Марія Тищенко, координаторка відділу впровадження політики, Фаза впровадження, "U-LEAD з Європою"
В об'єднаних територіальних громадах України створюються Центри надання адміністративних послуг. Зробити їх ефективнішими допоможе досвід Швеції. Територія Швеції розділена на 290 громад зі своїми органами влади і власними податками. Це аналог об'єднаних територіальних громад, які з'являються в Україні внаслідок децентралізації. Як і в Україні, громади Швеції різні за територією та кількістю жителів. У Швеції лише незначна частина управлінських функцій покладена на центральний уряд. Ключові питання безпеки та комфорту вирішує місцева влада. Якщо звичайному шведу потрібно отримати адміністративну послугу чи консультацію, він буде шукати — і напевне знайде — відповідь онлайн. Є там і офлайнові служби. У багатьох громадах працюють "Громадські офіси" (Medborgarkontor) або "Контактні центри" (Kontaktcenter) — служби з надання різних видів муніципальних послуг, що робить їх подібними до ЦНАП в Україні.
Ці установи починали свою діяльність у 1990-х роках з однаковими завданнями, проте зараз вони розвиваються різними шляхами. Із зростанням кількості користувачів інтернету нині місія таких центрів у Швеції полягає більше у роз'яснювальній роботі та консультаціях щодо заповнення документів онлайн. У громадські центри Швеції найчастіше звертаються "нові шведи", які ще не до кінця знають, як працюють державні інститути. Швеція — мультикультурна країна, в кінці 2017 року майже 19% населення були народжені не у Швеції. Також до центрів звертаються люди, які не вміють працювати з комп'ютером. Там збираються активісти, яким цікаво долучатися до розвитку своєї громади.
Паралельно у Швеції розвивалися спільні сервісні офіси з надання найбільш популярних послуг державних установ: Податкового управління, Пенсійного відомства, Агентства соціального страхування та Агентства з працевлаштування. Отже, у сучасному цифровому світі основна функція громадського офісу — слугувати платформою для діалогу між громадянами та місцевою владою.
У громадському центрі Ґетеборга регулярно збираються мешканці і чиновники. Результатом діалогу стало створення громадського простору для творчих людей. Там можна робити графіті на стінах та практикуватися музичним колективам. Ще один результат — спортивний комплекс на місці старої текстильної фабрики. Один з напрямків роботи центрів — впровадження гендерної політики, яка передбачає рівність прав та можливостей жінок та чоловіків.
У кожній державній установі Швеції впроваджуються шість завдань гендерної політики: рівний розподіл влади та впливу, економічна рівність, належна освіта для всіх, рівний розподіл неоплачуваної домашньої праці та надання допомоги, боротьба з домашнім насильством, рівний доступ до системи охорони здоров'я. Контактний центр міста Хельсингборга впроваджує гендерне бюджетування, здійснює гендерно-чутливий аналіз статистичних показників відвідувачів спортивних клубів, доходів чоловіків та жінок віком 20-64 роки, відсоток учнів, які відвідують школи та вступили у вищі навчальні заклади. Усі центри Швеції збирають дані, обмінюються інформацією та випускають "Звіти трендів" для планування забудови міста. Наприклад, з метою визначити, скільки потрібно дитячих майданчиків. Планування ведеться до 2035 року. Позаяк середовище міста мультикультурне, центр обслуговує клієнтів 18-ма мовами.
Шведські центри зобов'язані надавати жителям всю публічну інформацію про діяльність муніципалітету. Для біженців у центрах діють кімнати консультацій, де можна отримати поради від волонтерів-юристів.
Центр Хельсингборга також веде облік волонтерів, готових реалізовувати соціальні проекти. У переліку — безкоштовна видача рятувальних жилетів, оскільки місто розташоване в гирлі річки Гьота-Ельв. У певні години в місті працює "Вело-ЦНАП", який надає послуги в сусідніх населених пунктах. Основний персонал шведського громадського офісу називають громадськими радниками або спеціалістами. У їхній компетенції — надавати відвідувачам поради, які допоможуть отримати відповіді на більшість питань щодо громадської сфери інтересів, враховуючи комунальні послуги та функції державних органів. Наприклад — інформацію про роботу суду, допомогу із заявою на догляд за дітьми, допомогу в написанні резюме або консультацію щодо ведення бізнесу.
Центр надання адміністративних послуг в Україні — це спеціально облаштоване приміщення, де можна отримати найширший спектр адміністративних послуг у форматі "єдиного вікна", а також відповідну інформацію.
26 грудня 2024
Детальний чи загальний регламент місцевої ради:...
Уявіть собі громаду, де прийняття рішень ради затягується на місяці, а мешканці не розуміють, за якими правилами...
26 грудня 2024
Розширення ЦНАПу та придбання нового сміттєвоза: учасники конкурсу Громада на всі 100
Розширення ЦНАПу та придбання нового...
10 листопада завершилося голосування та вибір 40 фіналістів серед територіальних громад, які подалися на конкурс...
26 грудня 2024
Партнерство і співпраця влади і бізнесу на місцевому рівні – запорука успішного розвитку громад
Партнерство і співпраця влади і бізнесу на...
Деякі соціально-психологічні аспекти взаємодії місцевої влади та бізнесу Територіальні громади в Україні...
26 грудня 2024
Антикорупційний потенціал ОМС: чому він важливий для відбудови і як його підсилити?
Антикорупційний потенціал ОМС: чому він...
Авторка: Олександра Койдель, зовнішня експертка Програми "U-LEAD з Європою" Довгострокове відновлення України...