Автор: Олександр Врублевський,
експерт-консультант проекту DESPRO з питань діяльності старост та співробітництва територіальних громад
Староста представляє інтереси жителів сіл та селищ свого старостинського округу. Він бере участь і має право на гарантований виступ на пленарних засіданнях ради об’єднаної громади та засіданнях її постійних комісій. Староста здійснює й інші повноваження (пункти 2, 3, 13 частини 1 статті 541 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» - далі Закон №280/97-ВР). Однак, як засвідчує практика, староста може мати в своєму арсеналі й деякі повноваження, що були визначені не законами, а одним із місцевих нормативно-правовим актів – не Статутом територіальної громади, не Положенням про старосту, а регламентом ради. Одним з таких повноважень є внесення пропозиції до проекту порядку денного сесії ради чи ініціювати розгляд питання сесією ради.
Якщо оцінювати це повноваження в контексті визначених пунктами 2 і 3 частини 1 статті 541 Закону №280/97-ВР, то його існування є логічним. Втім, не всі старости мають право вносити пропозиції до проекту порядку денного сесії ради ОТГ чи ініціювати розгляд нею того чи іншого питання. Це підтверджується результатами дослідження, що наведені у таблиці:
№ п/п |
Найменування ОТГ |
Відомості про наявність чи відсутність у старост права ініціювати розгляд питань на сесії ради ОТГ |
Інформаційне джерело
|
1 |
Любешівська селищна ОТГ (Волинська обл.) |
Регламент селищної ради на сайті ОТГ не відкривається |
|
2 |
Лиманська міська ОТГ (Донецька обл.) |
мають (ч.2 ст.23 Регламенту) |
|
3 |
Олевська міська ОТГ (Житомирська обл.) |
мають (ч.2 ст.62 Регламенту) |
|
4 |
Любарська селищна ОТГ (Житомирська обл.) |
не мають (ч.5 ст.7 Регламенту) |
|
5 |
Ємільченська селищна ОТГ (Житомирська обл.) |
не мають (ст.21 Регламенту) |
http://emrada.in.ua/index.html (розділ ДОКУМЕНТИ) |
6 |
Брусилівська селищна ОТГ (Житомирська обл.) |
не мають (ст.15 Регламенту) |
|
7 |
Овруцька міська ОТГ (Житомирська обл.) |
не мають (ст.14 Регламенту) |
|
8 |
Народицька селищна ОТГ (Житомирська обл.) |
Регламент селищної ради на сайтах ОТГ відсутній |
|
9 |
Попільнянська селищна ОТГ (Житомирська обл.) |
мають (ч.2 ст.22 Регламенту) |
|
10 |
Радомишльська міська ОТГ (Житомирська обл.) |
мають (п.6 ч.1 ст.28 Регламенту) |
|
11 |
Хорошівська селищна ОТГ (Житомирська обл.) |
мають (ч.2 ст.24 Регламенту) |
|
12 |
Баранівська міська ОТГ (Житомирська обл.) |
не мають (ст.41 Регламенту) |
|
13 |
Тетіївська міська ОТГ (Київська обл.) |
не мають (ст.29 Регламенту) |
|
14 |
Біловодська селищна ОТГ (Луганська обл.) |
мають (п.7 ч.1 ст.28 Регламенту) |
|
15 |
Троїцька селищна ОТГ (Луганська обл.) |
мають (п.7 ч.1 ст.28 Регламенту) |
|
16 |
Ходорівська міська ОТГ (Львівська обл.) |
не мають (ст.9 Регламенту) |
|
17 |
Куяльницька сільська ОТГ (Одеська обл.) |
мають (п.7 ч.1 ст.28 Регламенту) |
|
18 |
Балтська міська ОТГ (Одеська обл.) |
не мають (п. 3.5 Регламенту) |
|
19 |
Шишацька селищна ОТГ (Полтавська обл.) |
не мають (ст.6 Регламенту) |
|
20 |
Млинівська селищна ОТГ (Рівненська обл.) |
не мають (ст.21 Регламенту) |
|
21 |
Зборівська міська ОТГ (Тернопільська обл.) |
Регламент міської ради на сайті ОТГ відсутній |
|
22 |
Підволочиська селищна ОТГ (Тернопільська обл.) |
Регламент селищної ради на сайті ОТГ відсутній |
|
23 |
Золотниківська сільська ОТГ (Тернопільська обл.) |
Регламент селищної ради на сайті ОТГ не знайдено |
|
24 |
Теребовлянська міська ОТГ (Тернопільська обл.) |
не мають (п.14.1 Регламенту) |
|
25 |
Золочівська селищна ОТГ (Харківська обл.) |
мають (п.7 ч.1 ст.28 Регламенту) |
|
26 |
Дунаєвецька міська ОТГ (Хмельницька обл.) |
не мають (ст.29 Регламенту) |
http://dunrada.gov.ua/articles/3
|
27 |
Дунаєвецька селищна ОТГ (Хмельницька обл.) |
мають (ч.2 ст.19 Регламенту) |
|
28 |
Новоушицька селищна ОТГ (Хмельницька обл.) |
мають (ч.2 ст.24 Регламенту) |
|
29 |
Чемеровецька селищна ОТГ (Хмельницька обл.) |
мають (ч.2 ст.22 Регламенту) |
|
30 |
Волочиська міська ОТГ (Хмельницька обл.) |
не мають (ст.29 Регламенту) |
|
31 |
Городоцька міська ОТГ (Хмельницька обл.) |
Регламент міської ради на сайті ОТГ відсутній |
https://gorodocka-gromada.gov.ua/
|
32 |
Старосинявська селищна ОТГ (Хмельницька обл.) |
не мають (ст.23 Регламенту) |
|
33 |
Летичівська селищна ОТГ (Хмельницька обл.) |
Регламент селищної ради на сайті ОТГ відсутній |
|
34 |
Берездівська сільська ОТГ (Хмельницька обл.) |
мають (ч.2 ст.24 Регламенту) |
|
35 |
Лісовогринівецька сільська ОТГ (Хмельницька обл.) |
Регламент сільської ради на сайті ОТГ відсутній |
|
36 |
Війтовецька селищна ОТГ (Хмельницька обл.) |
Регламент сільської ради на сайті ОТГ відсутній |
|
37 |
Сновська міська ОТГ (Чернігівська обл.) |
не мають (ст.11 Регламенту) |
|
38 |
Ічнянська міська ОТГ (Чернігівська обл.) |
не мають (ст.17 Регламенту) |
|
39 |
Бобровицька міська ОТГ (Чернігівська обл.) |
не мають (ст.17 Регламенту) |
|
40 |
Коропська селищна ОТГ (Чернігівська обл.) |
не мають (ст.17 Регламенту) |
|
41 |
Менська міська ОТГ (Чернігівська обл.) |
мають (ч.2 ст.22 Регламенту) |
|
42 |
Куликівська селищна ОТГ (Чернігівська обл.) |
не мають (ст.15 Регламенту) |
|
43 |
Городнянська міська ОТГ (Чернігівська обл.) |
не мають (ст.9 Регламенту) |
|
44 |
Козелецька селищна ОТГ (Чернігівська обл.) |
не мають (ст.21 Регламенту) |
|
45 |
Семенівська міська ОТГ (Чернігівська обл.) |
не мають (ст.11 Регламенту) |
|
46 |
Срібнянська селищна ОТГ (Чернігівська обл.) |
Регламент селищної ради на сайті ОТГ відсутній |
Напрошується запитання: яким чином старости, які не наділені таким повноваженням, можуть вносити пропозиції до проекту порядку денного сесії ради ОТГ чи ініціювати розгляд нею того чи іншого питання?
Переважна більшість регламентів вказаних у таблиці рад наділила правом на внесення пропозиції до проекту порядку денного сесії ради ОТГ чи ініціювання розгляду нею того чи іншого питання також виконавчий комітет та загальні збори громадян. Звісно, старості було б значно простіше користуватися цим правом, однак задіяння для цього потенціалу виконавчого комітету, членом якого він є за посадою, чи загальних зборів громадян як інструменту місцевої демократії слід вважати не найгіршою можливістю для вирішення нагальних питань в інтересах територіальної громади.
Передбачаю, що за наявності старостинської більшості у виконкомі ради ОТГ ухвалення ним рішення про внесення пропозиції до проекту порядку денного сесії ради чи ініціювання розгляду відповідною радою того чи іншого питання не повинно викликати труднощів. Якщо ж така можливість відсутня, тоді варто використовувати загальні збори громадян та місцеву ініціативу як інструменти місцевої демократії.
Будемо сподіватися, що в перспективі внесення пропозиції до проекту порядку денного сесії відповідної ради чи ініціювання розгляд нею того чи іншого питання стане законним правом кожного старости. А поки що старостам доведеться використовувати потенціал виключно тих повноважень, що є в їх арсеналі.
P.S. Додаткові запитання автору публікації можна поставити на Форумі старост http://forum.decentralization.ua
Теги:
староста староста аналітика Олександр Врублевський
Джерело:
Прес-центр ініціативи «Децентралізація»
Поділитися новиною:
05 листопада 2024
У жовтні до місцевих бюджетів надійшло 16,3 млрд грн трансфертів з держбюджету
У жовтні до місцевих бюджетів надійшло 16,3...
У жовтні 2024 року Мінфін перерахував 16,3 млрд грн міжбюджетних трансфертів місцевим бюджетам, що становить 91,1%...
05 листопада 2024
Освітні реколекції в Городку: через ефективну мережу до якісної освіти
Освітні реколекції в Городку: через ефективну...
Представники громад з 12 областей та експерти освітнього напряму Програми Polaris «Підтримка багаторівневого...
05 листопада 2024
Відеороз’яснення про підготовчий етап процесу розробки місцевих планів управління відходами
Відеороз’яснення про підготовчий етап процесу...
Під час тренінгу від експертів Програми USAID DOBRE мова йшла про таке: Що таке місцевий план управління...
04 листопада 2024
Вакансія: Лідер(ка) тематичної команди «Фінансова децентралізація»
Вакансія: Лідер(ка) тематичної команди...
Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...