Арсеній Яценюк: Мета Конституційних змін - розподіл влади і відновлення балансу влад в Україні

Уряд наполягає на необхідності внесення змін до Конституції для формування реального балансу влад між Урядом, Верховною Радою та судовою гілкою влади і діяльністю президента, - наголосив Прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк на засіданні Верховної Ради України у вівторок, 29 квітня.

Арсеній Яценюк наголосив, що основна мета внесення змін до Конституції – «це не боротьба за владу, а розподіл влади»: «Саме тому повстала Україна - тому що влада була сконцентрована в руках однієї людини. Конституційна концентрація влади в руках однієї людини призвела до злочинів, які вчинила людина, яка носила титул президента України, по відношенню до народу України».

«При внесенні змін до Конституції, ми ставимо ціль – знищення політичної і економічної корупції. А корупція виникає тільки тоді, коли є монополія - на владу, економіку, ресурси. Саме тому рішенням всіх політичних сил така монополія влади повинна бути зруйнована і має з’явитись нова монополія – монополія народу України на вплив на владу і на керування своєю державою», - підкреслив Арсеній Яценюк.

Він наголосив, що Уряд виступає за скасування надмірних повноважень центральної влади і передачі на місця «значної частини політичного, економічного, фінансового, соціального і гуманітарного владного ресурсу».

Зокрема, Уряд пропонує ліквідувати обласні та районні державні адміністрації та створити відповідні виконавчі комітети, які обиратимуться місцевими територіальними громадами: «У зв’язку із ліквідацією державних адміністрацій ми вважаємо недоцільним збереження представництва державної влади в районах. Вважаємо, що повинні бути засновані виключно державні представництва на обласному рівні, які мають займатись тільки одним - контроль за додержанням законодавства на території відповідної громади».

«Таке представництво не повинно мати жодного фінансового і економічного впливу на розвиток регіонів. Левова частка повноважень переходить до відповідного виконавчого комітету відповідної ради», - підкреслив він.

Уряд також виступає за скасування функції загального нагляду органів прокуратури, яка не відповідає європейським стандартам.

Арсеній Яценюк також наголосив, що в новій редакції Конституції необхідно скасувати так званий імперативний мандат народного депутата: «Вважаємо , що наявність імперативного мандата звужує права і повноваження народного депутата України. Елемент імперативного мандата, а точніше - партійного впливу на народного депутата України, повинен бути також скасований».

Щодо повноважень інституту президента, Глава Уряду підкреслив, що президент не представляє жодної гілки влади і є окремим інститутом, який «повинен разом із трьома гілками влади балансувати державну владу і не давати можливості нікому її монополізувати»: «При цьому сам не повинен мати жодного шансу на монополію на владу в країні».

Для цього, за словами Арсенія Яценюка, необхідно змінити низку функцій президента, передбачених чинною Конституцією. Зокрема, відповідно до чинного Основного Закону, глава держави має право зупиняти акти виконавчої влади із наступною подачею до Конституційного суду: «Ми вважаємо, що ця функція повинна залишитись в президента, але він має право тільки подавати до Конституційного суду на предмет неконституційності того чи іншого акта без його зупинки – це порушує принцип балансу влад, на чому наголосила Венеціанська комісія при прийняті Конституції в редакції 2004 року».

Стосовно повноважень судової гілки влади, Уряд виступає за набуття Верховним Судом України реального статусу вищої судової інстанції та кардинальної зміни порядку призначення суддів та звільнення їх із займаних посад: «Призначення судді, яке здійснюється президентом на підставі указу в непрозорий і корупційний спосіб, повинно бути скасовано. Президент повинен бути позбавлений впливу на судову гілку влади. Судова гілка влади повинна бути підзвітна виключно Вищій раді юстиції як незалежному органу, який формується на конституційних принципах».

За словами Глави Уряду, Вища рада юстиції повинна також вносити подання на призначення судді: «Ми вважаємо, що президент може мати права на підписання указу щодо призначення судді, але виключно на підставі подання Вищої ради юстиції з присічним терміном. Якщо президент протягом десяти днів не підписав відповідний указ про призначення судді, то рішення Вищої ради юстиції набуває чинності без підпису президента».

Арсеній Яценюк також підкреслив, що окремо правового врегулювання потребує повноваження президента щодо внесення кандидатур на призначення Міністра оборони і Міністра закордонних справ: «Вважаємо, що це порушує принцип єдності влади».

Він наголосив, що склад Уряду формується парламентською коаліцією на підставі подання Прем’єр-міністра. При цьому Президент може разом із Урядом вносити кандидатури міністра оборони і міністра закордонних справ через механізм, коли Прем’єр-міністр на підставі відповідних консультацій із коаліцією вносить відповідне подання до Парламенту за погодженням із Президентом України.

Читайте також:

22 листопада 2024

Уряд затвердив розподіл додаткової дотації для місцевих бюджетів на майже 800 млн грн

Уряд затвердив розподіл додаткової дотації для...

22 листопада, Уряд затвердив черговий розподіл додаткової дотації для місцевих бюджетів, повідомили у Міністертсві...

22 листопада 2024

Окремі питання обмеження доступу до публічної інформації в ОМС в умовах воєнного стану

Окремі питання обмеження доступу до публічної...

Програма USAID DOBRE підготувала відеороз’яснення на тему: «Окремі питання обмеження доступу до публічної інформації...

22 листопада 2024

Конкурс «Громада на всі 100»: став відомий список фіналістів

Конкурс «Громада на всі 100»: став відомий...

Завершився другий етап конкурсу «Громада на всі 100», під час якого серед 261 громади обрали 40 учасників, що...

22 листопада 2024

Розмежування повноважень органів місцевого самоврядування є кроком до сильнішого багаторівневого врядування в Україні

Розмежування повноважень органів місцевого...

18 листопада у Бучі відбувся круглий стіл щодо розподілу повноважень органів місцевого самоврядування та органів...