В Україні триває реформа децентралізації, і Тернопільщина в ній займає одну з лідируючих позицій — на нас рівняються сусіди, за нами «підтягують» тих, хто відстав. Уже 36 діючих об’єднаних територіальних громад є в нашій області. Торік існуючі громади отримали понад 141 млн грн на розвиток інфраструктури – до часу реформи таких коштів взагалі не було. Таким чином саме в громадах було реалізовано майже 200 проектів, і це вдалося зробити саме завдяки децентралізації. Про перші позитивні результати, складнощі на шляху впровадження та перспективи децентралізації в нашій області ми говорили із профільним заступником голови Тернопільської облдержадміністрації Олегом Валовим.
- Олеже Володимировичу, цьогоріч процес децентралізації було запущено на повну потужність на всій території України. Тернопілля у впровадженні цієї реформи впевнено займає лідерські позиції, про це неодноразово наголошували і Президент України Петро Порошенко, і Прем’єр-міністр Володимир Гройсман, і профільний віце-прем’єр Геннадій Зубко, але що реформа дає нашій області?
Справді, Тернопільська область одна із перших відгукнулася на цю інноваційну реформу. Бути лідером непросто, це означає бути першопроходьцем – тобто, у якісь мірі саме на нашу долю випало протестувати усі підводні камені процесу децентралізації. Але зараз уже чітко зрозуміло – ми не прогадали. Якщо два роки тому, на початках децентралізації, ми самі точно не знали, за що агітуємо, то 2016-й рік довів явні переваги цієї реформи. Звісно, процес втілення має і свої складнощі, але загалом, на мою думку, децентралізація - однозначний позитив. Вважаю, що це одна з реальних реформ, яка виведе Україну з економічного ступору. Торік навіть у невеликих громадах бюджети збільшилися у три-чотири рази, а у більш потужних - зростання до десяти разів. Позитивна динаміка є і у власних доходах бюджетів громад, порівняймо, суми за останні роки: 2015 р. - 86,5 млн. грн., 2016 р. - 344,2 млн. грн., таким чином, зростання - на 257,7 млн. грн. ніхто не заперечуватиме, що це вагомий аргумент на користь децентралізації.
Якщо ж спростити до максимуму: то суть цієї реформи – більше повноважень на місцях, більше фінансів на місцях, але і відповідальність за ефективність роботи – теж на місцях. Тобто, Держава дала інструменти: справа за малим – беріть та робіть! А от уже як зробите – справа ваша, перекласти відповідальність на когось іншого більше не вдасться.
Будь який ефект можна відчути у порівнянні, так само і з децентралізацією. Наприклад, в нашій області є вдосталь діючих сільських рад, які мають бюджети 100-200 тис. грн. Їх доходи, переважно, від земельної оренди, що дозволяє їм утримувати лише адміністративний штат з 4-5-ти людей і вести мінімальну господарську діяльність. Тобто кошти фактично просто «проїдаються», а сам орган управління вже втратив функціональність. Натомість новоутворені територіальні громади за своїм статусом - на рівень вищі й відповідають містам обласного значення. Отже, у них і зовсім інший рівень самофінансування та можливість отримувати кошти безпосередньо з Держбюджету. Тобто ресурсу, який можна використати на розвиток території значно більше. Мабуть, в цьому і виявився один із «наріжних каменів»: отримавши повноваження та гроші, не всі виявилися готовими одночасно з цим і нести відповідальність за свої рішення та дії (...) Повну версію читати ТУТ.
13 грудня 2025
Межа у 300 операцій: як формальний критерій може знищити хірургію в малих громадах
Межа у 300 операцій: як формальний критерій...
Поки країна зосереджена на викликах війни — у сфері охорони здоров’я ухвалюються рішення, наслідки яких можуть стати...
13 грудня 2025
Уряд затвердив оновлені підходи до реалізації...
Кабінет Міністрів України ухвалив документ «Особливості реалізації Концепції реформування місцевого самоврядування та...
12 грудня 2025
Французький досвід для українських громад:...
Члени Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального...
12 грудня 2025
Коли знання запускають участь: як Здолбунівська...
Авторки: Тетяна Лукеря, Олександра Койдель – Центр демократичної стійкості (Київська школа економіки) Частина...