
У березні 2022 року Чернігівська гімназія № 13 постраждала від російських обстрілів.
«У школі були вибиті вікна, пошкоджений дах, побиті стіни. Та якщо порівнювати з тим, як постраждали інші навчальні заклади, ця будівля більш-менш вціліла. Натомість школи № 18 і № 21, розташовані в цьому ж мікрорайоні, були повністю зруйновані. Саме сюди перейшли учні 1-9 класів із тих шкіл, а також технічний і педагогічний персонал», – розпочинає Інна Левченко, директорка 13 гімназії.
Так утворився абсолютно новий колектив, який тоді мав змогу працювати лише онлайн. Адже у вересні 2022 року тут не було навіть вікон.
«Взимку, коли вчителі приходили до гімназії, щоб заповнити документи, у приміщеннях було так холодно, що доводилося працювати в рукавицях», – каже Інна Левченко.
Залишаючись багаторічним партнером міста Чернігів, у 2024 році Швейцарсько-український проєкт DECIDE розпочав ремонт гімназії № 13, а також ремонт харчоблоку та облаштування укриття.
«Будівля гімназії № 13 – одна з 27, яка у 2022 році була пошкоджена. Однак ми неймовірно раді, що її відновлення відбувалося в партнерстві зі Швейцарсько-українським проєктом «DECIDE», оскільки це потужна команда, результат роботи якої справді відповідає принципу «build back better». Під час ремонту будівлі гімназії не просто усунули пошкодження – команда проєкту повністю змінила підходи до розміщення просторів, зʼявилося більше зон для спільної роботи та відпочинку: у навчальних приміщеннях – це мобільні столи для групової роботи, лабораторії для проведення дослідів та роботи над проєктами, у коридорах – зони відпочинку та творчості, читання та спілкування, а також шкільне кафе. У результаті спільної роботи відновлена гімназія має неперевершений вигляд», – каже Василь Білогура, начальник управління освіти міста Чернігів.
Так, на ремонт та обладнання приміщення гімназії було спрямовано понад 64 мільйони гривень за підтримки проєкту DECIDE. Ще 10 мільйонів гривень виділила місцева рада – на благоустрій території.
«Ми не просто відремонтували стіни й пофарбували їх. Завданням було створити комфортний простір насамперед для дітей, а також – для вчителів. А ще наповнити гімназію сучасним обладнанням відповідно до реформи НУШ. Цей проєкт – партнерський. Аби все це реалізувати, ми працювали з управлінням освіти Чернігівської громади і з командою школи. Обладнання, дизайн і планування кожної із зон ми обирали разом. Наша ідея – долучити до відновлення всіх зацікавлених, зробити їх активними учасникам процесу. І нам вдалося!», – каже Валентина Полторак, менеджерка Швейцарсько-українського проєкту DECIDE.

Перший дзвоник 2025 у гімназії
«Ми хочемо, щоб діти не втрачали можливості продовжувати навчання під час повітряних тривог, які, на жаль, доволі часті в цій області. Коли я бачу усмішки дітей, які прийшли 1 вересня в цю школу, то розумію, що ми на правильному шляху. Мені приємно відзначити участь швейцарського народу у відбудові школи й підтримці сектору освіти в Україні», – зазначив Фелікс Бауман, Надзвичайний і Повноважний Посол Швейцарії в Україні.

Фелікс Бауманн, посол Швейцарії, Ілона Постемська, старша координаторка програм посольства Швейцарії, Валентина Полторак, менеджерка Швейцарсько-українського проєкту DECIDE, Василь Білогура, начальник управління освіти Чернігівської міської ради
Загалом у Чернігові реалізовано 7 проєктів з Ініціативи з відновлення шкіл «DECIDE: ВІДБУДОВА»: 5 укриттів, ремонт харчоблоку й реконструкція 13 гімназії. Три із цих проєктів реалізовані саме в 13 гімназії.
У цьому тексті читайте, як, зрештою, змінилася 13 гімназія та які враження в учнівства та вчительства. У наступних текстах – про ремонт і обладнання укриття і харчоблоку гімназії.
Як усе відбувалося, чи були виклики та які плани
Підготовчі роботи тривали майже рік. Вдалося залучити велику команду фахівців, щоб усі приміщення були продумані з технологічного і візуального боку.
Тільки після ретельної підготовки розпочалися, власне, ремонтні роботи, які тривали ще понад рік. Разом – понад два роки кропіткої роботи, за результатами якої понад 800 учнів і учениць сіли за парти.
«Відповідно до умов грантової угоди, управління освіти отримувало кошти (грант) та гарантувало його використання згідно з погодженими кошторисами. Вважаю, що ми успішно впорались із цим завданням. Проводили публічні закупівлі необхідних товарів і ремонтних робіт, спільно з командою проєкту працювали над формуванням потреби, контролювали хід та якість виконання ремонту. Фактично команда управління супроводжувала кожен етап реалізації цього проєкту – від планування до подачі фінальних звітів. Щиро радіємо, що нам усе вдалося», – говорить Василь Білогура.

Фасад гімназії № 13
Виклики під час ремонту здебільшого були пов’язані із частими відключеннями світла, що ускладнювало роботу будівельників. Попри всі труднощі, команда доклала максимум зусиль, щоб завершити роботи вчасно й забезпечити комфортні умови для навчання
«Експерти проєкту DECIDE не просто допомагали – вони особисто супроводжували кожен етап, контролюючи всі деталі в найкращому сенсі цього слова: від кольору стін до розташування меблів. Якщо щось викликало сумніви – разом шукали кращі варіанти. Вони консультувалися з учителями, щоби підібрати саме те обладнання, яке справді потрібне для кожного кабінету. Завдяки такому підходу нові кабінети й лабораторії наповнені не випадковими речами, а сучасним, корисним і функціональним оснащенням, яке реально допомагає в освітньому процесі», – каже Інна Левченко.

Інна Левченко
Кожен і кожна долучалися до ремонту й обладнання гімназії, як могли. Усі, як один, кажуть, що результат – лише завдяки злагодженій роботі команди DECIDE, управління освіти та колективу закладу.
«У межах проєкту ми працювали над внутрішнім оновленням корпусу, у якому навчаються учні 5-9 класів. Таких якісних змін потребує і старий корпус, де навчаються учні початкової школи. Тож ми сподіваємося, що згодом вдасться здійснити роботи й у цій частині. Зі свого боку громада міста Чернігова долучилася до благоустрою території. Звісно, планів та роботи ще багато. Адже ще до повномасштабного вторгнення ми розпочали проєкт з облаштування спортивного майданчика в межах Бюджету участі – його теж треба закінчити. Ще є теплиця, яку ми мріємо перетворити в справжню лабораторію, зробити зони для відпочинку дітей. Тож щиро віримо в перемогу», – розказує Василь Білогура.
Як тепер виглядає гімназія
Будівля була утеплена, зокрема, дах, проведене нове водо- й електропостачання. У гімназії вдалося облаштувати 16 сучасних лабораторій та класів, оснащених сучасним мультимедійним обладнанням і дидактичними матеріалами, як-от:

Артмайстерня
«Усі кабінети 5-9 класів мають найсучасніше обладнання. Йдеться не тільки про комп’ютери, але і про додаткову техніку. Наприклад, на уроках біології діти можуть використовувати цифрові мікроскопи, у які не треба вдивлятися, як раніше, – він транслює зображення на екран, документує дослідження та полегшує самостійну роботу учнів. І це на кожній парті», – розповідає Інна Левченко.
На уроках технологій, у сучасному кабінеті трудового навчання, учні мають змогу працювати з новими швейними машинками, станками. Також є навчальна кухня, оснащена електроплитою, витяжною шафою, мікрохвильовою піччю, кухонним комбайном та різноманітним посудом. Така матеріально-технічна база дає змогу школярам опановувати побутові навички в умовах, максимально наближених до реального життя.

Під час уроку
На уроках у кабінеті хімії учні мають змогу проводити експерименти в безпечних умовах – з використанням витяжної шафи, навчальних наборів для моделювання молекул, кислот і лабораторного посуду.
У гімназії також облаштовано STEM-майстерню – цей кабінет обладнано сучасною комп’ютерною технікою, інтерактивною дошкою, 3D-принтером, наборами для робототехніки. У цьому простірі об’єднуються знання з різних предметів – інформатики, математики, фізики, біології, трудового навчання – для формування практичних навичок та розвитку критичного мислення.
У STEM-майстерні можна проводити: заняття з робототехніки – з використанням програмованих роботів; уроки інформатики – з акцентом на алгоритмізацію, програмування та використання сучасного програмного забезпечення; уроки біології та фізики – з демонстрацією дослідів та моделюванням процесів; заняття трудового навчання – включно з 3D-моделюванням та друком на 3D-принтері.
Учні активно використовують власні смартфони для участі в інтерактивних завданнях, а також програмують роботів із допомогою інтерактивної дошки.
«Кожен елемент простору гімназії продуманий до дрібниць: з урахуванням комфорту, функціональності й безпеки. Облаштовані нові санвузли, створені зони для відпочинку, а сама школа стала сучасним, інклюзивним і привабливим освітнім середовищем», – пишаючись, розповідає Інна Левченко.

Учениці в оновленому компʼютерному класі під час уроку
Водночас в актовій залі облаштували мобільну сцену, яку можна легко переміщувати за потреби. Встановлено екран, що опускається та піднімається автоматично. Є також зона відпочинку та костюмерна – тепер усі сценічні костюми, які раніше зберігалися в кабінеті педагогів-організаторів, мають окреме місце.
«Це вже не можна вважати відбудовою. Бо відбудова – коли ти отримуєш практично ті самі умови, які втратив. У цьому випадку гімназія змінилася до невпізнаваності. Ми отримали не просто гарну школу, а сучасні комфортні безпечні умови для освітнього процесу. Навчальний рік уже розпочався, а нові учні та учениці ще прибувають і виявляють бажання навчатися тут», – розповідає Інна Левченко.

Актова зала
У спортивному залі оновлено покриття – тепер тут сучасний лінолеум, встановлено професійні баскетбольні щити та інше необхідне обладнання для повноцінних занять спортом.

Спортивна зала
«Проєкт був масштабним і стосувався не лише зовнішньої зміни фасаду будівлі. Гімназія № 13 – це гарний зразок, на який ми будемо орієнтуватись у подальшій роботі. У закладі ми вже проводили зустріч із керівниками інших закладів освіти та готові ділитися результатами такої якісної відбудови з іншими колегами», – розповідає Василь Білогура.

Під час уроку
Що кажуть діти та вчителі
«Коли я вперше зайшла в гімназію після ремонту, то подумала: «Це справді моя школа?». Усе – світле, чисте, витримані кольори, дуже гарна зона відпочинку. У спортзалі – різноманітні мʼячі, які приємні навіть на дотик. Нові столи, стільці – це неймовірно», – каже Дарʼя Давискиба, учениця п’ятого класу.

Кабінет побутових та креативних навичок
Особливе захоплення в учнів та учениць викликають нові кабінети хімії та біології. У кабінеті біології, зокрема, встановлено кліматрон – спеціальне обладнання, що дає змогу штучно відтворювати різні кліматичні умови. Завдяки цьому учні можуть спостерігати за ростом і розвитком рослин у реальному часі.

Кабінет хімії
«У кабінеті біології, в одному з куточків кліматрону, розміщені горщики з ґрунтом, насіння та різні дослідницькі інструменти – усе, що потрібно нам для дослідницької роботи. Також мені подобається новий скелет людини та манекен для штучного дихання. А в кабінеті мистецтва – справжня виставка: на стінах висять дуже круті малюнки. Атмосфера надихає», – розповідає Вероніка Таргонська, учениця п’ятого класу.

Кліматрон
Єгор Барсук, учень 9 класу каже, що гімназія однозначно стала сучаснішою:
«Моє перше враження було просто неймовірним. Кольори настільки приємні для очей, що з гімназії просто не хочеться йти».

Учні та учениці в оновленому компʼютерному класі під час уроку
Окрім цього, усі вражені сучасними гігієнічними кімнатами. Кажуть: «Як у великих торгових центрах». Ще школярі встигли оцінити хол і зони відпочинку:
«У холі з’явилися нові меблі, які зробили простір комфортнішим для відпочинку на перервах, читання книжок або виконання домашніх завдань», – ділиться Вікторія Олійник, учениця 9 класу.

Одна із зон для відпочинку та спілкування
Практична психологиня гімназії відзначає також, що емоційний та психологічний стан дітей покращився.
«Під час війни діти постійно бачать різноманітні руйнування – наживо, в інтернет, по телевізору. Багато наших учнів і учениць, на жаль, втратили свої домівки або ж їхні домівки були пошкоджені. Тому бачити красиву картинку – це почуватися в безпеці й комфорті, де світло, тепло, красиво, де є друзі. Тут передбачено багато просторів для спілкування – це обʼєднує учнів і вчителів», – каже Вікторія Гавриленко, практична психологиня.

Під час уроку
Гімназію наповнювали не лише візуально, а й сенсово
«Ми у DECIDE хотіли змінити не тільки внутрішній і зовнішній вигляд будівлі, а й щоб команда працювала спільно, демократично, щоб це були сучасні підходи. Тож вирішили попрацювати з командою гімназії і запровадити тут кілька наших основних навчальних курсів. Треба розуміти, що це був новостворений колектив із кількох шкіл. Тому нам важливо було обʼєднати їх спільною ідеєю», – розповідає Валентина Полторак.
Так, учителі, адміністрація з долученням батьків і старшокласників написали стратегію «Школа дієвої демократії». Вона відображає їхні спільні ідеї щодо розвитку школи.
Окрім того, для учнів 8-9 класів впровадили курс «Навчаємось жити в громаді». Він присвячений проєктному підходу, дослідженню життя у своїй громаді, ролі місцевого самоврядування та можливостям долучитися до розвитку громади і школи. У другій половині навчального року діти розробили власні проєкти з теми.

Під час уроку
А ще, за словами Валентини Полторак, учителі і шкільні психологи обізнані щодо методів роботи за курсом «Стаємо сильнішими разом» – про психологічну підтримку та застосування підходів до демократичної освіти і прав людини, щоб уникнути конфліктів, побудувати сприятливу атмосферу в класі та в школі.
Так, учителі долучають учнівство, наприклад, до розроблення правил класу чи школи. Це про демократію на практиці, яка дає змогу дітям із різних закладів освіти обʼєднатися, краще зрозуміти одне одного, вчитися без конфліктів і в демократичний спосіб будувати взаємини.
«Весь цей час, поки ми реконструювали школу, вчителі з учнями працювали онлайн або в змішаному режимі. І нам було важливо, щоб вони відчували себе єдиною командою. Ці курси, власне, стали обʼєднувальною ланкою, яка поєднала дітей, учителів і адміністрацію. Наразі колектив має єдине бачення свого розвитку», – говорить Валентина Полторак.
Цього року 13 гімназія також долучилася до пілотного проєкту з профорієнтації. Адже саме в гімназії діти до 9 класу мають визначитися з майбутньою професією та обрати подальший освітній шлях – профтехнічне навчання, фаховий коледж чи заклад вищої освіти. У Чернігові відбуватиметься навчання кар’єрних радників, які допомагатимуть школярам зробити правильний вибір.
«Ми розуміємо відновлення як цілий комплекс дій. Ідеться не тільки про ремонт, а і про роботу з людьми, гуртування, створення єдиного комʼюніті людей, які розвивають школу і є громадсько активними», – завершує Валентина Полторак.
Марія Булейко (Марковська)
08 грудня 2025
«Синергія заради безпеки»: у Києві обговорили...
4 грудня 2025 року в Києві відбувся Форум цивільного захисту «Синергія заради безпеки», організований...
08 грудня 2025
В Україні започаткували відзнаку «Громади-рятівники»
В Україні започаткували відзнаку...
До Дня місцевого самоврядування Президент України Володимир Зеленський започаткував почесну відзнаку...
08 грудня 2025
Інженер-консультант в будівництві: роз'яснення для ОМС, що важливо знати при відновленні громад
Інженер-консультант в будівництві: роз'яснення...
На тлі відновлення інфраструктури громад дедалі частіше постає питання: хто і як може професійно допомогти місцевій...
06 грудня 2025
Мінрозвитку закликає громадськість та експертів...
Міністерство розвитку громад та територій України продовжує роботу над оновленням підходів до оцінки спроможності...