Протягом січня-червня 2019 року надходження до загального фонду місцевих бюджетів України (без урахування міжбюджетних трансфертів) склали 128,9 млрд грн, що становить 49,8% від затвердженого річного плану з урахуванням змін.
У порівнянні з аналогічним періодом 2018 року, зростання надходжень становить 21,1 млрд грн або +19,5%.
Відмітимо, що темпи приросту доходів у звітному періоді поточного року у порівнянні з минулорічними зменшилися – за підсумками І півріччя 2018 року, показник приросту надходжень, порівняно з 2017 роком, становив 23,3%.
До бюджету міста Києва (загальний фонд без урахування трансфертів) протягом І півріччя надійшло 21,4 млрд грн, що становить 16,6% від загальної суми надходжень до усіх місцевих бюджетів України. Для порівняння: доходи міста Києва майже дорівнюють обсягам надходжень зведених бюджетів районів (21,7 млрд грн).
У доходах місцевих бюджетів найбільшу питому вагу займають надходження від сплати податку на доходи фізичних осіб – 77,2 млрд грн або 59,9% від загальної суми доходів загального фонду місцевих бюджетів. У порівнянні з І півріччям 2018 року, надходження податку зросли на 13,9 млрд грн, або на 21,9%.
Наступним вагомим джерелом доходів місцевих бюджетів є плата за землю, що відноситься до податку на майно і є складовою місцевих податків. У структурі доходів загального фонду місцевих бюджетів плата за землю займає 12,1% (рис 1). У звітному періоді місцеві бюджети отримали плати за землю 15,6 млрд грн, що на 23,4% (або на 3,0 млрд грн) більше від надходжень, отриманих за аналогічний період 2018 року. Поряд з іншими чинниками, на зростання надходжень від плати за землю вплинуло скасування з початку 2019 року пільгового оподаткування земельних ділянок, наданих для залізниць (за розрахунками, у 2019 році ПАТ «Укрзалізниця» має сплатити до місцевих бюджетів 4,2 млрд грн плати за землю, порівняно з 1,2 млрд грн, сплачених упродовж 2018 року).
Значна частка у структурі доходів місцевих бюджетів належить надходженням єдиного податку. Його сума склала 16,2 млрд грн, що на 22,8% (або на 3 млрд грн) перевищує надходження минулого року і становить 12,6% від усієї суми доходів загального фонду місцевих бюджетів. Фізичними особами-підприємцями перераховано до місцевих бюджетів 12 млрд грн єдиного податку (або 74,2% від його загального обсягу).
Протягом І-го півріччя місцеві бюджети отримали 6,4 млрд грн акцизного податку, у тому числі:
Відповідно до п.41 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України та Закону України «Про внесення змін до Закону України "Про джерела фінансування дорожнього господарства України" щодо удосконалення механізму фінансування дорожньої галузі» № 1762 від 17.11.2016, починаючи з 2020 року місцеві бюджети не будуть отримувати відрахувань частини акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального, оскільки вся сума цього податку буде зараховуватися до державного дорожнього фонду (тобто, до спеціального фонду державного бюджету).
Тенденції та соціально-економічна ситуація дають підстави робити висновки, що за підсумками 2019 року сума надходжень до загального фонду місцевих бюджетів становитиме 277-280 млрд грн.
У 2019 році прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом мають 806 об’єднаних територіальних громад (з урахуванням 24 міст обласного значення, в яких відбулося приєднання). За перше півріччя 2019 року доходи загального фонду ОТГ (без урахування трансфертів з державного бюджету) склали 17,6 млрд грн, що становить 13,7% від загального обсягу доходів усіх місцевих бюджетів України (рис 2).
По 665 ОТГ, які мали прямі міжбюджетні відносини у 2018 році (по яких є коректна порівняльна база), надходження у І півріччі поточного року склали 10,7 млрд грн, що на 18,7% більше минулорічного показника.
У загальній структурі доходів загального фонду 665 ОТГ питома вага податку на доходи фізичних осіб становить 57,5%, його надходження склали 6,2 млрд грн. Крім цього, надійшло: плати за землю – 2 млрд грн, єдиного податку – 1,5 млрд грн, податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки – 205,7 млн грн.
Детально динаміку та структуру надходжень по 665 ОТГ, утворених у 2015-2017 роках, можна побачити в табл 1. В таблиці окремо виділено показники по 141 ОТГ, утворених в 2018 році, так як у 2019 році ці ОТГ вперше перейшли на прямі міжбюджетні відносини, а отже почали отримувати 60% ПДФО до своїх бюджетів. При цьому варто звернути увагу, що серед 141 ОТГ, утворених у 2018 році, є 24 міста обласного значення, які отримували ПДФО навіть до приєднання до них громад.
Відмітимо, що загальна чисельність зареєстрованого в об’єднаних територіальних громадах населення становить 8315,3 тис. осіб. У 141 ОТГ, у яких перші вибори відбулися у 2018 році (з урахуванням приєднання), загальна кількість зареєстрованих мешканців становить 2694,6 тис. осіб, з яких 1793,1 тис. осіб (66,5%) проживають у 24 містах обласного значення, в яких відбулося приєднання територіальних громад.
Загальний обсяг видатків місцевих бюджетів у січні-червні 2019 року склав 261,5 млрд грн, що на 10,1 млрд грн менше від обсягу видатків, здійснених за аналогічний період 2018 року. Із зазначеної суми видатки загального фонду у поточному році склали 225,8 млрд грн, що на 13,9 млрд грн менше минулорічного.
В структурі видатків місцевих бюджетів переважають видатки на оплату праці та нарахування на заробітну плату (36%), видатки на соціальне забезпечення (20%), та інші поточні видатки (18,5%).
Із загального фонду бюджетів ОТГ, в яких зареєстровано майже 20% населення України, профінансовано видатків на суму 28,6 млрд грн (що становить 11% загальної суми видатків усіх місцевих бюджетів України), у тому числі:
Протягом січня-червня 2019 року місцеві бюджети отримли з державного бюджету трансфертів на загальну суму 136,1 млрд грн, зокрема:
До державного бюджету з місцевих перераховано 3,4 млрд грн реверсної дотації.
Ця публікація була підготовлена за підтримки Європейського Союзу та його держав-членів Данії, Естонії, Німеччини, Польщі та Швеції. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю її авторів та не може жодним чином сприйматися як такий, що відображає погляди Програми «U-LEAD з Європою», Шведсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні», Європейського Союзу та його держав-членів Данії, Естонії, Німеччини, Польщі та Швеції.
Матеріали підготовлено на підставі даних Міністерства фінансів України, Державної казначейської служби України експертами Програми «U-LEAD з Європою» та проекту SKL International:
Приєднані файли:
Теги:
Джерело:
Програма «U-LEAD з Європою»
Поділитися новиною:
18 листопада 2024
Аналіз реверсної дотації на 2025 рік: експертний огляд
Аналіз реверсної дотації на 2025 рік:...
У контексті активних обговорень під час розгляду державного бюджету на 2025 рік Ігор Онищук, експерт...
18 листопада 2024
Долучайтеся до громадського обговорення проєкту Плану заходів з безбар’єрності на 2025-2026 роки
Долучайтеся до громадського обговорення проєкту...
Усі небайдужі громадяни, профільні громадські організації та експерти мають змогу надати пропозиції до Плану заходів...
18 листопада 2024
«Кластери Відродження» - конкурс грантів від...
Проєкт UCORD оголосив конкурс грантів «Кластери Відродження», спрямований на підтримку культурних партнерських...
18 листопада 2024
18 листопада - презентація результатів...
18 листопада з 12:30 до 13:30 відбудеться презентація результатів восьмого всеукраїнського...