Хто і як опікується дітьми у об’єднаних громадах

Близько 15-20% відсотків населення громади становлять діти. Забезпечення та дотримання прав дитини – повноваження, які отримали об’єднанні громади у листопаді 2017 року. Поки в 705 ОТГ створено лише 81 службу у справах дітей, всього питаннями захисту прав дитини займається 341 спеціаліст.  Всі інші громади поки що не виконують повноваження з забезпечення, дотримання та захисту прав дитини, бо не перебрали функції передбаченого законодавством органу опіки та піклування.

Питання діяльності ОТГ щодо забезпечення, дотримання та захисту  прав дитини була темою круглого столу, що відбувся в Українському кризовому медіа-центрі у рамках програми USAID DOBRE.

Учасники обговорили, хто має опікуватися дітьми у громадах, познайомилися з досвідом ОТГ, а також окреслили сучасні виклики у сфері забезпечення прав дитини.


 

Кожна дитина, яка мешкає у громаді, має право на захист майнових і немайнових прав, який, за законом, надає ОТГ як  орган опіки та піклування, що має особливі повноваження виконавчих органів влади об’єднаної громади представляти та обстоювати інтереси своїх громадян. Експертка з питань прав дитини Людмила Волинець зазначила, що під час тренінгів, які проходили у рамках програми DOBRE, частина з 50 громад виконує тільки деякі з функцій органу опіки та піклування. Частина переконані, що соціальні послуги – це єдине, що має забезпечити громада дитині і її сім’ї. Ще частина громад не знає про такі обов’язки громади. А відтак, громади не визначають себе відповідальними за виконання вимог 150 законів, де виконавцем правозахисних положень визначено “орган опіки та піклування”. Такими законами є Сімейний, Цивільний, Кримінальний кодекси тощо. Тож, за словами експертки, щоб ОТГ були ефективними з питаннях захисту прав дитини, вони мають не тільки набути повноважень органу опіки та піклування, а й оволодіти процедурами та правилами застосування положень законодавства у питаннях вирішення спорів між батьками дитини, обмеження або позбавлення батьківських прав, протидії насильству, у тому числі домашньому, представлення інтересів малолітніх, неповнолітніх дітей у разі відсутності законних представників у дитини та багатьох інших.

“У нещодавно прийнятих змінах до 4 статті Закону про органи і служби у справах дітей, зазначається, що в кожній ОТГ повинна бути служба у справах дітей, а якщо у громаді живе менше тисячі дітей, то має бути уповноважена особа, яка виконує функції служби у справах дітей. У двох третинах об’єднаних громад проживає менше 1000 дітей. Тобто вимога з центрального рівня щодо створення служби у справах дітей зі статусом юридичної особи у більшості громад не може бути виконана. Отже, громади потребують методичних рекомендацій з центрального рівня,  які функції і як має виконувати уповноважена особа, яка виконує функції служби у справах дітей ”, – зазначила експертка з питань прав дитини Людмила Волинець.

 

 

Проблему розподілу функцій між ОТГ та РДА, а також розуміння об’єднаною громадою її функцій окреслила і Наталія Федорович, заступниця Міністра соціальної політики України.

“Проблема розподілу функцій у процесі децентралізації – це серйозний виклик. Аналіз досвіду наших сусідів, які вже пройшли цю реформу (зокрема, Польщі, балтійських країн), свідчить, що все-таки ряд питань залишаються проблемними допер. Адже, з однієї сторони, повноваження органів місцевого самоврядування дають їм право самостійно приймати рішення з приводу більшості функцій. А з іншої сторони, реалізації державної політики і впровадження запропонованих державою стандартів – це їхній безпосередній обов’язок”.

 

 

За словами Наталії Федорович, аби ці речі були збалансованими, потрібно розуміння цих стандартів, чіткі механізми впровадження норм без конфлікту між двома законами (базовим і законом про місцеві самоврядування), а також механізми донесення до відповідальних посадових осіб їхніх функцій.

“Це проблема готовності професійно і якісно виконувати свої обов’язки. Наприклад, якщо потрібно вилучити з родини дитину, життю і безпеці якої є загроза. Голови сільської, селищної громад уже сьогодні повинні це зробити. Як багато голів знають про це? Тож є потреба у проведенні навчання для посадових осіб, які мають відповідні функції. Звичайно, потрібні відповідні методичні матеріали. І, звичайно, необхідний контроль зі сторони державних органів за виконанням визначених стандартів”, – додала Наталія Федорович.

 

 

Об’єднана громада як орган опіки та піклування забезпечує захист особистих і майнових прав кожної дитини, яка є мешканцем громади. Проте не всі громади мають доступ до електронної бази даних дітей, що потребують особливої уваги громади, оскільки дані залишаються у районних службах.

Відразу після об’єднання Верхнянська сільська об’єднана громада ввела в структуру штату службу у справах дітей, сім’ї та молоді. ОТГ вдалося отримати відповідні особові справи від районної служби.

“Ми чітко розуміли, що діти – це головне. І відразу після об’єднання створили комісію з питань захисту прав дитини. Отримали облікові картки від служби у справах дітей нашого району, закрили облік сімей у районній службі і відкрили його у себе. Район нас не бачить, не чує і не розуміє. Тому що ці сім’ї від них далеко, а у нас вони “через сусідню хату”, – говорить Наталія Петришин, начальниця відділу соціального захисту Верхнянської об’єднаної громади. – Усього в нашій громаді 1880 дітей, один працівник відділу чітко закріплений за службою у справах дітей. І цієї однієї людини абсолютно достатньо для нашої громади”.

Уже рік у громаді працює відділ соціального захисту, який відповідає за всі соціальні верстви. І, за словами Наталії Петришин, у громаді тільки чекають, коли усі їхні функції будуть відповідно прописані і закріплені законодавством.

 

 

“Питання захисту прав дитини дійсно є дуже важливим. Ми чуємо від громад про нестачу інформації та кадрового потенціалу у забезпеченні прав дитини. Тому програма DOBRE почала проводити тренінги про повноваження об’єднаних громад із питань забезпечення та дотримання прав дитини. Наступним кроком ми намагаємося виявити найкращі шляхи надання допомоги, яка від нас потрібна”, – підсумував Беррі Рід, директор програми USAID DOBRE.

 

Теги:

молодь соціальні послуги

Джерело:

Український кризовий медіа-центр

Читайте також:

22 листопада 2024

Уряд затвердив розподіл додаткової дотації для місцевих бюджетів на майже 800 млн грн

Уряд затвердив розподіл додаткової дотації для...

22 листопада, Уряд затвердив черговий розподіл додаткової дотації для місцевих бюджетів, повідомили у Міністертсві...

22 листопада 2024

Окремі питання обмеження доступу до публічної інформації в ОМС в умовах воєнного стану

Окремі питання обмеження доступу до публічної...

Програма USAID DOBRE підготувала відеороз’яснення на тему: «Окремі питання обмеження доступу до публічної інформації...

22 листопада 2024

Конкурс «Громада на всі 100»: став відомий список фіналістів

Конкурс «Громада на всі 100»: став відомий...

Завершився другий етап конкурсу «Громада на всі 100», під час якого серед 261 громади обрали 40 учасників, що...

22 листопада 2024

Розмежування повноважень органів місцевого самоврядування є кроком до сильнішого багаторівневого врядування в Україні

Розмежування повноважень органів місцевого...

18 листопада у Бучі відбувся круглий стіл щодо розподілу повноважень органів місцевого самоврядування та органів...