
Автори:
Яніна Казюк, доктор наук з державного управління, професор,
експерт з публічних фінансів та місцевого самоврядування
Центру політико-правових реформ
Віктор Венцель, доктор наук з державного управління,
директор Департаменту фінансів
Житомирської обласної державної адміністрації
Органи місцевого самоврядування є одним із основних суб’єктів, що за принципом субсидіарності здійснює надання публічних послуг громадянам, тому важливим є об’єктивне оцінювання їх фінансової спроможності у контексті здатності забезпечувати надання відповідних послуг.
Реалізація будь-якої політики чи стратегії потребує постійного моніторингу індикаторів та оцінки ефективності прийнятих рішень і своєчасного коригування дій. Щорічний моніторинг фінансових індикаторів дає змогу аналізувати тенденції у сфері управління бюджетними ресурсами територіальних громад та ефективності прийнятих управлінських рішень органами місцевого самоврядування. Показники виконання місцевих бюджетів репрезентують загальний соціально-економічний стан території, її потенціал до розвитку, а також вплив війни на фінансовий стан територіальних громад. Наявність достатніх ресурсів у місцевих бюджетах – ключова ознака того, що громада має можливість надавати більш ширший спектр послуг своїм жителям, реалізовувати необхідні соціальні та інфраструктурні проєкти, фінансувати програми місцевого розвитку, тощо.
Тому експерти продовжують аналізувати ключові показники виконання місцевих бюджетів та здійснили щорічну оцінку фінансової діяльності територіальних громад України (так мовити рейтинг фінансової спроможності територіальних громад) за підсумками 2024 року на основі ключових показників (експертна оцінка за 2023 рік - дивіться тут). За підсумками 2024 року загалом експерти констатували, що територіальні громади належним чином продовжують забезпечувати виконання основних завдань бюджетної політики та фінансування пріоритетних статей видатків з огляду на умови воєнного стану.
Нагадаємо, методологія оцінювання передбачає розрахунок показників відповідної територіальної громади із використанням адаптованої моделі 10-бального тесту Кена Брауна. Оцінювання спроможності територіальних громад було здійснено за результатами звітних показників 2024 року по 1331 територіальній громаді за 11 показниками фінансової спроможності, розрахованих на підставі даних про чисельність населення та показників виконання бюджету відповідної громади. До розрахунку не включено 107 територіальних громад тимчасово окупованих територій (які, відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік», було виключено із загального розрахунку базової та реверсної дотацій).
Алгоритм розрахунку інтегрального показника фінансової спроможності здійснено за раніше розробленою експертами методикою (дивіться тут).
Примітка
Зважаючи на відсутність коректних статистичних даних щодо чисельності населення територіальних громад (насамперед, з огляду на проведення активних бойових дій, спричинених вторгненням рф), для проведення оцінювання використовувалися останні наявні верифіковані дані станом на 01.01.2022 з урахуванням чисельності внутрішньо переміщених осіб.
На підставі цього підходу експерти розрахували значення та величини і сформували узагальнені результати оцінювання фінансової спроможності територіальних громад.
Рівні спроможності ТГ
|
Загальна кількість ТГ з відповідним рівнем спроможності
|
% від загальної кількості ТГ
|
високий
|
456
|
34,3%
|
оптимальний
|
284
|
21,3%
|
задовільний
|
242
|
18,2%
|
низький
|
218
|
16,4%
|
критичний
|
131
|
9,8%
|
Разом
|
1331
|
100%
|
Отже, за результатами оцінювання фінансової спроможності 456 територіальних громад включено до категорії високого рівня спроможності (34,3% від кількості громад, по яких здійснювалося оцінювання). Найбільша кількість громад із високим рівнем спроможності у Київській області – 58, у Дніпропетровській – 46, Полтавській – 42.
Оптимальний рівень репрезентують 284 територіальні громади (21,3%), з яких найбільша кількість у Одеській області – 26, Дніпропетровській області – 24, Вінницькій – 22 територіальні громади. Д
До задовільного рівня віднесено 242 територіальні громади (18,2%), у тому числі: в Житомирській області – 24, Одеській – 23, Хмельницькій – 17.
До категорії з низьким рівнем належить 218 територіальних громад (16,4%), серед яких у Івано-Франківській області – 23, Чернівецькій – 17, Закарпатській – 16. До категорії з критичним рівнем фінансової спроможності віднесено 131 тергромаду (9,8%), з яких у Закарпатській та Чернівецький областях – по 24 громади у кожній, у Рівненській – 19, Івано-Франківській – 17 (з детальною інформацією у розрізі територіальних громад та рівнів спроможності можна ознайомитись у прикріплених до цієї публікації інформаційних матеріалах).
Розподіл громад в залежності від рівня фінансової спроможності у розрізі областей за 2024 рік
Необхідно відмітити, що результати проведеного оцінювання свідчать про наявність тенденцій між сформованими рівнями спроможності територіальних громад і категоріями населених пунктів. Відповідно до проведеного оцінювання, із 456 громад, що належать до високого рівня спроможності 172 (або 37,7%) мають статус міських, 119 (26,1%) – селищні громади, 165 (36,2%) – сільські громади. По мірі зниження категорії рівня спроможності (від високого до критичного) частка територіальних громад міського типу зменшується, водночас частка сільських громад зростає: серед 131 громади, які віднесені до критичного рівня лише 7 (5,3%) міські громади, 41 (31,3%) – селищні, 83 (63,4%) – сільські громади.
Розподіл громад в залежності від рівня фінансової спроможності у 2024 році та типу адміністративного центру (%)
Щодо окремих фінансових показників, то відповідно до проведеного аналізу сума доходів загального фонду (без урахування трансфертів) у розрахунку на 1 мешканця у 2024 році по територіальних громадах, по яких здійснено розрахунки (тобто, по 1331 територіальна громада), в середньому склала 8182,8 грн на 1 особу. У 523 громадах показник доходів на 1 мешканця перевищив зазначений середній рівень.
Видатки загального фонду у розрахунку на 1 мешканця в середньому по громадах становили 11652,3 грн на 1 особу. У 526 громадах показник видатків перевищив цю величину.
Середній обсяг видатків на утримання апарату управління на 1 мешканця склав 2024,6 грн на 1 особу (у 517 громадах перевищено дану величину), капітальні видатки на 1 мешканця в середньому по громадах склали 2075,8 грн на 1 особу (у 381 громаді перевищено дану величину).
В умовах воєнного стану місцеве самоврядування в Україні зіткнулося з новими викликами – зниження ділової активності економічних агентів (особливо на початку повномасштабного вторгнення росії), неможливість застосування стандартних підходів та механізмів до організації бюджетного процесу, пристосування соціальної та економічної інфраструктури для роботи в особливий період; переформатування видаткової частини з урахуванням необхідності здійснювати, поряд із «звичними» видатковими статтями, видатки щодо відсічі збройної агресії, посилення обороноздатності, матеріально-технічного забезпечення Сил безпеки та оборони, реалізації заходів територіальної оборони, ліквідації наслідків військової агресії, захисту цивільного населення, облаштування місць та забезпечення проживання внутрішньо переміщених осіб.
Це значно зменшило можливості територіальних громад спрямовувати кошти на культурний та фізичний розвиток, місцевий розвиток, інфраструктурні проекти. Однак, рішення щодо напрямків спрямування бюджетних ресурсів громади залежить від керівництва територіальних громад й пріоритетів місцевої влади.
Із аналізу показників можна стверджувати, що одні керівники громад спрямовують кошти на управлінські витрати, інші, - не зважаючи на близькість до кордону з рф й значні руйнування інфраструктури громади дбають про гуманітарну сферу та спрямовують кошти на культуру, фізичну культуру і спорт. І завдяки ефективним управлінським рішенням з мобілізації ресурсів, їх ефективного розподілу та заощадливого використання коштів, конкурують в рейтингу, навіть, з територіальними громадами – обласними центрами чи громадами, які знаходяться в тилу (див. детальну оцінку спроможності громад нижче).
Також аналіз свідчить, що територіальні громади, з невеликою територією та незначною кількістю жителів мають досить обмежені можливості для створення повноцінного життєвого середовища, надання необхідних публічних послуг своїм громадянам, досить обмежений потенціал для місцевого розвитку та якісного управління. Виняток становлять окремі громади, на територіях яких розташовані податкоємні суб’єкти господарювання, діяльність яких пов’язана з наявністю природних ресурсів, зручним географічним чи логістичним розташуванням громади та інших чинників зумовлених історичним або культурним розвитком відповідної території.
Також прослідковується залежність між чисельністю населення громади із витратами на управлінську діяльність.
*Більш детальніший аналіз щодо оцінки показників спроможності територіальних громад від експертів буде у наступних публікаціях.
За результатами проведеного аналізу фінансових показників експерти зробили такі підсумки:
- загалом, в умовах воєнного стану місцеві бюджети продемонстрували позитивний рівень фінансової стійкості. В цілому територіальні громади забезпечують виконання основних завдань бюджетної політики щодо фінансового забезпечення надання жителям громад публічних послуг, одночасно здійснюючи фінансування видатків, пов’язаних із підтримкою Сил оборони, заходів з територіальної оборони, підтримки ВПО та ліквідацією наслідків збройної агресії рф.
- оцінювання фінансового стану територіальних громад надає можливість здійснювати загальну діагностику бюджетної політики громад, а також робити висновки щодо необхідності коригування пріоритетів у витрачанні коштів та є допоміжним інструментом у прийнятті управлінських рішень.
- органи місцевого самоврядування можуть використовувати результати оцінювання фінансової спроможності у бюджетному процесі та для формування пріоритетів місцевої бюджетної політики.
- потребують подальшого удосконалення підходи до формування державної регіональної та бюджетної політики, політики відновлення регіонів і територій стосовно розроблення та реалізації механізмів підтримки територіальних громад, насамперед тих, які знаходяться у прифронтових зонах та на територіях яких ведуться активні бойові дії.
- залишається актуальним питання підвищення ефективності системи фінансового вирівнювання та фінансової спроможності територіальних громад. Держава, як гарант соціальних та економічних прав, повинна забезпечувати відповідний життєвий рівень для своїх громадян незалежно від місця їх проживання.
Детальна інформація у розрізі територіальних громад є у PDF-файлах нижче:
При використанні матеріалів даної публікації обов’язковим є посилання на джерело та авторів статті.



