Непрості дебати щодо того, чи варто громадам об’єднуватися, пройшли у місті Ямпіль, що на Вінниччині. Сторона «ПРОТИ» сипала страшилками, не помічала очевидного та все одно стояла на своєму.
Автор: Дмитро Синяк
Дебати від DESPRO у місті Ямпіль Вінницької області на тему: «Навіщо громадам об’єднуватися» відзначилися більш гострою дискусією у порівнянні з попередніми дебатами в інших регіонах. Представники сторони «ПРОТИ» виявилися таки справді проти, без всяких «але», як це бувало, і твердо стояли на своїй позиції.
Сторона «ПРОТИ» наприкінці дебатів заявила, що своїх переконань не зрікається, хоча аргументів сторони «ЗА» вона не могла не чути. І якщо розрахунок організаторів правильний, невдовзі ці аргументи підточать спротив реформі в районі.
- Я думаю, що той, хто поки що не сприймає реформу, зараз просто противиться новому, – сказала керівник Швейцарсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO Оксана Гарнець. – Але наступним кроком обов’язково стане аналіз та прийняття цих змін. Адже реформа є незворотною. Тому краще приєднатися до неї і навіть очолити її, ніж бути осторонь, чекаючи, поки хтось прийме рішення за вас.
- Хлопці, у 2014-му році, коли все починалося, я говорила експертам те ж саме, що зараз ви! – переконувала своїх опонентів голова Омельницької ОТГ Полтавської області Олександра Шереметьєва. – Але минуло трохи часу, я відверто поговорила з директором з науки та розвитку Інституту громадянського суспільства Анатолієм Ткачуком, який просто порахував, скільки грошей моя громада отримає після об’єднання. Виходило, що замість 4 млн грн на рік ми мали отримати 18 млн грн! І я погодилася без зволікань…
І Олександра Шереметьєва, і заступник голови найближчої до Ямполя Томашпільської ОТГ Віталій Годний багато розповідали про величезні капітальні вкладення в інфраструктуру своїх громад, але сільського голову села Голубече Крижопільського району Олега Коваля це анітрохи не вразило.
- У нас капітальні вкладення сягають 3 млн грн на рік, – сказав він. – Ми також цьогоріч виділили субвенцію району у 200 тис. грн для покращення матеріально-технічної бази нашої школи, і ще 250 тис. грн – на медичну амбулаторію. Позатого року ми витратили 1,6 млн грн на будівництво у селі спортивного майданчика зі штучним покриттям. А минулого року - капітально відремонтувати 3,6 тис кв. м нашої дороги. Нещодавно закінчили утеплення харчоблока дитячого садка, перекрили дах на адміністративному приміщенні. От, у сусідній громаді, я чув, на створення Центру надання адміністративних послуг виділили 4 млн грн. А ми відкрили свій ЦНАП, не взявши з державного бюджету ні копійки! А якщо б держава дозволила збільшити вартість нотаріальних дій, які ми здійснюємо майже задарма, прибутків у нас було б набагато більше, ніж зараз.
- У нашому селі зараз закінчується будівництво дитячого майданчику з ландшафтним дизайном у парку. Село у нас приміське, народжуваність у ньому непогана, і ми не відчуваємо нестачі грошей, – додала сільський голова села Карпівка Могилів-Подільського району Тетяна Колун.
Читати також: Чи вбиває децентралізація село?
Аргумент про кошти інфраструктурної субвенції, які так і не отримали три райони, що їх представляла сторона «ПРОТИ», теж майже не подіяв. (За 2016, 2017 та 2018 роки Ямпільський, Крижопільський та Могилів-Подільський райони втратили більше 170 млн грн, які могли отримати в якості коштів субвенції на розвиток інфраструктури, утворивши об’єднані територіальні громади). Представники сторони «ПРОТИ» зауважили, що інфраструктурна субвенція з кожним роком ділиться на дедалі більшу кількість ОТГ, відтак кожна громада отримує менше грошей. Хтозна, чи варті зусилля з об’єднання громади тих коштів, які вона отримає, припустимо, наступного року?
Чути таке щонайменше дивно, бо кожна гривня могла б принести мультиплікаційний ефект. По це щоразу намагається пояснити експерт Анатолій Ткачук, який цього разу не зміг прибути на дебати. Так от, за його дослідженнями, 1 мільйон гривень, не отриманий у 2016 році дорівнює 1,64 млн грн в 2018 році.
- Поліпшення інфраструктури: освітлення, водогін, тротуар – підвищує капіталізацію землі і збільшує надходження до місцевого бюджету», - пояснює Анатолій Ткачук. - Ви отримали інфраструктурну субвенцію і відремонтували школу, дитсадок, провели водогін – на 7 млн грн. У таких роботах половину складає зарплата – 3,5 млн гривень, з неї ОТГ залишається ПДФО 11% - це приблизно 0,38 млн грн. Із зарплати люди витрачають на закупівлю продуктів близько 50% - тобто 1,5 млн грн. Більшість товарів буде куплено у приватних підприємців, які на єдиному податку 100% якого йде у місцевий бюджет. До того ж у їх магазинчиках працюють люди, які сплачують ПДФО. Тобто додатково це може бути ще десь 0,15 млн.
Не пройшов і аргумент щодо неспроможності маленьких громад.
- Типова сільська рада 80% свого бюджету витрачає на утримання власного апарату, – зазначив директор Інституту розвитку територій, експерт Юрій Ганущак. – От, наприклад, село Русава Ямпільського району витрачає 82%, село Безводне – 80%. Сільрада що, потрібна для того, щоб дати роботи п’ятьом людям? Чи, можливо, мета її існування – створення комфортних умов проживання? Тепер про ресурси. Ямпільський район минулоріч витратив на житлово-комунальне господарство 4 млн грн. Та одна Олександра Шереметьєва витрачає більше на цю статтю у своїй громаді!
- Так, сільські ради справді часто використовують 80% свого бюджету на утримання власного апарату, – відповів йому сільський голова села Михайлівка Ямпільського району Микола Мельник. – Але ви не сказали, скільки забирає у цих сільрад держава. Наприклад, моє село має 2 млн грн власних надходжень щороку, а залишають нам тільки 700 тис. грн. Дайте хоча б 60% ПДФО, як об’єднаним громадам, і Михайлівка буде спроможною!
- Район зараз має 97 млн грн власних доходів, – включився у дискусію тепер фактично вже на стороні «ПРОТИ» Михайло Вдовцов. – У нас діють три ЦНАПи, й усі вони прибуткові. Так, ми справді витратили на ЖКХ району 4 млн грн, але це лише 10% співфінансування від реально витрачених коштів. Тобто ми таким чином притягнули ще 40 млн грн грантових коштів.
- Бізнес не надто охоче йде до необ’єднаних громад через велику кількість людей, з якими треба домовлятися, – сказав Юрій Ганущак. – Адже якщо, приміром, інвестор захоче зайти до необ’єднаної громади, йому доведеться заручитися підтримкою не тільки сільського голови чи мера, але також і голів районних адміністрації та ради. Набагато легше піти до голови одної з об’єднаних громад, яких, до речі, вже понад 700, і вирішити всі проблеми з ним одним.
Тут, звісно, противники об’єднання могли б заперечити, сказавши, що і у необ’єднаних громадах є чимало інвесторів, але факт залишається фактом: якщо економічне зростання у районі сягає, припустимо, 25% на рік, то об’єднані громади цього ж району звітують про 35-відсоткове зростання.
Також дуже красномовною була статистика, що її навела Олександра Шереметьєва: за чотири роки її громада залучила 38 млн грн донорських коштів – майже стільки, скільки весь Ямпільський район. І точно у десятки разів більше, ніж Микола Мельник, Тетяна Колун та Олег Коваль разом узяті. І річ тут не тільки у яскравих лідерах: об’єднана територіальна громада створена за цілком іншим принципом, на новій основі, і багатіти їй – легко...
І все ж Олег Коваль вперто запевняв:
- Я не бачу економічної доцільності створення ОТГ!
А Тетяна Колун відверто зізналася, що на минулих виборах балотувалася від Аграрної партії. І що один з лідерів партії сказав їй, що «децентралізація – то загибель села».
- Чому певні партії, що захищають інтереси великих землевласників, проти об’єднання громад? – відповів на це Юрій Ганущак. – Бо перше, що робить голова після створення такої громади, це інвентаризація землі. І тоді раптом виявляється, що хтось платить земельний податок, а хтось відбувається банкою фарби на свято. Власне, ці другі і є противниками об’єднання громад, бо їхні незаконні схеми у результаті цього будуть знищені, а незаконні прибутки – щезнуть. От і все!
Під час дебатів не раз прозвучало, що тутешні райони – аграрні, і крім сільського господарства, на заході Вінниччини практично не розвивається нічого. А сільське господарство тримають великі агрохолдинги. І тінь цих агрохолдингів відчувалася за спинами сільських голів, котрі так затято виступали проти об’єднання, наче були кровно зацікавлені у збереженні статус-кво.
Сторона «ПРОТИ» також не раз згадувала давні страшилки, на які їхні опоненти майже не звернули уваги. Приміром, Тетяна Колун зазначила, що громада її села виступає проти приєднання до міста Могилів-Подільського, бо зараз дітям до школи «300 метрів пройти», а коли школу після об’єднання закриють, доведеться йти світ за очі.
- Я вважаю, що за реформою ховаються ті, хто поклав око на наші землі, – переконував Олег Коваль. – Для цього спершу хочуть позбутися сільської ради та її депутатського корпусу, а згодом і школи. Тоді у селі залишаться тільки пенсіонери, а їм буде байдуже, кому дістануться сотні гектарів сільської землі. Ну, а зі старостою домовитися буде набагато простіше, ніж з півтора десятком депутатів!
- Станом на 1 січня 2014 року в Україні нараховувалося на 1200 адміністративних одиниць більше, ніж у 1991-му, – спробував відповісти пану Олегу директор Директорату з питань розвитку місцевого самоврядування, територіальної організації влади та адміністративно-територіального устрою Мінрегіону Сергій Шаршов, який спеціально приїхав на дебати з Києва. – А от сіл стало на 600 менше. Отже, створення сільрад не позитивно, а негативно вплинуло на депопуляцію сільського населення. Та й місцевим самоврядуванням нинішню сільську владу можна назвати тільки умовно, адже більшість питань все одно треба вирішувати у райдержадміністрації.
- Закривати школу чи ні, вирішує сама громада, – додав Віталій Годний. – У Томашпільській ОТГ і зараз діють дві маленьких школи – по 50 учнів кожна. І про їхнє закриття навіть не йдеться. Батьки вирішили так – і крапка!
- Ми вже три роки говоримо про те, щоб оптимізувати освіту, бо у деяких селах навчання одного учня коштує 36 тис. грн на рік, – несподівано підтримав пана Віталія Михайло Вдовцов. – А держава нам виділяє лише 8 тис. грн освітньої субвенції на одного учня. У результаті ми беремо гроші, які заробляє місто Ямпіль, і переносимо їх до села Ратуш, де є малокомплектна школа. Чи не ображаємо ми таким чином дітей з Ямполя? Звичайно, ображаємо! Але коли голови сільрад почули про це, то «включили задню», і вже «ніхто нічого не скорочує». Так не можна!
Від автора
Мабуть, до цього бракувало тільки висновку. По-перше, процес скорочення сільських рад і малокомплектних шкіл буде йти незалежно від реформи децентралізації влади. Школи з тридцятьма учнями не здатні надати конкурентоспроможну освітню послугу і тим самим скоро самі себе виживуть, так само, як і тисячі сільрад, працівники яких займаються тільки одною справою – отримують зарплату. По-друге, якщо найбільшими роботодавцями у селі є сільрада та школа, то такому селу – кінець у будь-якому разі. Адже ані сільрада, ані школа не здатні врятувати село від занепаду: це під силу тільки бізнесу, який може створити у селі робочі місця. По-третє, в об’єднаній громаді люди самі вирішують, чи потрібна їм малокомплектна школа та п’ятеро працівників у сільраді. Якщо така школа може дати учням високий рівень освіти, а сільрада – створити комфорт для жителів села, обидві структури мають право на існування навіть і у форматі ОТГ.
Про подальший перебіг дебатів у Ямполі читайте у наступних матеріалах порталу «Децентралізація»
Більше про минулі дебати DESPRO є ТУТ
Поділитися новиною: