Готовність до змін: презентовано посібник «Старша профільна школа: кроки до становлення»
Готовність до змін: презентовано посібник «Старша профільна школа: кроки до становлення»

23 вересня в Українському кризовому медіацентрі відбулася презентація нового видання посібника «Старша профільна школа: кроки до становлення. Версія 2.0», розробленого експертами шведсько-української програми Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні». Посібник призначений для фахівців органів управління освітою, викладачів, студентів, і стане в пригоді всім, хто працює з впровадженням реформи старшої школи в Україні.

Відповідно до реформи старшої профільної школи вже з 2027 року повна середня освіта в Україні триватиме 12 років. Учні 10-12 класів будуть навчатися в ліцеях і зможуть самостійно обирати профіль освіти, навчальні предмети та курси для поглибленого вивчення. Це передбачає не лише зміну тривалості навчання, а й ґрунтовні трансформації у змісті освіти та підходах до організації навчального процесу.

Презентація Посібника «Старша профільна школа: кроки до становлення. Версія 2.0» була присвячена обговоренню цих та інших важливих аспектів, які допоможуть підготувати молодь до викликів майбутнього та підвищити конкурентоспроможність випускників на ринку праці.

Інна Кільдерова, начальниця головного управління загальної середньої освіти Міністерства освіти і науки України, зазначила:

«Гортаючи посібник, склалося враження, що він може стати настільною книгою для тих, хто на роздоріжжі: розуміє потребу змін, але ще не знає, як їх правильно імплементувати та знайти своє місце в нових умовах. Робота з громадами залишається найскладнішою, адже кожна громада унікальна по-своєму. Тому так важливо комунікувати з місцевими органами влади, бо лише спільна робота може забезпечити ефективний результат»

Експерти Програми наголошують, що під час впровадження змін важливо враховувати не лише загальні принципи реформи, але й унікальні особливості кожної громади. Ефективна комунікація та співпраця з місцевими органами влади, педагогами, батьками та іншими авдиторіями є ключовими факторами успішної реалізації освітніх ініціатив.

«Децентралізація – це не лише нові можливості, а й відповідальність. Якщо ми прагнемо дійсно розвивати громаду, то маємо думати не тільки про бюджетні процеси чи електоральні цикли, а й про людей, зокрема наших дітей, заради яких ми живемо. Не бійтеся робити певні, можливо непопулярні, але необхідні кроки для кращого майбутнього наших дітей», – наголосив Сергій Колебошин, заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій.

Учасники обговорення підкреслили актуальність інтеграції профільного навчання в регіональні стратегії освіти. Детальні механізми, шляхи та приклади імплементації цих процесів також описані у Посібнику. Нове видання містить актуальні підходи до аналізу та розвитку освітньої мережі, а також успішні кейси з Хмельниччини та Житомирщини, де громади ефективно реалізують освітні зміни.

 

 

Особливо важливою під час впровадження реформи старшої профільної школи є тісна співпраця з педагогічними колективами. Вчителі не лише відіграють ключову роль у навчальному процесі, але і є активними агентами змін у громадах. Ефективна комунікація сприяє кращому розумінню цілей реформи та забезпечує підтримку на місцях, що є запорукою успішної реалізації нововведень:

«Настрій педагогів значно впливає на атмосферу в школі, адже саме вони комунікують з учнями, батьками та громадою в цілому. Під час зустрічей ми не тільки розповідали про переваги для учнів, але й наголошували на можливостях для самих вчителів. Зміни в освіті також супроводжувалися переходом кадрів між закладами. Проте ми дещо стурбовані: молодь рідко обирає педагогічні виші, що чекає на нас через 7 років?», – актуальне питання поставила Ельміра Перепелиця, начальниця управління освіти Славутської міської ради Хмельницької області.

 

 

Тетяна Ващук, начальниця управління освіти і науки Звягельської міської ради Житомирської області зазначила, що в громаді прагнуть не лише вдосконалювати освітню систему, а й створювати умови для залучення найкращих фахівців до профільних ліцеїв. Робота в таких закладах вимагає особливих знань та навичок і не кожен вчитель може ефективно працювати в старшій школі. У посібнику наведено приклади міжнародного досвіду, де викладати в профільних школах можуть лише фахівці з магістерським ступенем. Тому ми маємо розробити систему стимулювання, щоб надавати більше можливостей для професійного зростання вчителів і мотивувати їх працювати в старшій школі.

 

 

«Профільну середню освіту діти здобувають один раз у житті - тому вона має бути якісною», – підсумував Олег Фасоля, експерт шведсько-української програми Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні»

 

 

Посібник для завантаження доступний тут. Якщо ви працюєте в сфері освіти та бажаєте отримати друковану версію Посібника, будь ласка, заповніть відповідну форму.


Довідково
Для підтримки українських муніципалітетів та національних суб'єктів у воєнний час Уряд Швеції започаткував нову Програму Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні», яка фінансується урядом Швеції через агентство з питань міжнародної співпраці Sida та реалізується організацією SALAR International у 2024-2028 роках. SALAR International є частиною Асоціації муніципалітетів і регіонів Швеції.

Views: 273
Comments:
*To add comment you should be authorized or sign_in
Related news: education
Read more: