У Комітеті Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування триває робота над підготовкою до другого читання законопроєкту №6319 «Про внесення змін до Закону України “Про органи самоорганізації населення” щодо удосконалення порядку організації, діяльності та припинення органу самоорганізації населення».
У складі робочої групи над документом працює експертка з питань місцевого самоврядування Олена Бойко, яка поділилася своїм баченням щодо вдосконалення правового регулювання повноважень органів самоорганізації населення (ОСН).
«Сьогодні багато говорять про розподіл і розмежування повноважень у системі публічного управління. А я – про повноваження органів самоорганізації населення. Це питання номер два для розуміння призначення ОСНів», – зазначає експертка.
За її словами, чинний Закон про ОСН поділяє повноваження цих органів на власні та делеговані, але такий поділ потребує переосмислення. Закон наділяє ОСН переважно організаторськими функціями – «представляти», «сприяти», «вносити пропозиції», «організовувати участь», «інформувати». Тобто ОСН — це, за словами експертки, «умовний помічник-організатор», який не має владних повноважень.
Контрольна функція передбачена лише одна – за якістю житлово-комунальних послуг та ремонтних робіт у будинках. Водночас рада може додатково наділяти ОСН частиною своїх повноважень і передавати відповідні ресурси, але не ті, що належать до виключної компетенції ради.
«Закон встановлює, що всі повноваження ОСН передаються місцевою радою – як “власні”, так і “делеговані”. Тому, по суті, всі вони є переданими», – підкреслює Олена Бойко.
«Враховуючи законодавче визначення “делегованих повноважень”, вживання цього терміна щодо ОСН є некоректним. Правильніше говорити про права та передані повноваження, а не про власні чи делеговані».
Олена Бойко також застерігає від спроб надмірно розширювати повноваження ОСН, що може порушити баланс у системі місцевого самоврядування.
Зокрема, експертка наголошує:
«Філософія ОСН – це самоорганізація жителів для вирішення питань місцевого значення. Це не “силовий” орган, не орган влади, не самостійний суб’єкт у системі публічного управління. При визначенні повноважень ОСН важливо не зламати баланс між представницькою та прямою демократією», – резюмувала Олена Бойко.
Джерело:
Портал "Децентралізація"
13 грудня 2025
Межа у 300 операцій: як формальний критерій може знищити хірургію в малих громадах
Межа у 300 операцій: як формальний критерій...
Поки країна зосереджена на викликах війни — у сфері охорони здоров’я ухвалюються рішення, наслідки яких можуть стати...
13 грудня 2025
Уряд затвердив оновлені підходи до реалізації...
Кабінет Міністрів України ухвалив документ «Особливості реалізації Концепції реформування місцевого самоврядування та...
12 грудня 2025
Французький досвід для українських громад:...
Члени Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального...
12 грудня 2025
Коли знання запускають участь: як Здолбунівська...
Авторки: Тетяна Лукеря, Олександра Койдель – Центр демократичної стійкості (Київська школа економіки) Частина...