Автор: Олександр Врублевський, експерт-консультант проекту DESPRO з питань діяльності старост та співробітництва територіальних громад
У цій публікації, як і обіцяв, поговоримо про зміст кожної структурної частини Положення про преміювання посадових осіб органу місцевого самоврядування, у тому числі – старост.
Положення про преміювання може мати, наприклад, таку структуру та складатися з таких розділів:
Кожна зі структурних частин Положення про преміювання повинна містити інформацію, обсяг та формулювання якої має сприяти правозастосовувачу тотожно розуміти зміст кожного розділу згідно із його назвою та ідеологією розробника документа в цілому.
Читати також: Преміювання старост та надання їм матеріальної допомоги: правові, організаційні та інші аспекти (частина перша)
У цьому розділі зазначається, з якою метою було створено Положення про преміювання (зазвичай, метою виступає встановлення єдиних вимог і порядку здійснення преміювання, а також надання матеріальної допомоги).
Що стосується сфери застосування, то тут вказується найменування органів місцевого самоврядування, на працівників яких й поширюється дія Положення про преміювання.
Вважаю, що цей розділ не повинен викликати складнощів під час його підготовки. Як правило, тут перераховуються законодавчі та інші нормативно-правові акти в хронологічному порядку, враховуючи ступінь юридичної сили самих актів. Це означає, що спочатку зазначаються кодекси та закони, потім акти Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України, акти міністерств та інших органів державної виконавчої влади. За наявності можуть вказуватися й чинні локальні акти органів місцевого самоврядування, якщо їх приписи було використано під час підготовки текстової частини Положення про преміювання.
Тут варто наводити основні поняття та терміни, які вживаються в Положенні про преміювання. Для зручності сприйняття, доцільно подавати їх в алфавітному порядку. Якщо певні поняття та терміни вже визначенні відповідними нормативно-правовими актами, то їх варто наводити саме у такому формулюванні без будь-яких змін та доповнень. Якщо одні і ті ж самі поняття чи терміни мають дещо різне визначення, що зафіксовані у декількох нормативно-правових актах, їх бажано наводити в редакції нормативно-правового акту, що має вищу юридичну силу. Наприклад, якщо один і той самий термін з відмінними визначеннями присутній і в Кодексі законів про працю України (КЗпП), і в постанові Кабінету Міністрів України, то у розділі «Визначення основних термінів» необхідно вказувати формулювання терміну, що присутнє в КЗпП.
Для уникнення плутанини при вживанні понять «працівники», «посадові особи», «службовці» та «робітники», усім їм бажано дати визначення, беручи до уваги, що «працівники» є родовим поняттям, і своїм змістом охоплює усі перелічені поняття.
Під умовними скороченнями необхідно розуміти абревіатури та словосполучення, якими позначають окремі поняття та терміни з метою уникнення повторень одних і тих самих визначень. Словосполучення «органи місцевого самоврядування» у всіх відмінках варто позначати абревіатурою «ОМС», а словом «комісія», наприклад, можна буде позначити комісію з преміюванню посадових осіб і працівників … … ради та її виконавчих органів.
Цей, як і три наступні розділи, за змістом є досить актуальними складовими частинами Положення про преміювання, оскільки їх приписи мають чітко та прозоро визначати, хто та у який спосіб має сприяти справедливому визначенню розміру оплати праці і здійснювати саму оплату.
Часто у розділі щодо положень з оплати праці визначаються:
Готуючи формулювання приписів для цього розділу, варто зробити все можливе, щоб суб’єктивні чинники в процесі використання процедури якості були максимально знівельованими. Для цього, на мій погляд, потрібно зробити декілька речей, а саме:
Поруч з цим, у розглядуваному розділі неодмінно мають бути прописані усі види премій, які мають та/чи можуть виплачуватися, їх мінімальні та максимальні розміри, а також обставини, що обов’язково мають враховуватись при визначенні розміру премій.
Враховуючи особливості діяльності старост (працюють не в одному місці, не під одним дахом і не завжди в полі зору місцевого чиновника), необхідно прописати, яким чином мають преміюватися старости. Це варто зробити для того, щоб старости як обрані посадовці були максимально фінансово незалежними від іншого обраного посадовця – голови ОТГ. Якщо цього не зробити, то у голови ОТГ може виникати спокуса показати принциповим та патріотично налаштованим старостам – хто в громаді головний.
Для підготовки цього розділу Положення про преміювання варто використати такі нормативно-правові акти:
У цьому розділі має бути унормовано й порядок визначення розмірів надбавок та доплат, також наслідки для працівників щодо надбавок та доплат у разі несвоєчасного виконання службових завдань, погіршення якості роботи та порушення трудової дисципліни.
У цьому розділі визначаються розміри та порядок надання матеріальної допомоги посадовим особам, службовцям та робітникам органів місцевого самоврядування. Посилання на відповідні нормативно-правові акти тут робити не потрібно, оскільки весь їх перелік має бути наведено у розділі 2 «Використані нормативно-правові акти».
Цей розділ має визначити відповідального суб’єкта по здійсненню контроля за процедурою якості. За необхідності, тут можуть вказуватися найменування внутрішніх нормативних актів відповідної ради чи її виконавчого комітету.
Додатково може зазначатися виконавчий орган ради, на який покладається здійснення обліку та контролю за використанням коштів на оплату праці, преміювання та надання матеріальної допомоги.
Тут можуть зазначатися нормативно-правові акти ради та її виконавчого комітету, які втратили свою чинність.
Що стосується додатків, то у цьому розділі доцільно передбачити форми необхідних документів, які відображатимуть результати проходження процедури якості, наприклад:
Щодо персонального складу комісії з преміювання, то його може бути затверджено як один із додатків Положення про преміювання або окремим рішенням відповідної ради.
Положення про преміювання може містити вступ, в якому описується вагомість врегульовуваних суспільних відносин та практичне значення схвалюваного правового документу.
Підводячи підсумок, зазначу, що питання використання процедури якості при оплаті праці, преміюванні та наданні матеріальної допомоги працівникам органів місцевого самоврядування та її виконавчих органів є відносно новим і, на мою думку, для подальшого застосування потребує часу для переосмислення головами ОТГ та депутатами відповідних рад існуючих форм стимулювання результатів діяльності.
P.S. Додаткові запитання автору публікації можна поставити на Форумі старост forum.decentralization.ua
Більше про діяльність старост в ОТГ читайте у спеціальному розділі нашого сайту: decentralization.ua/starosta
Теги:
староста староста аналітика стаття Олександр Врублевський
Джерело:
Прес-центр ініціативи «Децентралізація»
24 грудня 2024
Світло Різдва та місія безбар’єрності: історія Івана Космини
Світло Різдва та місія безбар’єрності: історія...
Чи не єдиний в Україні штатний радник міського голови з питань безбар’єрності Іван Космина працює у місті Чортків...
24 грудня 2024
Громада на всі 100: як Шевченківська громада...
10 листопада завершилося голосування та вибір 40 фіналістів серед територіальних громад, які подалися на конкурс...
24 грудня 2024
Складання річної фінансової звітності за 2024...
На початку 2025 року розпорядники коштів місцевих бюджетів традиційно складатимуть річну фінансову звітність за 2024...
24 грудня 2024
Мінрозвитку ініціювало серію дискусій щодо стратегічного розвитку громад та регіонів
Мінрозвитку ініціювало серію дискусій щодо...
Міністерство розвитку громад та територій України об’єднало понад 500 представників влади, експертів та громадськості...