чи щось з нею зробити. Навпаки, це реалізація правосуб’єктності громади і інструмент в руках самоврядування по відстоюванню своїх самостійності і автономності.

Такий статус передбачає і додаткові можливості судового захисту. Закріплення статусу громади-юридичної особи в Конституції означає і відповідне право оскаржувати закони, які втручаються в самостійність і автономність місцевого самоврядування в Конституційному суді. Без цього статусу громади не можуть бути суб’єктними для таких позовів. Право громад на оскарження дій держави в Конституційному суді активно обговорюється в рамках конституційного процесу і його підтримують всі учасники.

З іншого боку, громада-юрособа стає і єдиним центром відповідальності. Кожен житель громади отримує можливість позиватися до громади, як суб’єкта права і не матиме думати який департамент чи відділ винний в порушенні його прав. Так само зможе діяти і держава.

Тобто, громада повністю автономна і вирішує свої задачі і проблеми всередині, а якщо у когось є претензії — то і позиваються вони на пряму до громади.

Але, повертаючись до початку, — тема викликає великий острах через минулі кримінальні дії чорних реєстраторів.

Тому під час обговорень разом з експертами та колегами з міжнародних організацій ми визначили позиції, які треба враховувати при розгляді цього питання.

Досягнуто домовленість поставити ряд питань міждисциплінарній групі, яка зможе роз’яснити окремі аспекти моделі громади як юрособи.

  • чи потрібні зміни в інші закони і, якщо потрібні, то які?
  • чи варто впроваджувати статус юридичної особи для громад чи, у випадку його впровадження, також для інших адміністративно-територіальних одиниць?
  • яка процедура потрапляння громади в єдиний державний реєстр, хто має вносити туди громаду?
  • скільки часу потрібно для зміни статусу громад та на перехідний період в цілому?
  • як має бути влаштований перехідний період?
  • яким має бути фінансовий бік цього питання — хто буде розпорядником бюджетних коштів та як зміна статуса вплине на бюджетні відносини;
  • як вплине статус громад як юридичних осіб на можливості держави в змінах адміністративно-територіального устрою?
  • чи несе статус громади як юрособи загрози сепаратизму чи федералізації?

Після отримання відповідей на ці питання будемо приймати остаточне рішення.

Моя позиція як голови підкомітету місцевого самоврядування така: під час змін Закону про місцеве самоврядування та змін до Конституції в частині децентралізації у нас виникло унікальне вікно можливостей назавжди захиститись від чорних реєстраторів громад, інтегрувати наше законодавче поле з європейським і покинути клуб Росії, Білорусі, Казахстану та Киргизстану, в яких місцевому самоврядуванню відмовились давати повну правосуб’єктність.

Нам необхідно прийняти рішення на користь місцевого самоврядування і захисту його прав.

Продовжуємо діалог та рухаємось далі!

 

Колонка відображає винятково позицію її автора. За достовірність інформації відповідає автор колонки. Точка зору редакції порталу «Децентралізація» може не збігатися з точкою зору автора колонки.
26.11.2020 - 08:46 | Переглядів: 12203
Дмитро Гурін

Автор: Дмитро Гурін

Теги:

створення спроможних громад

Поділитися новиною:

Коментарі:
*Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

19 вересня 2024

Парламент ухвалив рішення про перейменування 10 міст 4 районів та більше 300 сіл та селищ в Україні

Парламент ухвалив рішення про перейменування 10...

19 вересня 2024 року Верховна Рада України ухвалила Постанову про перейменування окремих населених пунктів та районів...

19 вересня 2024

Вакансія. Експерт(ка) з міжнародної діяльності Всеукраїнської асоціації ОТГ

Вакансія. Експерт(ка) з міжнародної діяльності...

Всеукраїнська Асоціація об’єднаних територіальних громад оголошує конкурс на вакантну посаду експерта(ки) з...

19 вересня 2024

Вакансії! Всеукраїнська асоціація ОТГ запрошує до команди виконавчого офісу

Вакансії! Всеукраїнська асоціація ОТГ запрошує...

Всеукраїнська Асоціація об’єднаних територіальних громад оголосила конкурс на вакантні...

18 вересня 2024

Закон про відновлення середньострокового бюджетного планування на місцевому рівні – експертний коментар

Закон про відновлення середньострокового...

18 вересня Верховна Рада України ухвалила Закон України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо...