Автор: Олександр Врублевський, експерт-консультант проекту DESPRO
з питань діяльності старост та співробітництва територіальних громад
В арсеналі старости є повноваження, які він реалізує за межами свого старостинського округу. Одним з таких повноважень є представлення інтересів жителів відповідного села, селища у виконавчих органах місцевої ради шляхом участі в роботі виконавчого комітету ради ОТГ (далі – виконком).
Участь старости в роботі виконкому включає:
1. Участь в плануванні діяльності виконкому
Діяльність виконкому організовується на основі річного та квартальних планів, які зазвичай складаються відділом організаційної та кадрової роботи за пропозиціями заступників голови ОТГ, секретаря ради (виконкому), членів виконавчого комітету та керівників виконавчих органів ради. Тобто для їх підготовки пропозиції можуть подавати не лише штатні працівники виконавчих органів відповідної ради, але й старости як посадовці, що входять до складу виконкому за посадою. На практиці пропозиції подаються здебільшого за встановленою формою у визначений регламентом виконкому термін.
Як правило, план роботи виконкому містить такі розділи:
У плані роботи виконкому також вказуються дата проведення засідання виконкому, питання, які виносяться на його розгляд, а також відповідальна особа за підготовку кожного питання. Плани роботи виконавчого комітету на рік та на квартал затверджується рішенням виконавчого комітету відповідної ради. На їх основі також складається щомісячний план проведення основних організаційних заходів виконкому.
Якщо староста не визначатиме питань, які необхідно вирішити на засіданні виконкому принаймні упродовж найближчого періоду (квартал, півріччя), та не вноситиме в плани діяльності виконкому пропозицій, тоді на засіданні виконкому йому доведеться голосувати за питання, що були внесені іншими посадовими особами, у т.ч. старостами з інших старостинських округів.
2. Участь у складі робочих груп, утворених виконкомом для виконання завдань, що випливають із повноважень виконавчих органів ради ОТГ
За цим напрямом староста може сприяти підготовці проектів програмних та різного роду планувальних документів, а також виконанню тих чи інших локальних нормативно-правих актів. Тут важливо, що староста як ніхто інший обізнаний про стан справ у своєму старостинському окрузі, а також є носієм інституційної пам’яті на цій території.
3. Підготовка проектів рішень виконкому та внесення їх для подальшого розгляду
Рішення виконкому приймаються на виконання законів України, указів Президента України, постанов Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, рішень ради ОТГ відповідно до плану роботи виконавчого комітету, а також за пропозиціями суб’єктів, визначених регламентом відповідної ради. Староста може не лише пропонувати підготувати той чи інший проект рішення, але й бути безпосереднім його розробником.
Проекти рішень виконкому, згідно з вимогами Закону України «Про доступ до публічної інформації», оприлюднюються не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду виконкомом на офіційному веб-сайті ради і знаходяться там до прийняття щодо них відповідних рішень виконкомом.
При підготовці проектів рішень виконкому староста має керуватися приписами регламенту виконкому. Як правило, проект рішення виконкому повинен містити:
Що стосується проектів регуляторних актів у сфері господарської діяльності, то при їх підготовці староста обов’язково має дотримуватися процедури, визначеної Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
4. Участь у засіданнях виконкому та ухваленні ним рішень
Засідання виконкому є основною формою його діяльності, що забезпечує колегіальне обговорення питань та ухвалення рішень щодо них.
Староста на засіданнях виконкому має низку процедурних прав, які сприяють його повноцінній участі у роботі цього колегіального органу:
Відсутність на засіданнях виконкому дискусій та обговорень суперечить сутності виконкому як колегіального органу місцевого самоврядування з широким обсягом повноважень.
5. Здійснення повноважень, які належать до компетенції виконкому
Зміст діяльності старости визначають принаймні два види повноважень:
Здійснення старостою повноважень, визначених законами та іншими нормативно-правовими актами складає зміст службової діяльності старости, результати якої сприяють максимальному забезпеченню соціальних та інших потреб жителів старостинського округу.
І на останок. Виконком ради ОТГ має сприйматися і використовуватися старостою як службовий майданчик для вирішення не лише питань, що стосуються інтересів жителів відповідного старостинського округу, але й об’єднаної громади в цілому. У зв’язку з цим, староста повинен усвідомлювати як важливість свого місця та ролі у вирішенні питань забезпечення життєдіяльності об’єднаної громади, так і значення участі старостату у цьому процесі.
P.S. Додаткові запитання автору цієї публікації можна поставити на Форумі старост http://forum.decentralization.ua
Теги:
староста староста аналітика DESPRO Олександр Врублевський
Джерело:
Прес-центр ініціативи «Децентралізація»
Поділитися новиною:
05 листопада 2024
У жовтні до місцевих бюджетів надійшло 16,3 млрд грн трансфертів з держбюджету
У жовтні до місцевих бюджетів надійшло 16,3...
У жовтні 2024 року Мінфін перерахував 16,3 млрд грн міжбюджетних трансфертів місцевим бюджетам, що становить 91,1%...
05 листопада 2024
Освітні реколекції в Городку: через ефективну мережу до якісної освіти
Освітні реколекції в Городку: через ефективну...
Представники громад з 12 областей та експерти освітнього напряму Програми Polaris «Підтримка багаторівневого...
05 листопада 2024
Відеороз’яснення про підготовчий етап процесу розробки місцевих планів управління відходами
Відеороз’яснення про підготовчий етап процесу...
Під час тренінгу від експертів Програми USAID DOBRE мова йшла про таке: Що таке місцевий план управління...
04 листопада 2024
Вакансія: Лідер(ка) тематичної команди «Фінансова децентралізація»
Вакансія: Лідер(ка) тематичної команди...
Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...