Липень для українців часто асоціюється з періодом відпусток. Відповідно ділова та законотворча активність йде на спад, а парламентарі у Верховній Раді традиційно залишають «на осінь» десятки і сотні надважливих законопроектів, які мають на меті покращити життя пересічного мешканця України, котрий сесійну залу в Києві бачить лише в телевізорі.
Децентралізація і пов’язані з нею зміни у державі неможливі без відповідних змін у законодавстві. Новостворені об’єднані територіальні громади дуже потребують підтримки Парламенту, а село, яке врешті-решт отримало шанс на відродження, вимагає продовження змін, що розпочались у квітні 2014 році після затвердження Кабінетом Міністрів Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади.
Протягом останнього пленарного тижня у Верховній Раді перед довгими канікулами народні обранці мають шанс суттєво полегшити життя громадам, які приєднались до вже існуючих ОТГ (законопроект №4773), виправити ситуацію з приєднанням громад до міст обласного значення (№6466 ), заохотити фахівців ефективно працювати в органах місцевого самоврядування (№2489) і розглянути законопроект, який стосується меж районів (№6636). Останній є особливо важливий, бо зростає кількість районів, територію яких повністю, або більше ніж на половину покривають території об’єднаних громад і фінансування районних рад і районних адміністрацій у розмірі близько 10 мільйонів щорічно є просто економічно недоцільне.
Реформа місцевого самоврядування, як зазначають експерти у сфері децентралізації та регіонального розвитку, – це 413 нових об’єднаних територіальних громад з власними ресурсами та повноваженнями з десятками зручних для громадян нових центрів надання адміністративних послуг, тисячі кілометрів нових асфальтованих доріг, відремонтовані школи та амбулаторії. Кількість цих громад невпинно зростає, і радянський поділ на роздрібнені райони, який мав на меті не розвиток, а передусім жорсткий контроль, повністю себе віджив і не відповідає європейській номенклатурі територіальних одиниць NUTS (мінімальна кількість мешканців повіту/району повинна становити від 150 до 800 тисяч).
Більшість мешканців великих міст пам’ятають, що їхні батьки, дідусі, чи прадідусі походять з села. Сьогодні, коли міста є спроможними забезпечити функціонування соціальної сфери та розвиток інфраструктури, час подумати про розвиток занепадаючого села, де мешкає понад 30% українців, і почати віддавати йому борги. Децентралізація дозволить це зробити, опираючись на європейський досвід за підтримки європейських партнерів.
Юрій Войціцький, експерт з регіонального розвитку, Вінницький ВП ЦРМС
Область:
Вінницька областьSource:
Вінницький центр розвитку місцевого самоврядування
Share the news:
19 November 2024
Державний бюджет на 2025 рік ухвалений: які ресурси матиме місцеве самоврядування
Державний бюджет на 2025 рік ухвалений: які...
19 листопада Верховна Рада України ухвалила в цілому Закон України «Про Державний бюджет України на 2025 рік»....
19 November 2024
В’ячеслав Негода про соцдослідження...
«77% українців підтримують реформу місцевого самоврядування навіть у складні часи. Це не лише підтверджує...
19 November 2024
Public support to decentralisation reform in Ukraine reaches 77%
Public support to decentralisation reform in...
Claudia Luciani, Director of the Congress, reviewed with Ukrainian partners and media the findings of a recent...
19 November 2024
Як Агенція регіонального розвитку Сумщини...
Агенції регіонального розвитку, створені як майданчики синергії між громадами, органами влади та міжнародними...