Цієї неділі, 3 листопада, в Уряді повідомили, що прийняли рішення про скорочення граничної чисельності працівників райдержадміністрацій.
Перед цим, минулого четверга, Міністр Кабінету Міністрів Дмитро Дубілет пояснив, навіщо проводиться ця оптимізація і сказав: «Це болюче, але необхідне рішення. Я вважаю, що Уряд мав проводити ці скорочення більш плавно останні два роки (з ходом децентралізації). Однак, на жаль, цього не робилося». Насправді ж, робилося, але про це згодом.
Отже, поки не опублікована постанова, а країною ширяться панічні настрої працівників РДА, давайте спробуємо розібратися, чому оптимізація – це не новинка, кого вона стосуватиметься і коли почнеться.
«Ми скорочуємо штат районних державних адміністрацій на 18449 позицій», - заявив днями Дмитро Дубілет.
Нагадаємо, що постанова ще попереднього Уряду №746 від 19 червня 2019 року вже передбачає скорочення з 1 січня 2020 року граничної чисельності працівників РДА з 55,9 тисяч до як мінімум 40,4 тисяч штатних одиниць, тобто на 14,5 тисяч.
Відповідно до цієї постанови, не скорочувалася лише чисельність працівників структурних підрозділів РДА з питань соціального захисту населення.
Виглядає так, що рішення Уряду від 3 листопада, це, або уточнення рішення від 19 червня, або, що імовірніше, цієї неділі Уряд скоригував постанову №606 від 18 квітня 2012 року «Про затвердження рекомендаційних переліків структурних підрозділів обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної в мм. Києві та Севастополі державних адміністрацій». Це рішення автоматично не скорочує чисельність працівників РДА, а лише впорядковує структуру, оптимізує функції райдержадміністрацій, не дозволяє створювати підрозділи, повноваження яких дублюються з ОТГ та територіальними підрозділами центральних органів виконавчої влади.
З утворенням об’єднаних громад, які перебирають на себе значну кількість повноважень району, з’являється часткове або повне дублювання функцій між ОТГ і РДА. Особливо це критично там, де одна або декілька ОТГ покривають усю територію району.
Отже можна передбачити, що оптимізація хоч і стосуватиметься всіх РДА, але в більшій мірі торкнеться державних адміністрацій в районах, територія яких повністю покрита об’єднаними територіальними громадами. Таких у нас поки лише 22 з 465 (підконтрольних Україні).
В цих районах з наступного року Уряд, виходячи з планів, озвучених на селекторній нараді Прем’єр-міністра з регіонами 17 жовтня цього року, хоче залишити лише такі структурні підрозділи: архівний, містобудування та архітектури, фінансів, соціального захисту населення, з питань оборонної роботи, цивільного захисту та взаємодії з правоохоронними органами. Також при цих РДА має працювати служба у справах дітей.
Усі інші повноваження у цих районах або ліквідуються, або переходять в об’єднані громади.
Попередні пропозиції по оптимізації РДА значного скорочення функції держадміністрацій в районах, не покритих ОТГ, не передбачали.
Структурні підрозділи РДА з 2012 року |
Структурні підрозділи РДА 2019 (пропозиції) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Якщо пропозиції залишилися незмінними, то, як бачимо, у державних адміністраціях в районах, не повністю покритих ОТГ, залишається ще достатньо функцій, і навіть з’являються нові, такі як наприклад: підрозділ з питань оборонної роботи, цивільного захисту та взаємодії з правоохоронними органами.
Отже РДА будуть змушені підвищувати свою ефективність і виконувати ці повноваження в оптимізованому складі принаймні до закінчення адміністративно-територіальної реформи. Сподіваємося, робити це вони будуть не далі як до кінця наступного року. Після цього, якщо плани з закінчення реформи таки вдасться втілити, райдержадміністрації взагалі замінять префектурами з зовсім іншими повноваженнями…
Зрозуміло, що оптимізація почнеться не раніше, ніж з січня 2020 року. Дмитро Дубілет пообіцяв, що співробітників цих РДА попереджатимуть за два місяці до звільнення – тобто, виходить, вже зараз.
Міністр також запевнив, що працівникам РДА, які потраплять під оптимізацію, виплатять всі компенсаційні витрати, в тому числі за невикористані щорічні відпустки.
На годині запитань до Уряду у Верховній Раді минулої п’ятниці Міністр розвитку громад та територій України Альона Бабак зазначала: «Вивільненні в результаті оптимізації працівники РДА можуть бути працевлаштовані за результатами конкурсного відбору до виконавчих органів громад та надалі до префектур».
«Разом зі Службою зайнятості ми працюємо над тим, щоб знайти кожному держслужбовцю нову роботу, навіть до моменту звільнення. Кожного буде супроводжувати кар'єрний радник, який складе індивідуальний план працевлаштування. Пошук роботи, проведення професійного навчання, і навіть підготовка особи до започаткування власного бізнесу будуть проводитися із залученням найширшого кола організацій — бізнесу, ОТГ, профільних асоціацій тощо. Для цього всі співробітники будуть запрошені пройти профілювання. Ми залучили до цього процесу Профспілки. Через мережу своїх регіональних представництв вони будуть працювати з кожним держслужбовцям індивідуально», - написав Дмитро Дубілет.
***
Отже, як бачимо, нічого принципово нового не відбулося. Працівники РДА ще з 2014 року, коли Уряд прийняв концепцію реформи місцевого самоврядування, знають, що функції адміністрацій мають кардинально змінитися. Де об’єднані громади за цей час покрили увесь район, зміни вже відбуваються. Кмітливі фахівці з райдержадміністрацій попереходили до виконкомів ОТГ, бо там і робота схожа, і зарплатня не менша, і перспективі зрозуміліші.
Зараз, коли процес створення спроможних громад добігає кінця, і ОТГ незабаром прокриють усю країну, питання повноважень району, а отже і структури РДА, стало нагальним.
Об’єднані громади, яких значно більше, ніж районів, чи не в один голос говорять про брак у них кваліфікованих кадрів. Тому працівникам РДА, теоретично, є де продовжити свою професійну діяльність. Звичайно, ці зміни для багатьох незручні, багатьох лякають. Але альтернативи їм немає, як і нема часу ці рішення відкладати.
Матеріал підготовлений в рамках Проекту Української асоціації районних та обласних рад «Моделювання адміністративно-територіального устрою на субрегіональному рівні», що реалізовується за підтримки Програми Ради Європи «Децентралізація і реформа місцевого самоврядування в Україні».
Погляди, викладені у матеріалі, належать її авторам і не можуть ні за яких обставин вважатися такими, що виражають офіційну позицію Ради Європи.
Поділитися новиною:
19 листопада 2024
Державний бюджет на 2025 рік ухвалений: які ресурси матиме місцеве самоврядування
Державний бюджет на 2025 рік ухвалений: які...
19 листопада Верховна Рада України ухвалила в цілому Закон України «Про Державний бюджет України на 2025 рік»....
19 листопада 2024
В’ячеслав Негода про соцдослідження...
«77% українців підтримують реформу місцевого самоврядування навіть у складні часи. Це не лише підтверджує...
19 листопада 2024
Підтримка населенням децентралізації...
Реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади (децентралізація) має стабільно високий рівень...
19 листопада 2024
Як Агенція регіонального розвитку Сумщини...
Агенції регіонального розвитку, створені як майданчики синергії між громадами, органами влади та міжнародними...