Програма розвитку ООН (ПРООН) в Україні провела першу комплексну оцінку впровадження інструментів електронного урядування обласними державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування Донецької та Луганської областей.
При дослідженні було враховано перспективи реформування адміністративно-територіального устрою. Тому до вибірки увійшли обласні державні адміністрації, об’єднані територіальні громади та органи місцевого самоврядування населених пунктів, які у перспективі стануть центрами ОТГ.
Оцінка, проведена у квітні-травні 2018 року, мала на меті отримати базові показники розвитку електронного урядування в регіоні. Не менш важливим було привернути увагу цільових органів влади до комплексного розвитку електронного урядування. Тому дослідження необхідно було провести у першій половині року, щоби представники органів влади сформували власне бачення електронного урядування до формування програмних документів на наступний рік.
Для оцінки було обрано шість вимірів:
За підсумками визначено, що у більшості органів місцевого самоврядування Донецької та Луганської областей не визначено відповідальних за розвиток електронного урядування. Заходи з розвитку електронного урядування деякі цільові органи влади включали до програм соціального та економічного розвитку. Проте, як правило, програмні або розпорядчі документи з питань розвитку електронного урядування відсутні. Тобто, органи місцевого самоврядування не мають комплексного бачення щодо розвитку електронного урядування.
Органи місцевого самоврядування Донецької та Луганської областей не забезпечують достатнього оприлюднення інформації на власних сайтах. Наприклад, більшість з них не публікують інформацію про комунальне майно та із земельних питань, протоколи засідань комісій місцевої ради і навіть інформацію про депутатів.
Є питання щодо доступності веб-контенту. Наприклад, 72% сайтів цільових органів місцевого самоврядування Донецької області на час проведення оцінки не мали версії для осіб з вадами зору, майже половина – не мали адаптованої мобільної версії сайту. Схожа ситуація і в Луганській області.
Значні проблеми є і з доступом до публічної інформації у формі відкритих даних та наданням адміністративних послуг в електронній формі. А нерозвиненість систем електронного документообігу не дозволяє переходити до безпаперового обміну документами.
Дослідження показало великі розбіжності між органами місцевого самоврядування щодо використання електронних інструментів та організації роботи з їх впровадження. Деякі з цільових органів влади мають повноцінні системи електронного документообігу, надають можливість безготівкової оплати проїзду в комунальному транспорті, розвивають системи електронного голосування та ведуть он-лайн трансляції засідань місцевої ради. Водночас, не всі органи місцевого самоврядування мають власний сайт або веб-сторінку.
На час проведення оцінки приблизно третина цільових органів місцевого самоврядування Донецької та Луганської областей розвивала або планувала розвивати інструменти електронного урядування на місцевому рівні.
Результати дослідження стануть підґрунтям для подальшої підтримки розвитку електронного урядування у східних областях України з боку ПРООН.
Зі звітами про результати оцінки можна ознайомитись за посиланнями:
Дослідження проведено за фінансової підтримки Європейського Союзу у рамках Програми розбудови миру та відновлення.
13 грудня 2025
Межа у 300 операцій: як формальний критерій може знищити хірургію в малих громадах
Межа у 300 операцій: як формальний критерій...
Поки країна зосереджена на викликах війни — у сфері охорони здоров’я ухвалюються рішення, наслідки яких можуть стати...
13 грудня 2025
Уряд затвердив оновлені підходи до реалізації...
Кабінет Міністрів України ухвалив документ «Особливості реалізації Концепції реформування місцевого самоврядування та...
12 грудня 2025
Французький досвід для українських громад:...
Члени Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального...
12 грудня 2025
Коли знання запускають участь: як Здолбунівська...
Авторки: Тетяна Лукеря, Олександра Койдель – Центр демократичної стійкості (Київська школа економіки) Частина...