Школа, яка зшиває країну

 

Школа місцевого самоврядування DESPRO дає змогу подивитися на свою громаду іншими очима, забезпечивши її найефективніший розвиток.


Автор: Дмитро Синяк 

- Доброго дня! Це ж DESPRO, правильно? Швейцарсько-український проект, який організує Школу місцевого самоврядування? Можна записатися на наступний курс?

В очах експерта DESPRO Марини Бриль неприхована зацікавленість. Що перед нею за доброволець?

- По-перше, до участі у навчанні ми запрошуємо виключно представників об’єднаних територіальних громад, – м’яко починає вона. – А по-друге, ми працюємо тільки з командами: тобто з членами комітетів зі стратегічного планування або з членами моніторингових комітетів, які відстежують те, як реалізується стратегія. Щонайбільше у команді може бути п’ятеро осіб.

- Комітет… Е-е-е… А навіщо нашій громаді ще один комітет?

- От бачите, вам спершу треба, умовно кажучи, пройти алфавіт.

- Перепрошую, алфавіт чи комітет?

- Жартуєте… А стратегічне планування, між тим, дуже серйозна річ. З нього починається те, що ми називаємо сталим розвитком громади. Але що таке, власне, стратегічне планування, це у двох словах не поясниш.

- Що ж мені робити, аби потрапити до школи DESPRO? Може, треба заплатити, так я готовий.

- Ні, платити якраз не треба, навчання, проживання та харчування – безоплатні. Учасники платять лише за дорогу до Києва. Якщо дуже хочете до нашої школи, то маєте лише один шлях. Створіть у своєму населеному пункті об’єднану територіальну громаду, розробіть її стратегічний план і оберіть відповідальних за контроль над його втіленням. Ці відповідальні, а також кілька розробників плану (максимум – п’ятеро осіб) і є групою, з якою ми готові працювати.

Ось з такого діалогу розпочалося моє знайомство з викладачем Школи місцевого самоврядування, провідним експертом Швейцарсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO Мариною Бриль.

 

Найкращим учасникам – поїздка до Польщі

 

- Можливо, ми б навіть і хотіли, щоб у нашій Школі було більше учнів, але якщо вони нічого не знатимуть про стратегію розвитку власної громади, їх буде дуже важко вчити, –розповідає пані Марина після того, як я представляюсь. – Минулого року, наприклад, ми взяли частину команд ОТГ без стратегії, але згодом побачили, що зробили помилку. Бо стратегія не створюється за один місяць. А щоб навчити, як її правильно розробляти, потрібен окремий курс. У нас зараз вже, умовно кажучи, друга сходинка, вищий рівень. Стратегія – наріжний камінь нашого курсу, його стрижень. Тому ми вимагаємо від учасників хоча б проект стратегії розвитку власної громади, нехай навіть і незатверджений. Інакше навчання є неефективним…

Вперше Школа місцевого самоврядування стартувала восени 2014 року. Тоді DESPRO запрошував до неї сільських та селищних голів, мерів невеличких міст та навіть очільників районних рад. І згодом ці люди стали каталізаторами реформи у своїх громадах. Але тепер, коли реформа серйозно просунулася вперед, прийшов час говорити про розвиток громад. А він без стратегічного плану ризикує стати хаотичним, неконтрольованим та непродуктивним.

- Ніде правди діти, громади дуже часто приходять на навчання із недосконалими стратегіями, – веде далі Марина Бриль. – Найчастішою помилкою є включення до стратегічного плану розвитку усього, що тільки можна: поводження зі сміттям, освіти, медицини, ремонту доріг, того чи іншого підприємництва… Так не має бути. Головних напрямків повинно бути не більше трьох. Ще одна помилка: стратегію мають розробляти мешканці громади, а не фахівці зі стратегічного планування. Через цю помилку маємо чимало правильних, але нежиттєздатних стратегій, у які ніхто не вірить. Громада має спершу створити власний комітет, який розроблятиме стратегічний план розвитку. Причому до цього комітету мають входити не тільки працівники місцевого самоврядування, але й представники бізнесу, громадських організацій та просто активні жителі. Експерти можуть лише скеровувати роботу активу, аналізувати її, але не більше. Дуже часто, стратегія, яку придумують у міській чи селищній раді, має чимало «дірок». Але разом із тим, люди, які її складали, вже мають проектне мислення. Вони вже розуміють, що таке програма розвитку, бюджетування тощо. Вони не будуть ні з того ні з цього заявляти: «А давайте вирощувати ягоди! Кажуть, це дуже вигідно…» Бо вже розуміють: ідея сама по собі не варта нічого. Зате коли її готові втілювати люди усього містечка, селища чи села, ідея поступово переростає у проект…

У Школі місцевого самоврядування DESPRO загалом 15 модулів, які ведуть кращі експерти DESPRO, а також викладачі різноманітних вишів, фахові тренери тощо. Цікаво, що частина тренерів є випускниками Школи минулих років.

Перша сесія триває 3,5 дні. Потім розпочинається місячний дистанційний курс навчання, присвячений проектам розвитку. Під час цього курсу учасники пишуть цілком реальні проекти, які згодом можна буде подати до Державного фонду регіонального розвитку чи до інших вітчизняних та міжнародних фінансових структур. У будь-якому разі після місяця навчання кожен студент матиме свій власний проект, підготовлений під керівництвом досвідчених тьюторів. Після цього розпочинається наступна фаза навчання, яка теж триває 3,5 днів. По її завершенню команди надсилають викладачам стратегії  розвитку власних громад, змінені з урахуванням отриманих у Школі DESPRO знань.

 А потім відбувається найцікавіше. Ті команди, які не набирають 70 балів зі ста, на другу сесію не потрапляють. Марина Бриль переконана, що без належної мотивації студенти не зможуть здобути кількість знань та навичок, необхідних для реальних змін.

Після першої осінньої сесії команди виконують домашнє завдання: розробляють індикатори моніторингу втілення стратегі та вносять до неї зміни з урахуванням заходів, які сприяють згуртованості громади. Оцінки за виконання цієї роботи команди ставлять одна одній. Три з них, які набирають найбільше балів, нагороджуються робочою поїздкою до Польщі – для обміну досвідом. Усі інші обмінюються досвідом із передовими українськими громадами. Разом із цими поїздками курс навчання триває близько трьох місяців.

Щороку у Школі місцевого самоврядування DESPRO навчається близько 100 осіб: 4-5 груп, у кожній з яких зібрано по 4 команди з 5-ти студентів.

 

Проекти хороші й погані

 

- Школа DESPRO дає змогу заповнити можливі прогалини: у знанні законодавства, у практиці застосування різноманітних методик, у документообігу тощо, – зазначає Марина Бриль. – Як проводити опитування, як залучати громадськість? Як зробити мешканців громади більш активними? Цією школою ми змінюємо свідомість людей, вони починають мислити по-новому; вони починають бачити, що основне – це люди, а не апарат місцевої ради. Що саме людей треба слухати, а не розповідати їм, як треба жити… Школа місцевого самоврядування – не просто освіта. Насамперед це спілкування практиків один з одним і обмін найкращими напрацюваннями.

Багато уваги Школа DESPRO приділяє проектам розвитку, створення яких дуже часто є проблемою для об’єднаних громад. Їхні голови знають, як відремонтувати дорогу чи встановити вуличні ліхтарі, але зазвичай поняття не мають, як забезпечити, власне, розвиток...

- Типовий негативний приклад – проект капітального ремонту бібліотеки, до якої давно ніхто не ходить, – розповідає Марина Бриль. – Навіщо вона? Кому вона потрібна? Дуже часто ці питання обурюють голів громад. Мовляв, в усьому має бути порядок. «Коли бібліотека є, її треба відремонтувати. А те, що туди ніхто не ходить, не біда: сьогодні не ходять – завтра підуть!» Це неправильний підхід. Подивіться на бібліотеку, як на ресурс, який може покращити життя мешканців громади. Поставте у ній кілька комп’ютерів, проведіть інтернет, організуйте прийом онлайн-платежів, зробіть у ній невеличке кафе, і стара нікому не потрібна бібліотека перетвориться на чудове місце для спілкування, яке ніколи не пустуватиме. І так з усім… А от вам позитивний приклад: у Дунаєвецькій міській ОТГ Хмельницької області нещодавно капітально відремонтували приміщення музичної школи, але при цьому суттєво розширили її функції, перетворивши на школу культурно-естетичного розвитку. Там тепер проводяться уроки живопису і танців, крім цього, міська рада час від часу проводить в актовому залі школи свої заходи. Відчуваєте різницю?

Таких кейсів у пані Марини – безліч. У Школі місцевого самоврядування DESPRO не тільки досліджують найкращі практики, але також вчаться створювати умови для розвитку бізнесу й стимулювати активність громадян. Адже, на думку пані Марини, саме це є запорукою успіху громади. У курсі навчання є модуль з партисипативного бюджетування (створення так званого бюджету участі); модуль, присвячений мистецтву моніторингу стратегії; і модуль, що має навчити, як краще згуртувати власну громаду. Цієї осені серед навчальних модулів вперше буде такий, що навчатиме ефективно працювати з молоддю.

- Деякі модулі, можливо, зайві? – питаю я, прощаючись. – Наприклад, модуль щодо розвитку бізнесу. Ну як, скажіть, голова громади може розвивати бізнес? Хіба що відремонтує дороги і зменшить і без того не надто великі місцеві податки? Усі ж голови громад вже самі шукають гранти, усі відкриті для інвесторів та інвестицій…

Замість відповіді Марина Бриль читає повідомлення, отримане від одного зі своїх колег:

«Є інвестор з Італії, потрібні земельні ділянки площею від 200 га для вирощування злаків. Готовий викуповувати діючі фермерські господарства, право оренди на паї, брати участь в аукціонах».

- І що ви думаєте? До цього інвестора стоїть черга? Навпаки – я другий тиждень не можу знайти того, хто хоча б зацікавився такою пропозицією. То як, може громада зробити ще щось для розвитку підприємництва, крім ремонту доріг та зменшення податків?

Наступна Школа місцевого самоврядування DESPRO стартує 11 вересня і триватиме до 14 вересня.

 

Як змінили життя у своїх громадах випускники Школи місцевого самоврядування DESPRO

 

Тамара Бєлянкіна,  голова Добропільської районної ради Донецької області:

«Мабуть, насамперед треба сказати, що після закінчення Школи я змогла сама виступити у якості тренера, передаючи інформацію, яку отримала під час навчання, депутатам, сільським головам, активістам. І у тому числі завдяки цьому у нашому районі сформувалися три вже громади, які, на жаль, не можуть піти на вибори через демарш ЦВК… Я тепер добре орієнтуюся на онлайн-платформі «Спільнота практик: сталий розвиток», де часто беру зразки тих чи інших документів. Мій світогляд значно розширився, я глибше занурилася у тему децентралізації. Зараз наш район бере участь у проекті «Кращі практики місцевого самоврядування», представляючи програми, реалізовані у минулому році. Ось іще одна перемога: використовуючи знання, отримані у Школі місцевого самоврядування DESPRO, я долучилася до створення нового сайту Добропільської районної ради. І якщо старий сайт набирав до 1,5 тис. переглядів на рік, то на новому стільки може набрати один матеріал, а річна кількість візитів перевищує 200 тис. Я також ініціювала проведення районного конкурсу громадських проектів, у результаті чого було реалізовано понад 20 проектів за 2 роки. Під час навчання у Школі DESPRO я добре засвоїла, що головним завданням органів місцевого самоврядування є активізація населення і згуртування громад. Саме задля цього ми започаткували у районі кілька проектів: «Екологічна мозаїка», «Калинова Україна», «Вишивана Україна», «Зупинка»… Завдяки Школі DESPRO я познайомилася із Програмою національних обмінів, і представники нашого району побували у 4-х інших областях, познайомившись із тамтешнім досвідом. Наші діти оздоровлювалися у Чернівецькій та Закарпатській областях, брали участь у фестивалі у Коломиї тощо…».

 

Денис Коротенко, голова Широківської сільської ОТГ Запорізької області:

«Саме у Школі місцевого самоврядування DESPRO я познайомився з дуже цікавим форматом проведення різноманітних засідань, який ми тепер часто застосовуємо. Це так званий формат світового кафе. Нещодавно я застосовував його, звітуючи перед громадою. Будь-хто міг прийти на площу, зареєструватися і потрапити до умовного кафе, де, власне, проходило обговорення результатів роботи керівництва громади. При цьому кожен міг безоплатно отримати воду і цукерки. У такому форматі це вже було не засідання, а радше дружня розмова. І зібрання апарату, і зустрічі з молоддю у нас також часто проходить «у світовому кафе». Люди п’ють каву та чай, обговорюючи найважливіші проблеми, і почуваються розкутішими. Цьогоріч у такому ж форматі ми проводили і зустрічі з бізнесом, який отримує змогу відчути себе нарівні з владою. Такий формат сприяє більшій щирості, свободі. А найважливіше, він подобається людям, яких зазвичай не приваблюють засідання, що нагадують партзібрання. Кафе, погодьтеся, це геть інша річ!»

 

Ілона Шеманська, начальник відділу економіки, торгівлі та інвестицій Летичівської селищної ОТГ Хмельницької області:

«Мені пощастило побувати у Польщі, куди потрапляють лише члени трьох груп Школи місцевого самоврядування DESPRO, які набрали найвищі бали. Там ми побачили, як працюють громадські бюджети чи бюджети участі. У польському місті Дзержонюв я на власні очі побачила, як реалізується інформаційна кампанія, якої особисто я дуже боялася. Теоретичні нюанси я засвоїла на самій школі, а у Польщі познайомилася із практичною стороною. І зараз вже ми вперше проводимо голосування за бюджет участі нашої Летичівської ОТГ. Загалом було подано 35 заявок, допущено 24, за які проголосували вже понад 2 тис. осіб. Загальний обсяг бюджету участі – 550 тис. грн. 27 серпня було відкрите засідання комісії, де кожен зміг власноруч перевірити результати голосування. Тобто все було прозоро. Раніше ніхто до людей не дослухався, все вирішувалося нагорі. Тепер все змінюється. І цим я завдячую Школі місцевого самоврядування DESPRO. Завдяки Школі ми також дуже здружилися з іншими громадами, і тепер я можу сказати, що Школа зшиває країну, перетворюючи її на величезну спільноту активних громадян».

 

Олександр Гнітецький, радник з просторового планування та управління ресурсами Житомирського Центру розвитку місцевого самоврядування:

«Наш голова навчався у Школі DESPRO ще тоді, коли вона співпрацювала із сільськими та селищними головами. І саме він ініціював участь нашої громади у цій школі… Працівники управлінського апарату Новоборівської ОТГ, у складі якого я тоді працював, дуже об’єдналися довкола п’яти делегатів до Школи місцевого самоврядування DESPRO. Ми раптом відчули себе зовсім по-іншому. Одна річ, коли ми варимося у власному соку, і зовсім інша, коли виходимо на всеукраїнський рівень, пропонуючи власні ідеї та бачення іншим. Іще один момент… Спочатку ми були переконані, що насамперед маємо робити дороги у своїй громаді. Але після навчання у Школі DESPRO ми зрозуміли, що за 10-15 років ці дороги можуть вести до порожніх сіл, бо ми нічого не робимо, аби втримати у себе молодь. І тепер у громаді вже створено молодіжний простір, капітально відремонтовано ліцей та гімназію. Іще, до навчання ми ні за що не хотіли витрачати гроші громади на утримання проектного менеджера. Після навчання ми таки заснували цю посаду, і тепер проектний менеджер може похвалитися залученням 10 тис. євро грантових коштів, встановленням відеоспостереження, створенням кабінету дільничного, будівництвом дитячого майданчика тощо…».

 

Кудрик Ірина, директор Чернігівського Центру розвитку місцевого самоврядування:

«Школа DESPRO відкрила мені реформу децентралізації. Я зрозуміла, що ці зміни невідворотні. Повернувшись з навчання, я, тоді керуюча справами виконавчого апарату Чернігівської районної ради Чернігівської області, провела велику роботу з формування спроможних громад, і мої пропозиції було враховано у перспективному плані. Згодом я долучилася до роз’яснювальної роботи щодо об’єднавчих процесів. Той факт, що Чернігівщина посідає ІІІ місце за темпами та якістю реалізації реформи, теж багато в чому пов’язаний із моїм навчанням у Школі DESPRO»… Згодом мені запропонували перейти до проекту «Пульс», а за деякий час – очолити Чернігівського Центру розвитку місцевого самоврядування. Тож я можу сказати, що Школа DESPRO змінила і моє життя, посприявши особистісному зростанню».

 

 

P.S. На момент публікації матеріалу Школа вже стала іншою, але про це трохи згодом.

Теги:

DESPRO

Джерело:

Поділитися новиною:

Коментарі:
*Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

26 липня 2024

Алгоритм дій ОМС/ВАНП у разі пошкодження чи знищення комунального майна внаслідок бойових дій - запис вебінару

Алгоритм дій ОМС/ВАНП у разі пошкодження чи...

Проєкт SOERA (Діяльність у рамках реформи державних підприємств України) ділиться матеріалами вебінару «Алгоритм дій...

26 липня 2024

Проєктна діяльність освітян: можливості, виклики та історії успіху

Проєктна діяльність освітян: можливості,...

Учасники інформаційної сесії від Програми "U-LEAD з Європою" дізналися, як проєктна діяльність впливає на життя школи...

26 липня 2024

Вакансія! Спеціаліст(ка) з комунікацій

Вакансія! Спеціаліст(ка) з комунікацій

SALAR International оголошує вакансію «Спеціаліст(ка) з комунікацій» у Програму підтримки реформ децентралізації та...

26 липня 2024

Конятинська громада: коли проєкти стають ресурсом для розвитку

Конятинська громада: коли проєкти стають...

Проєктний підхід — не джин з лампи. Але за умови системної роботи він може зробити чимало чудес. Це доводить досвід...