Місцеві вибори 2020 і COVID: що варто знати про правила безпеки
Як будуть організовані з точки зору безпеки місцеві вибори 2020 в умовах пандемії COVID-19? Як голосуватимуть ті, хто перебуває на самоізоляції? Як "коронавірусні фейки" можуть вплинути на результати виборів? Хто фінансуватиме заходи безпеки на виборчих дільницях?
Ключові питання круглого столу, який 2 жовтня організував Український кризовий медіа-центр у рамках програми USAID DOBRE.
Детальніше - читайте у лонгріді.
Правила безпеки під час місцевих виборів 2020
На дільницях діятимуть безпекові заходи, визначені постановою №641, яка регулює правила перебування у громадських місцях.
"На наш погляд ми не обмежуємо жодних прав і свобод людини. Ми даємо право зробити всім те, що й передбачено Конституцією - здійснити своє право вибору, - зазначив Віктор Ляшко, заступник Міністра охорони здоров'я України. - У той же час ми врегулювали деякі протиепідемічні норми, виконання яких дозволить запобігти інфікуванню коронавірусною хворобою та іншими гострими респіраторними вірусними інфекціями під час здійснення цього процесу".
Також Віктор Ляшко зауважив деякі застороги та обмеження, які діятимуть на місцевих виборах:
- Люди з підвищеною температурою або ознаками хвороби будуть рухатися за окремим маршрутом – для них буде обладнана окрема кабінка. І про це повідомляють усіх присутніх у приміщенні, аби була дотримана дистанція.
- Якщо людина відмовляється одягати маску, її також мусять допустити до голосування за тим самим окремим маршрутом. Опісля вона має понести адміністративну відповідальність за порушення протиепідемічних норм і законодавства.
- Оскільки неможливо регулювати кількість спостерігачів, а також представників різних політичних сил, журналістів, то норма про кількість людей на квадратний метр не поширюється на виборчу дільницю. Проте МОЗ звертається до всіх з проханням не робити скупчення всередині виборчих дільниць.
- Журналістів будуть допускати на виборчу дільницю. Але брифінги за результатами голосування рекомендовано проводити зовні приміщення, щоб запобігти великому скупченню. Особливо це буде стосуватися політиків, а також перших осіб держави. Віктор Ляшко додав, що зазвичай подібні брифінги проводились всередині приміщень.
- Якщо будуть сприятливі погодні умови МОЗ пропонує всі інформаційні матеріали розміщувати зовні приміщень, щоб виборці могли спокійно ознайомитись з програмами, з біографіями, а також іншими матеріалами, доки чекатимуть можливості зайти голосувати.
Віктор Ляшко додав, що за умови виконання всіх норм, прописаних у постанові, вибори пройдуть безпечно і без суттєвого впливу на епідемічну ситуацію.
Голосування під час самоізоляції
Організація голосування виборців, які перебувають на самоізоляції, потребує законодавчого врегулювання - вважає Андрій Гевко, член Центральної виборчої комісії. Але навіть якщо цього не буде, то в Україні передбачена процедура голосування за місцем перебування. Єдине, ЦВК має врегулювати порядок здійснення цього голосування в розумінні того, до кого члени комісій будуть іти спочатку. Андрій Гевко припускає, що першочергово голосувати будуть виборці тих категорій, які зараз передбачені законодавством, а ті, які знаходяться на самоізоляції – у другу чергу.
"Хоча важливо було б прийняти цей законопроєкт (4117 - ред). Все-таки є теж сподівання на те, що він буде розглянутий і прийнятий. Таким чином вдасться на належному рівні здійснити всі заходи для того, щоб виборці могли безпечно проголосувати. Зокрема ті, які знаходяться на самоізоляції", - зазначив Андрій Гевко.
За словами народного депутата України Віталія Безгіна, законопроєкт 4117 включили до порядку денного. Після цього документ мав пройти розгляд комітету, і потім - голосування. Але, за словами нардепа, у зв'язку з карантином у Верховній Раді змінився календарний план, і прогнозувати, коли законопроєкт буде прийнято - наразі складно.
Вибори і фейки: кому можна довіряти
Денис Рибачок, аналітик Комітету виборців України зазначив, що є ризик, що будуть маніпуляції через коронавірус. За його словами, фейками про спалахи хвороби на дільницях можуть залякувати людей і ті просто побояться йти голосувати. Як результат, це може вплинути на, і без того невисоку, явку виборців на місцевих виборах, – додав аналітик.
"Держава має переконати громадян, що для них безпечно голосувати. Інше питання – місцеві політики, які можуть використовувати ігри з явкою на свою користь. Коли просто може свідомо поширюватися маніпулятивна неправдива інформація, щоб певні групи виборців не прийшли голосувати. Є загальне розуміння, які групи за кого голосують, тож на місцях порахувати це доволі нескладно. Свідомо можуть поширювати фейки, що, наприклад, в цій школі чи лікарні спалах коронавірусу, і туди не можна йти голосувати. І це насправді також дуже велика проблема".
Аби вберегтися від маніпуляцій та фейків - варто довіряти лише достовірним і перевіреним джерелам. Зокрема, інформації на сайті Міністерства охорони здоров’я, спікерам Центру громадського здоров’я, місцевим лікарям, управлінням охорони здоров’я. Такий перелік назвав заступник міністра охорони здоров'я Віктор Ляшко.
Також не варто вірити фейку, що вибори можуть не відбутися через пандемію. За словами Віктора Ляшка, вибори можуть бути перенесені тільки, якщо в країні буде введено надзвичайний стан. В іншому випадку вибори відбудуться відповідно до виборчого законодавства і протиепідемічних норм, які затвердив Кабінет міністрів України.
Заходи безпеки фінансує місцеве самоврядування
Нещодавно прийнята постанова Кабінету міністрів 846 переклала обов’язок фінансування всіх протиепідемічних заходів на місцеві бюджети. Мова йде про 28 588 виборчих дільниць, в яких орієнтовно буде залучено до півмільйона членів виборчих комісій.
Не всі громади мають достатній бюджет на фінансування необхідних заходів безпеки говорить Олександр Слобожан, виконавчий директор Асоціації міст України.
"Обсяг фінансування на заходи безпеки ставиться в залежність від спроможності місцевих бюджетів. А якщо, наприклад, в місті Києві ці кошти є, а в місті Умані, умовно, немає. Постанова це пряме порушення Конституції. Цитую документ: людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю".
На думку Олександра Слобожана, якщо громади зможуть виділити кошти із резервних фондів - виникає питання правомірності їх використання.
"Чи не визнають Рахункова палата або Державна аудиторська служба під час перевірки місцевих бюджетів використання цих коштів нецільовим. Прикриття постановою Кабінету міністрів теж не врятує від відповідальності. Адже ми знаємо про визнання окремих актів, які приймалися щодо карантину, неконституційними, - зазначив Олександр Слобожан, - До того ж, щоб виділити ці кошти, треба збирати сесії під час виборчої кампанії, в умовах, коли Виборчий кодекс передбачає чітку партизацію, імперативний мандат - тобто політизацію цього процесу".
Заходи безпеки має взяти на себе держава - зазначив Олександр Слобожан. Зокрема, за словами експерта, це може бути коронавірусний фонд.
Віктор Ляшко додав, що норму щодо підходів до фінансування внесло в кінцеву редакцію Міністерство фінансів України, яке відповідальне за збалансованість державного і місцевих бюджетів:
"Є закон, який передбачає, що виборчий процес повністю покривається з державного бюджету, і є закон, який передбачає фінансування протиепідемічних норм з бюджетів місцевого рівня. Тому тут є дві норми, які дозволяють профінансувати протиепідемічні заходи".
Зоя Лебідь, координаторка спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами у Кіровоградській області, каже, що ще до пандемії матеріальне забезпечення виборів з боку органів самоврядування інколи використовувалось для адміністративного тиску.
"Ми не говоримо про великі міста, мова йде про невеликі населені пункти, про селищні, сільські ОТГ. Зокрема, минулого року на парламентських виборах у Великоандрусівській ОТГ керівництво не надавало матеріального забезпечення, зокрема, сейф. І бюлетені якийсь час зберігались в каструлі. І в багатьох ТВК так відбувається і зараз. Наприклад, в селищі Голованівськ, де у членів ТВК немає доступу навіть до вбиральні. Погоджуюся, що покладати фінансування на місцеві органи влади таких важливих речей, які стосуються безпеки, життя, можливо, не зовсім вірно і безпечно".
Із цією тезою згоджується і Віталій Безгін, народний депутат України, голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою.
"Органи місцевого самоврядування були першими, хто зіштовхнувся безпосередньо з пандемією. Вони і так втратили частину своїх бюджетів. Потім по них суттєво ударив секвестр бюджету. І тепер ще робити для них додатковий тягар, по-перше, не принесе нічого позитивного з точки зору вирішення проблем із забезпечення наших громадян під час виборів. По-друге, це тільки збільшить напругу між центром та представниками на місцях, яка і так вже політизована в контексті виборчої кампанії. Тому сподіваюсь, що спільними зусиллями асоціацій, народних депутатів ми зможемо знайти компроміс з урядом і все ж таки домогтися більш збалансованого рішення".
Підсумкові ремарки
Роман Любченко, директор програм Міжнародної фундації виборчих систем в Україні (IFES):
"Якщо узагальнити, що ми побачили в результаті досвіду інших країн - важливим є питання комунікації з виборцями і роз’яснювальна робота про те, в яких умовах відбувається голосування, чому це безпечно або небезпечно, що можна робити, чого ні".
Андрій Гевко, член Центральної виборчої комісії:
"Насправді все залежить від виборців і членів комісій. Це дотримання соціальної дистанції, всіх заходів, які прописані (в постанові 846 - ред.). Культура поводження кожного з нас в публічних місцях мінімізує всі ці ризики. Зрозуміло, у нас буде багато просвітніх матеріалів, зокрема, на виборчих дільницях, які будуть розповідати правила безпеки під час голосування. І дуже важливо, щоб виборці могли спланували свій вибір ще до приходу на дільниці, це дасть змогу мінімізувати час проведення в приміщенні для голосування".
Денис Рибачок, аналітик Комітету виборців України:
"Нам всім треба усвідомити: пандемія не є вироком для виборів. Провести вибори в умовах пандемії реально, якщо розробити адекватні механізми, і якщо ці правила виконувати. Міжнародний досвід показує, що спочатку країни справді боялися проводити вибори в умовах пандемії, відтерміновували. Потім десь з літнього періоду зрозуміли, що відтерміновувати сенсу немає, треба проводити".
Нагадаємо, під час першої дискусії 26 лютого учасники обговорювали зміни до виборчого процесу, які відбулися із набуттям чинності Виборчого кодексу. Під час другого обговорення 6 травня у центрі уваги було питання, чи зможуть відбутися місцеві вибори на новій територіальній основі. Третя дискусія була присвячена масштабним змінам, які торкнулися усіх книг Виборчого кодексу та ще ряду документів. Темою четвертої дискусії стали питання, відповіді на які варто знати напередодні старту виборчого процесу.
Поділитися новиною: