Самодостатні, економічно незалежні об’єднані територіальні громади. Чи можливі вони без, так би мовити, земельної децентралізації? Про це говорять протягом більше двох років відколи реформа стартувала в Україні. Проте кроків у цьому напрямку зроблено небагато, бідкаються очільники ОТГ. Адже управління землями поза межами населених пунктів це не їхні повноваження. І виходить, що й такі довгоочікувані інвестори тікають, бо не мають території для розвитку справи. А ОТГ втрачають гроші у вигляді податків.
Два роки як-от функціонує Вашковецька об’єднана територіальна громада на Сокирянщинні. І два роки питання про передачу земель поза межами населеного пункту не залишає у спокою її очільника. Бо ті перемовини, що велися із інвестором про співпрацю не увінчалися успіхом, – ділянками розпорядитися не можуть. А відтак і фінансово втратили, підрахували в ОТГ.
ВАЛЕРІЙ РОМАНЕНКО, ГОЛОВА ВАШКОВЕЦЬКОЇ ОТГ (СОКИРЯНСЬКИЙ РАЙОН): «Ми проводили перемовини із керівниками структур, які можуть розмістити на досить великих площах панелі сонячних батарей, які б давали прибуток не менше, ніж одна автозаправка. Якщо б задіяли ділянку від 5 до 10 га, то це було б десь 400-500 тисяч в рік податку від розташування такого інвестиційно привабливого проекту».
Пішов інвестор і від Недобоївської ОТГ.
ЮРІЙ ЮЗВА, ГОЛОВА НЕДОБОЇВСЬКОЇ ОТГ (ХОТИНСЬКИЙ РАЙОН): «У нас найбільша – це 8 га, де є три невеликих озера. Це одна така ділянка велика, а все решта – 0,50 до 1,5 га максимум. Але, на жаль, ми на них не можемо вплинути. Вони економічно вигідні, тим, що у нас садівництво, овочівництво і тут можна запустити процес переробки. Але стоїмо сьогодні і інвестор відмовляється».
Розбудова індустріальних парків, промислових зон розглядають і у Глибоцькій об’єднаній громаді. Нині вони мають ще й рішення Черепковецької сільської ради про дооб’єднання і планують довибори, аби обрати склад депутатів. Громада збільшиться і ресурси на її утримання і розвиток також. Інвестиції були не те, що зайвими, а вкрай потрібні. Проте навіть оцінити, які ж блага мали би у разі управління землями поза межами населених пунктів, не готові.децентралізація
ГРИГОРІЙ ВАНЗУРЯК, ГОЛОВА ГЛИБОЦЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ ОТГ: «Як ми можемо порахувати можливість того, чим не можемо управляти. Можливість можна порахувати тільки тоді, коли цей інструмент є у мене в руках. Якщо цього інструменту у мене немає, то питання у підвішеному стані».
Законопрокт 4355 щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування з управління земельними ресурсами та посилення державного контролю за використанням і охороною земель ніяк не ухвалять нардепи, бо доопрацьовують. Але експерти кажуть, його прийняття – нагальне.
ОЛЬГА ЧЕПІЛЬ, ЕКСПЕРТ З ПИТАНЬ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ АСОЦІАЦІЇ МІСТ УКРАЇНИ: «Саме з цього починався основний посил центральної влади, що земля за межами населеного пункту буде передана у комунальну власність об’єднаних громад. Саме у власність, не в управління. У зв’язку з цим є нагальна потреба дотримання обіцянок влади, адже якщо влада виступає партнером ОТГ, то відповідно партнери повинні дотримуватися правил гри, які вони встановили на початку».
Поки що ж правила інші, кажуть в об’єднаних громадах.
ВАЛЕРІЙ РОМАНЕНКО, ГОЛОВА ВАШКОВЕЦЬКОЇ ОТГ (СОКИРЯНСЬКИЙ РАЙОН): «Фактично структури Дежкомзему, Держгеокадастру можуть виділити, умовно кажучи, якусь земельну ділянку невідомій особі, яка завтра поставить нас перед фактом, без погодження із радою, без надання рішення і позиції».
У Головному управлінні Держгеокадастру в Чернівецькій області зазначають, працюють відповідно до 122 статті Земельного кодексу України, яка і передбачає, хто може приймати рішення про надання земельної ділянки.
ОЛЕКСАНДР РУПИШЕВ, ЗАСТУПНИК НАЧАЛЬНИКА ГУ ДЕРЖГЕОКАДАСТРУ В ЧЕРНІВЕЦЬКІЙ ОБЛАСТІ: «Вимогами зазначеної статті якраз і передбачено перелік тих земельних ділянок, а також випадки, коли розпоряджається кожен орган місцевого самоврядування. Місцеві ради розпоряджаються в межах населених пунктів, а також за межами населеного пункту, де розташовані об’єкти комунальної власності. Положеннями цієї статті не передбачено погодження під час розпоряджень с/г земель з органами місцевого самоврядування, нема такого алгоритму, за яким ми мали б отримати їх погодження».
Проте, коли це питання буде врегульоване, не беруться прогнозувати навіть парламентарі. Та переконані, зміни близько.
МИКОЛА ФЕДОРУК ГОЛОВА ПІДКОМІТЕТУ З ПИТАНЬ МІСЦЕВИХ ОРГАНІВ ВИКОНАВЧОЇ ВЛАДИ ТА ТЕРИТОРІАЛЬНОГО УСТРОЮ ВРУ, НАРДЕП: «Все так як є, не може бути, мають бути зміни».
Поділитися новиною:
19 листопада 2024
Прогрес чи регрес? Як Європейська Комісія...
30 жовтня Європейська Комісія оприлюднила свій щорічний звіт про розширення ЄС, де було детально проаналізовано...
19 листопада 2024
МОП та Мінсоцполітики запускають освітню...
Для забезпечення якісного догляду за малюками та підтримки новоспечених батьків у 2019 році в Україні було...
19 листопада 2024
Магніт для інвестицій: як Жовківська громада створює привабливі умови для бізнесу
Магніт для інвестицій: як Жовківська громада...
Підприємництво та інвестиції є пріоритетним напрямком у стратегії розвитку Жовківської громади, яка розташована на...
18 листопада 2024
Аналіз реверсної дотації на 2025 рік: експертний огляд
Аналіз реверсної дотації на 2025 рік:...
У контексті активних обговорень під час розгляду державного бюджету на 2025 рік Ігор Онищук, експерт...