02 квітня 2025
Децентралізація

Для чого Україні нові, чіткі процедури вирішення питань адмінтерустрою?

На календарі 2018 рік. 27 років як Україна відновила свою державність. Але досі на її території діє Порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою, увага!,  Української РСР (неіснуючої держави). Він був затверджений у 1981 році Указом Президії Верховної Ради Української РСР. Цей порядок давно не відповідає сучасним умовам і потребам держави Україна.

Відповідно до Конституції України, до переліку питань, що визначаються виключно законами, віднесено і питання територіального устрою України. Саме тому Мінрегіон спільно з провідними українськими експертами з питань територіальної організації влади підготували проект Закону України «Про засади адміністративно-територіального устрою України» (№ 8051).

У відомстві наголошують, що новий порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою є всього лише порядком, тобто він визначає чіткі процедури, як і хто може це вирішувати, і аж ніяк не змінює існуючу систему адмінтерустрою.

- Теза перша – існуючий адміністративно-територіальний устрій України не є предметом правового регулювання цього законопроекту, - коментує перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ В’ячеслав Негода. - Але чіткі правила вирішення питань адмінтерустрою держава повинна мати. І такими правилами не можуть бути ті, які встановила давно неіснуюча держава. Натомість існують сучасні умови, нові потреби і виклики. В країні четвертий рік впроваджується реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади. І визначення чітких процедур для вирішення питань адмінтерустрою є одним із її завдань.

- Теза друга – прийняття цього законопроекту дасть можливість запровадити Державний реєстр адміністративно-територіальних одиниць та населених пунктів. Закон «Про географічні назви» визначає правові основи регулювання відносин та діяльності, пов’язаних із встановленням назв географічних об’єктів, а також унормуванням, обліком, реєстрацією, використанням та збереженням географічних назв. І цим же законом визначено, що порядок найменування та перейменування географічних об'єктів, що складають систему адміністративно-територіального устрою України, визначається окремим законом. Отже таким законом має стати Закон України «Про засади адміністративно-територіального устрою України, - зазначив В’ячеслав Негода.

Він звернув увагу, що в Україні відсутнє законодавство, що визначає порядок утворення, реєстрації адміністративно-територіальних одиниць і населених пунктів. Звідси - проблеми, пов’язані з упорядкуванням назв адміністративно-територіальних одиниць та населених пунктів, їх обліком та своєчасним внесенням змін до первинного реєстру.

Довідка:

Сьогодні облік даних про кількість територіальних громад та органів місцевого самоврядування відповідно до чинного законодавства частково здійснює Апарат Верховної Ради України.

Облік населених пунктів і адміністративно-територіальних одиниць в областях ведеться обласними радами. При цьому рішення уповноважених органів державної влади і місцевого самоврядування з питань найменування і перейменування назв населених пунктів як сьогодні, так і раніше набувають чинності після опублікування повідомлень про них у «Відомостях Верховної Ради України».

В’ячеслав Негода навів дані перевірки Комітету Верховної Ради з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування, за якими у 12110 офіційних бланках місцевих рад встановлено 324 факти помилкових назв сільських, селищних та міських рад, 902 випадки помилок у назвах населених пунктів. Виявлено 566 населених пунктів, визначення категорій яких здійснено з порушенням законодавства, 42 населених пункти взагалі відсутні в офіційному обліку, 54 населених пункти, які офіційно обліковуються, на місцевому рівні не значаться, 81 місцева рада перенесла свій адміністративний центр.

Перевіркою Комітету також встановлено, що місцеві ради, у назвах яких допущено помилки, мають свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи з назвою, яка офіційно не обліковується, отримали дозволи від дозвільної системи МВС на виготовлення печаток і в результаті використовують офіційні бланки та печатки з помилками у назвах. Зазначені помилки також і в документах громадян – паспортах, свідоцтвах про народження, документах про право власності на землю, нерухомість, спадщину, купівлю-продаж, дарування та інших, що породжуються відсутністю їх первинного реєстру.

-  Це маємо виправити і більше не допускати такої ситуації. Інструментом для наведення ладу у цих питаннях і є законопроект, схвалений нещодавно Урядом, - наголосив перший заступник Міністра.

28 лютого на засіданні Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування, В’ячеслав Негода закликав підтримати законопроект, який визначає процедурні питання, пов’язані з вирішенням питань адмінтерустрою.

- Після цього, звичайно, нас чекає ціла низка інших законопроектів, які будуть стосуватися адміністративно-територіального устрою базового та субрегіонального рівня. Чергові місцеві вибори, які відповідно до Конституції України відбудуться в 2020 році, мають відбутися на новій територіальній основі базового та субрегіонального рівня. В іншому випадку, заморозимо існуючі проблеми ще на 5 років і це не піде на користь ні місцевому самоврядуванню, ні Україні в цілому, - сказав перший заступник Міністра.

01.03.2018 - 10:35 | Переглядів: 13923
Для чого Україні нові, чіткі процедури вирішення питань адмінтерустрою?

Теги:

АТУ В'ячеслав Негода Засади АТУ

Джерело:

Поділитися новиною:

Коментарі:
*Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

01 квітня 2025

Каталоги можливостей: квітневі пропозиції для громад та бізнесу

Каталоги можливостей: квітневі пропозиції для...

Міністерство розвитку громад та територій спільно з проєктом "Відновлення для всіх" (RFA) продовжує готувати каталоги...

01 квітня 2025

Схвалено ще 14 проєктів у межах Програми відновлення України III

Схвалено ще 14 проєктів у межах Програми...

31 березня відбулося п’яте засідання Експертної робочої групи, яка розглядає проєкти на фінансування в межах Програми...

01 квітня 2025

Нагляд як партнерство і допомога - думки про необхідність забезпечення законності рішень на місцях

Нагляд як партнерство і допомога - думки про...

Україна єдина країна на Європейському континенті, яка не має цивілізованого нагляду за законністю рішень органів...

01 квітня 2025

Народовладдя в дії: ключові рекомендації для місцевого самоврядування

Народовладдя в дії: ключові рекомендації для...

Автор: Павло Пущенко, експерт із залучення мешканців, програма Polaris Протягом 2024 року в Україні було...