На цьому тижні парламентрозгляне кабмінівськийзаконопроект по бюджетній децентралізації, який має посилити фінавтономію регіонів.Це буде першим кроком на шляху до спільної децентралізації,анонсованої Україною на початку року. Згідно з документом, доходи місцевих бюджетів можуть вирости за рахунок передачі частини податків з центру на місця (докладніше див. в інфографіці).Прийняття закону, упевнені в Кабміні, збільшить доходи місцевих бюджетів в 2-3рази.
КИЇВ. Кабмін вирішив ввести нові види міжбюджетних трансфертів - базову дотацію, субвенціїна освіту, медицину. Тепер з держскарбниці безпосередньо, а не через місцеві бюджети, як раніше, будуть оплачуватися зарплата медиків і вчителів; “Комуналка”; покупка медикаментів та харчування для школярів. Відповідно витрати регіонів скоротяться, і зекономлені гроші можна буде витрачати на розвиток, наприклад шкіл і лікарень.
РЕГІОНИ. Проект дозволить регіонам самостійно визначати, як витрачати власні доходи,наприклад з податків, продажів або оренди міського майна. А ще вони самі вирішуватимуть, як проводити операції - через Держказначейство або банк (з тих, що входять в десяткунайбільших). Такий підхід допоможе місцевим радам отримати додаткові доходи в банках, у тому числі за рахунок нарахування відсотків на залишок коштів на рахунках. Крім того, вКабміні хочуть списати борги рад по середньострокових і безвідсоткових кредитах, якіперебувають на обліку в Держказначействі. Також Кабмін пропонує провести децентралізаціювидатків в соціально-культурній сфері. Так, планується з національного рівня на регіональнийабо місцевий передати деякі бібліотеки, музеї, заповідники, театри, медичні та освітніустанови, спорткомплекси. Тобто гроші на них будуть виділятися з місцевих бюджетів, а недержавної скарбниці.
ЕКОЛОГІЯ. На думку Кабміну, збільшення надходжень до регіонів від екологічного податкудозволить на місцях покрити витрати, пов'язані зі збереженням лісового господарства таприродно-заповідного фонду, утриманням ветлікарні та лабораторій, будівництвом іреконструкцією водопровідних і каналізаційних споруд, модернізацією теплопостачання,ремонтом будинків, ліфтів, вуличного освітлення. Важлива ініціатива в законопроекті - ідеяпередати на місцевий рівень повноваження з фінансування проектів ліквідації підприємстввуглевидобутку, вуглепереробки і видобутку торфу. Ці об'єкти в основному розміщені вДонецькій, Луганській, Кіровоградській, Волинській та Львівській областях. При цьому вКабміні відзначають, що співвідношення витрат на ці цілі у Києва та регіонів будутьрівнозначними - 50х50: частина коштів піде з держбюджету у вигляді субвенції, а частина з місцевих бюджетів за рахунок екоподатку.
ШАНСИ. На думку глава комітету ВР з питань податкової політики Віталія Хомутинника, у документа є шанси на існування. “Ми готові підтримати ініціативи уряду, які передбачають спрощення адміністрування податків і децентралізацію фінансів. Але зараз складнопрогнозувати результати голосування. Коаліції не існує”. А заступник голови Комітету з питаньсоцполітики та праці Павло Розенко вважає, що закон приймуть у першому читанні, після чогодоопрацюють: “Ідея прекрасна, але документ викликає запитання. Регіонам даютьповноваження і передають податки, але в умовах кризи це лише цифри на папері. Требаподумати, як забезпечити регіони живими грошима”.
ЕКСПЕРТИ: У регіонах потрібні хороші управлінці
Аналітик Павло Мельник відзначає, що реальну реформу можна здійснити, якщо біля кермаміст будуть хороші управлінці: “Фінавтономіі для регіонів мало. Потрібно вмітивикористовувати важелі і залучати інвестиції. Спочатку треба вирішити проблему підготовкиуправлінських кадрів”. А глава Фонду “Українська перспектива” Олександр Вілкулстурбований, що у воєнний час реформа децентралізації може принести негативні плоди: “Вкраїні економічна і політична криза, гуманітарна катастрофа. Дуже важливо, щоб за терміном “децентралізація” уряд не спробував перекласти відповідальність за проблеми в економіцікраїни та регіонів на плечі місцевої влади. Уряд повинен представити громадянам країни чіткукартину, як людям жити далі”.
На місцях бачать перспективи. “Від прийняття бюджетної децентралізації ми отримаємо тількиплюси. Але важливо правильно розподілити місцеві податки і держподаток, і щоб ці правила не змінювалися щоразу з прийняттям нового бюджету. Це дасть можливість плануватирозвиток міст і районів”, - каже депутат Львівської облради Мирослав Сеник. А депутатОдеської міськради Олександр Остапенко вважає, що для реформи децентралізації маловносити зміни тільки до Бюджетного кодексу: “Для цього треба міняти і Податковий кодекс.Регіони повинні бути готові компетентно вирішувати питання децентралізації. Тому бажаногорезультату зможемо досягти не раніше осені 2015-го”.
Source:
Сегодня
26 December 2024
Антикорупційний потенціал ОМС: чому він важливий для відбудови і як його підсилити?
Антикорупційний потенціал ОМС: чому він...
Авторка: Олександра Койдель, зовнішня експертка Програми "U-LEAD з Європою" Довгострокове відновлення України...
26 December 2024
Як Вертіївська громада обʼєдналася з навколишніми, щоби надавати послуги ІРЦ
Як Вертіївська громада обʼєдналася з...
Авторка: Марія Булейко (Марковська) 2021 року, з реформою децентралізації постало питання: чи...
26 December 2024
У 2025 році громади отримають понад 14 млрд грн на освіту - інфографіка
У 2025 році громади отримають понад 14 млрд грн...
У наступному році на освіту буде спрямовано 14,31 млрд грн, що на 20% більше, порівняно з 2024 роком. Експерти...
26 December 2024
Вакансія. Консультант/ка з оцінки потреб та удосконалення послуг місцевого самоврядування
Вакансія. Консультант/ка з оцінки потреб та...
Програма USAID «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (DOBRE) відкрила вакансію на посаду...