1 000 000 євро для Нового Міста. Досвід громади із залучення коштів

1 000 000 євро для Нового Міста. Досвід громади із залучення коштів

 

У Новоміській ОТГ Львівської області за кошти Євросоюзу створили сироварню, парники, «ковбойське» містечко та Школу економічного розвитку. На черзі - готель, електрозаправка і ретропотяг.


 

Автор: Дмитро Синяк 

 

Цей проєкт – цілковита фантастика, як за форматом, так і за способом реалізації. А ще він – рятівна соломинка, за яку вхопилася маленька Новоміська ОТГ Львівської області, борючись за власне майбутнє. Уявіть собі невеличку прикордонну громаду із 6-ма тисячами мешканців. А тепер уявіть, що ця громада розробила нестандартний туристичний проєкт із незвичною назвою «COWBOYKY: Український дикий захід», і отримала на його реалізацію від Євросоюзу 900 тисяч євро. За ці кошти команда проєкту не тільки збудувала цілу туристичну інфраструктуру, але й відкрила чималі перспективи для розвитку громади.

 

 

Село Нове Місто біля підніжжя Карпат справді було колись великим містом

 

За початковим задумом, у селі Грабівниця планувалося збудувати туристичне містечко, стилізоване під ковбойський Дикий Захід, але з українською бойківською автентикою. (Тобто COWBOYKY – це не про ковбоїв, а про бойків). У цьому містечку туристи повинні були мати можливість прокататися не тільки на бричках, але й на ковбойському міні-потязі. На базі цього містечка також планувалося розвивати кінний, пішохідний, велосипедний та гастрономічний туризм. Туристів мали возити на сироварню, пасіку, парники, пекарню, сушарню для овочів і фруктів, майстерню морозива тощо. На цих об’єктах відвідувачі повинні були побачити на власні очі, як виготовляться за старовинними технологіями та чи інша продукція. Всі підприємства цього маршруту, насамперед сироварня та пекарня, мали бути не звичайними, а бойківськими, автентичними.

 

Найбільший архітектурний скарб Нового Міста: готичний костел, побудований 1463 року

 

- Давайте ми за місяць з вами поспілкуємося, – не надто охоче (адже проєкт не завершено) розповідає голова Новоміської ОТГ Петро Куляс. – Тоді ми відкриємо ще й пекарню на дровах. А поки що… може не варто?

Насправді ж громаді є чим похвалитися. Коли понад два роки тому Децентралізація вперше написала про цей проєкт, усе, що мав Петро Куляс, це лише райдужні плани на майбутнє та принципову згоду Євросоюзу щодо виділення грошей.

 

Проєкт COWBOYKY нині є візитівкою Новоміської громади

 

Тоді пан Петро розповів, що отримав величезний грант завдяки допомозі партнерів: Західноукраїнського ресурсного центру, Новоміського органу самоорганізації населення «Горизонт», юридичної компанії «Моріс Груп» та Львівської обласної державної адміністрації. Цей незвичний проєкт є одним із шести демонстраційних проектів в Україні, що реалізовані у межах ініціативи «Мери за економічне зростання». Це також нова ініціатива Європейського союзу, що розпочала роботу у січні 2017 року у рамках Програми Східного партнерства. Євросоюз виділив на впровадження «ковбойського» проєкту 900 тис. євро, ще 100 тис. євро мала додати сільська рада Нового Міста та 130 000 інші партнери проєкту, довівши таким чином загальний бюджет до 1 130 000 євро. Щоправда, внеском громади могла стати земельна ділянка чи якісь роботи на цю суму.

 

Майстер-клас з випічки у рамках проєкту COWBOYKY

 

Обов’язковою умовою виділення коштів була угода з інвестором, який брав на себе зобов’язання побудувати у громаді готель та іншу туристичну інфраструктуру. При цьому Новоміська ОТГ за гроші Євросоюзу мала створити своєрідний технопарк під туристичний проєкт. Тобто підвести до певної ділянки всі необхідні комунікації: світло, газ, каналізацію, воду тощо, а також на розробити відповідну технічну документацію. Такі можливості громади не змусили довго чекати на появу зацікавленого бізнесмена. Однак тепер Петро Куляс зазначає, що «справа з готелем застопорилася».

 

Так наразі виглядає технопарк Нового Міста. Тут мають побудувати відпочинковий комплекс

 

- Інвестор погодився будувати у нас відпочинковий комплекс лише за умови, що ми запустимо «ковбойський потяг», – розповідає голова громади. – Але ми так і не змогли домовитися з «Укрзалізницею» щодо цього.

 

Новоміський ярмарок

 

«Родзинкою» проекту мав стати стилізований під ковбойський паровий локомотив з двома вагонами, який повинен був катати туристів із Самбора до села Грабівниця. Цей пункт із самого початку був найпроблемнішим. Представники «Укрзалізниці» зазначали, що паровий локомотив є далеко не таким безпечним, як сучасні електровози, а щодня він має долати по 50 км в один бік. Ніхто не хотів брати на себе відповідальність і за технічну справність парового локомотиву, керування ним тощо. Хоча такі потяги подекуди працюють на дитячих залізницях нашої країни, отже певна культура поводження з ними в «Укрзалізниці» є.

Врешті-решт Новоміська громада погодилася на стилізацію сучасного тепловоза під старовинний паротяг. Також члени команди проєкту запропонували не запускати новий спеціальний рейс, а лише надати специфічного вигляду рухомому складу існуючого рейсу «Самбір – Нижанковичі». Нехай ним подорожують не тільки селяни, але й туристи – можливо, у спеціальному «ковбойському» вагоні, а прибутки від продажу квитків нехай забирає собі «Укрзалізниця»! Однак після тривалих переговорів залізничники виставили таку ціну за оренду стилізованого потяга, що і ця ідея перейшла до розряду фантазій…

 

Цю станцію Новоміська громада була готова капітально відремонтувати, якщо «Укрзалізниця» запустить ковбойський потяг

 

Довелося вносити зміни до проєкту і погоджувати їх з Євросоюзом. Замість ремонту залізничної станції (від чого теж могла виграти «Укрзалізниця») громада взяла на себе зобов’язання відремонтувати автобусну зупинку у Новому Місті і центральну площу довкола неї. А ще вона запропонувала придбати за кошти проєкту невеличкий екскурсійний автобус для туристів.

- Втративши можливість запуску «ковбойського» потяга, а разом із ним і потужного інвестора для побудови готелю, ми були вимушені піти за планом Б, – веде далі Петро Куляс. – А цей план починався зі створення зелених садиб. Ох, і непростою була ця справа! На наших прикордонних землях люди звикли їздити на заробітки до Польщі. Вони лише сміялися, коли чули про COWBOYKY. Більшість із тих, кому я пропонував використати порожні хати для прийому туристів, пропонували мені ці хати купити. Ніхто з них не вірив у можливості для розвитку туризму...

 

Одна із шести зелених садиб, готових до прийому туристів

 

Переконати шість новоміських родин вдалося завдяки, знову ж таки, грошам Євросоюзу. За умовами проєкту, кожна родина, яка погодилася приймати у себе туристів, мала право на купівлю специфічного обладнання вартістю до 1000 євро. Це, наприклад, могли бути бойлери чи інша техніка для створення комфортних умов проживання гостей. При цьому встановлення обладнання та, власне, ремонти люди вже мали проводити власним коштом.

 

Всередині зеленої садиби, як у готелі

 

Тепер шість новоміських садиб можуть приймати близько 20 туристів одночасно. Протягом осені минулого року у них побували понад 50 туристів. За задумом Петра Куляса, туристичну складову мають підсилити кілька готельних номерів, які планують розмістити на другому поверсі ратуші, у якій тепер міститься Народний дім. Ця ратуша 1906 року побудови – пам’ятка місцевого значення, згадка про ті часи, коли нинішнє село мало статус міста з магдебурським правом і було більшим за сусіднє містечко Добромиль. Готель планують відкрити, об’єднавши кошти Євросоюзу з коштами місцевого бюджету.

 

Стара ратуша, майбутній готель

 

Наступний предмет гордості новомістян – так званий обслуговуючий кооператив, у складі якого є тепличне господарство. Це три парники розміром 10 х 40 метрів, у яких члени кооперативу вирощують полуниці та огірки. Також у кооперативі діє інфрачервона сушка,  де виготовляють пастилу й трав’яні чаї, а також сушать вирощені у громаді овочі та фрукти.

 

На сироварню села Нижня Вовча селяни щодня здають близько 500 л молока...

 

Основою туристичного кластеру Новоміської ОТГ є сироварня, відкрита у селі Нижня Вовча. Щодня селяни привозять до неї близько 500 л молока. Щоб заохотити їх, сільська рада, теж у рамках проєкту Євросоюзу, роздала у користування місцевим власникам корів 30 доїльних апаратів. Щоправда, з умовою, що отримане молоко вони здаватимуть на сироварню. Як сир, так і полуницю з огірками, члени кооперативу продають на базарах Добромиля та Старого Самбора.

 

… з якого роблять чудовий сир

 

Для туристів підприємливі селяни придумали таку послугу: ті можуть купити не готову полуницю, а право її збору у парниках. І хоч платити за кожен кілограм все одно доведеться, гості можуть самі вибирати найстиглішу полуницю чотирьох різних сортів. Є у громаді і послуга з катання на автентичній бойківскій бричці та стилізованих під ковбойські диліжансах. Платиш 30 грн і почуваєшся правдивим бойком!

 

Подорож бойківською бричкою. Сучасні колеса поставили для комфорту туристів

 

- Завдяки участі у незвичному проєкті у нашій громаді має з’явитися близько 100 робочих місць, – розповідає Петро Куляс. – І ці робочі місця збережуться по закінченні проєкту. Крім того, ми створили цілу туристичну інфраструктуру. У нас вже є так зване ковбойське містечко: альтанки, сцена, туалети, інформаційний центр, відеонагляд тощо. Тут цілком можна проводити різноманітні концерти та фестивалі. А конференції та тренінги можна організовувати у приміщенні Школи економічного розвитку.

 

Приміщення Школи економічного розвитку зовні…

 

Ця школа – чергова гордість новомістян. Капітально відремонтоване і забезпечене всією необхідною апаратурою невеличке приміщення є чудовим місцем проведення різноманітних навчань. І за рік роботи школи тут відбулося їх безліч, причому із залученням найкращих викладачів. У Школі економічного розвитку пройшли курси для майбутніх підприємців, майбутніх садівників, ягідників, бджолярів… Під час карантину робота школи не припинялася, перейшовши в онлайн-режим.

 

… та ізсередини

 

За словами Петра Куляса, за рік через Новоміську школу економічного розвитку пройшли понад 300 студентів. Жителі громади у рамках навчальних візитів відвідали тепличні господарства Тернопільської та Львівської областей, сироварні й ферми Закарпаття та Івано-Франківщини, загалом понад 20 місцевих виробництв західного регіону, в яких вони змогли перейняти досвід та зав’язати ділові контакти.

Громада вже використала більшу частину бюджету проєкту. Завдяки цим грошам у селах Новоміської ОТГ з’явилися повноцінні туристичні маршрути та продукти, якими протягом року скористалися понад 1500 туристів. І це при тому, що новомістяни наразі не давали платної реклами своїх атракцій, хоча після карантину планують це робити. Гроші на це у проєкт закладено.

 

«Ковбойські» парники…

 

Завдяки Євросоюзу, Новоміська ОТГ придбала також позашляховик Renault Duster, яким працівники проєкту можуть добиратися до віддалених куточків громади. Наступні кроки – відкриття електрозаправки та пекарні.

Нещодавно спільний українсько-польський проєкт громадських організацій «Лінія 102.UA» (Львів, Україна) та «Linia102.PL» (Перемишль, Польща) повернув надію Новоміської громади на запровадження ковбойського потяга. У квітні 2020 року ці дві організації, спільно із Західноукраїнським ресурсним центром розпочали проект «Популяризація туристичних об'єктів Першої угорсько-галицької залізниці» під який отримали 53,8 тис. євро у рамках Програми транскордонного співробітництва «Польща-Білорусь-Україна».

 

… та їхня полуниця

 

Метою «Лінії 102» є відновлення кільцевої залізничної гілки, що проходить територією України через прикордонне містечко Хирів та кілька сіл, включаючи Нове Місто і далі прямує до міста Перемишль. На частині протяжності цієї гілки збереглася колія європейського стандарту – 1435 мм. До 2010 року цим маршрутом навіть курсували пасажирські поїзди, але згодом через контрабандистів та складні економічні обставини сполучення закрили.

Із 2016 року українські та польські активісти працюють над відновленням руху поїздів за цим маршрутом. Вони навіть періодично влаштовують демонстраційний виїзд дрезини на лінію. Однак наразі стан колії не дозволяє запускати рухомий склад, важчий від дрезини, і розвивати швидкість понад 30 км/год. Результатом діяльності активістів стало те, що маршрут Перемишль-Нижанковичі внесли до пріоритетних завдань Національної транспортної стратегії України.

 

Брендинг «по-ковбойськи»

 

Петро Куляс переконаний, що додати один «ковбойський» вагон до невеличкого міжнародного потяга не було б проблемою. Тоді б до Нового Міста повернувся інвестор, на якого вже чекає ділянка площею 6,6 га біля самого лісу.

- Головним нашим здобутком проєкту я вважаю не матеріальні речі, хоча наша громада здобула їх чимало, а зміни у свідомості людей, – каже голова Новоміської ОТГ. – Вони зрозуміли, що не конче їхати на заробітки до Польщі, що можна непогано заробляти і вдома. Тепер, приміром, п’ять родин, які побачили вигідність парників, вже просять мене долучити їх до проєкту. Але коштів на це у бюджеті вже немає. Побачивши, що вони проґавили чудову можливість для заробітку, ці люди почали по-іншому ставитися до пропозицій сільської ради. Тепер вони вже вірять нам, і з ним набагато легше співпрацювати.

 

Ну чим цей бойко не ковбой?

 

Єдине, на що нарікає Петро Куляс, це на відносну пасивність держави у справі відновлення місцевих доріг.

- Нам надзвичайно потрібні хороші дороги, бо без них годі й говорити про розвиток туризму, – каже пан Петро. – Треба негайно відремонтувати дві дороги: Передільниця – Садковичі та Добромиль – Нагірне, які проходять через Нове Місто. Ми весь час ведемо про це діалог з обласною владою, і от на Передільницю – Садковичі цього року виділили 1 млн грн. А ремонт дороги Добромиль – Нагірне, розпочатий 2017 року, досі не завершено. Ви напишіть, будь ласка про це. Так і зазначте: «Ковбойкам» потрібні дороги!»

 

Сайт проєкту: www.cowboyky.ua

Facebook проєкту: www.facebook.com/cowboyky.ua

Теги:

культура туризм репортаж Культура кращі практики

Область:

Львівська область

Громади:

Добромильська територіальна громада

Джерело:

Поділитися новиною:

Коментарі:
*Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть