Місцеве самоврядування: ключ до європейського майбутнього України та Молдови. Інтерв’ю Маттіаса Моргнера

Маттіас Моргнер – експерт з 20-річним досвідом реформування державного сектору в країнах Східної Європи. Його унікальна перспектива формується багаторічною роботою у підтримці децентралізації, регіонального розвитку та зміцнення місцевого самоврядування в Україні та Молдові. Як керівник швейцарського проєкту Ma Implic у Молдові, він активно використовував досвід швейцарсько-українського проєкту DESPRO, який допомагав Україні формувати та втілювати завдання реформи місцевого самоврядування та децентралізації владних повноважень з 2008 по 2021 роки.

В інтерв’ю порталу «Децентралізація» пан Моргнер розповів про спільні риси та відмінності реформ в Україні та Молдові; вплив війни на реформи у Молдові; роль громад у розвитку місцевого самоврядування; значення локальних реформ для євроінтеграції.

Це розмова про виклики, успіхи та перспективи, які відкриваються перед Україною та Молдовою у процесі побудови ефективного місцевого управління.

 

Порівняння реформ в Україні та Молдові

 

- Які основні схожості та відмінності між реформами місцевого самоврядування в Україні та Молдові?

Основною схожістю між реформами в обох країнах є вихідна позиція та мета: в обох країнах ми маємо – або мали в випадку України – занадто багато занадто малих, занадто слабких муніципалітетів, особливо в сільській місцевості. І в обох випадках уряди прагнуть мати сильніші муніципалітети, здатні забезпечити добрі умови для людей, які там живуть. Якісні публічні послуги, дружнє, чисте та безпечне середовище, а також умови, які роблять бізнес привабливим для створення робочих місць та сплати податків. Важливим елементом досягнення цієї мети в обох країнах є об'єднання менших муніципалітетів в більші. З цього погляду, реформи в обох країнах справді дуже схожі.

Відмінності більше стосуються технічного рівня: вихідні умови різні, муніципалітети в Молдові мають технічно більше автономії, ніж мали муніципалітети в Україні до 2014/15 років. В теорії це також включає місцеві бюджети. Це означає, що заохочення, яке може запропонувати уряд – надання більшої фіскальної автономії місцевим органам влади, які готові до реформ – в Молдові є менш сильним. Ще однією відмінністю є історія таких реформ: коли в Україні, якщо я правильно проінформований, жодна спроба провести реформи не здійснювалася до 2014 року, то в Молдові було здійснено дві чи три такі спроби з моменту здобуття незалежності. Вони частково були успішними, але потім були скасовані – це не дуже добре, якщо ви хочете мотивувати людей, що "цього разу все вийде".

Знову ж таки, ці відмінності достатньо технічні. Вони важливі для тих, хто розробляє і підтримує реформу. Основна ідея та основна мета залишаються однаковими.

- Як досвід DESPRO в Україні допоміг вам реалізувати проект Ma Implic у Молдові? Які конкретні підходи були адаптовані?

Проект Ma Implic у Молдові був, дійсно, розроблений дуже в дусі проекту DESPRO. Підхід "на двох ногах", тобто показати на дуже практичних прикладах, що зміцнення місцевого самоврядування приносить відчутні переваги для людей з одного боку, і надати проекту сильний мандат для підтримки уряду в проектуванні та впровадженні реформи МС з іншого боку, виявився успішним у випадку DESPRO. Цей самий підхід був використаний для Ma Implic. Це було розумне рішення донорів, уряду Швейцарії. Також дуже допомогло те, що одна і та ж організація, SKAT, яка реалізувала DESPRO, зараз реалізує проект Ma Implic. Команда Ma Implic отримала величезну користь від візиту, який ми здійснили до України влітку 2021 року. Ми відвідали Снітків, Тульчин і Новоборівську ОТГ, щоб побачити позитивні ефекти реформи децентралізації. У Києві ми зустрілися з командою DESPRO, а також з паном Негодою і паном Ткачуком – і, я думаю, чесно сказати, що цей візит справді надав абсолютно нову перспективу для команди Ma Implic. Ми також продовжили обмін інформацією восени та взимку 2021/22, коли двоє експертів DESPRO працювали з нами в Молдові протягом кількох тижнів. Нам би дуже хотілося продовжити цей обмін в цьому форматі, але початок повномасштабної війни, очевидно, поклав цьому кінець. Ми раді, що все ще можемо дзвонити чи писати нашим колегам з DESPRO, щоб ставити їм запитання, і можу сказати вам, що Закон про добровільне об'єднання в Молдові, який був ухвалений наприкінці 2023 року, був складений з врахуванням дуже ретельно вивченого українського досвіду!

 

Робочі наради в рамках роботи групи радників з впровадження державної регіональної політики в Україні Програми «U-LEAD з Європою»

 

- Як війна в Україні вплинула на реформу місцевого самоврядування в Молдові? Чи змінилися пріоритети?

Чесно кажучи, не дуже. Звичайно, коли нинішня влада партії PAS під керівництвом Майї Санду вступила на посаду в 2020 році, спочатку їй довелося боротися з наслідками пандемії COVID (хто-небудь згадує про це?), а потім, у 2022 році, пріоритетом було забезпечення безпеки та стабільності Молдови, управління величезною кількістю біженців з України та подолання енергетичної кризи з подальшою інфляцією до 30% взимку 2022/23. Реформа місцевого самоврядування просто не була найвищим пріоритетом у той час, хоча уряд чітко розумів, що щось потрібно робити! Це затримання обійшлося в дорогоцінний час. Не тільки в тому, що реформу почали на 3 роки пізніше, проблема полягає у швидкому наближенні виборів – спочатку місцеві вибори восени 2023 року, потім президентські вибори в 2024 році, а далі парламентські вибори в 2025 році. І ви не хочете починати реформу, яка є досить емоційною, реформу, яка викличе багато скептицизму та опору, в той час коли попереду у вас три виборчих цикли.

 

Проект із залучення громадян до місцевого самоврядування «MA IMPLIC» («Я долучаюсь») підтримує розвиток муніципалітетів як на національному, так і на локальному рівнях

 

Європейська інтеграція через реформи

 

- Чому реформа місцевого самоврядування є ключовою умовою для наближення України та Молдови до Європейського Союзу?

Я не впевнений, що це ключова умова. Критерії вступу до ЄС значно суворіші та детальніші в інших сферах. Але! Було б помилкою думати, що реформа місцевого самоврядування є менш важливою і може бути відсунута на другий план, оскільки немає таких надзвичайно суворих і детальних критеріїв вступу. Важливість полягає в результаті або меті реформи місцевого самоврядування. Для доступу до ЄС і отримання вигод від членства в ЄС потрібна ефективна, добре функціонуюча державна адміністрація. Для громадян історія вигод від вступу до ЄС часто виглядає так: кращі робочі місця, вищі зарплати, краща інфраструктура, безпека та стабільність. Але це не те, що “Брюссель” приносить у Бєльці, Бадичени, Броди чи Білгород-Дністровський. EU фонди, програми та стандарти – більшість із цього буде доставлено людям у цих та всіх інших містах і селах місцевими та регіональними урядами. Вступ до ЄС потребує дуже розумних і відданих людей, які працюють на рівні уряду. Але лише з кращим функціонуванням місцевого самоврядування Україна та Молдова зможуть повною мірою насолодитися перевагами членства в ЄС.

Як ви оцінюєте взаємозалежність ситуації в місцевому самоврядуванні в обох країнах у контексті їх європейської інтеграції?

Я думаю – і хочу – щоб було ще більше обміну та взаємної підтримки в цьому. Можливо, ще занадто рано, і війна, безумовно, не допомагає збільшити обмін, спільні проекти та ініціативи. З різних причин практики та експерти з місцевого самоврядування в Молдові більше звертаються до Румунії або до менших країн ЄС, таких як Естонія, за порадою та натхненням, так само як колеги з України скоріше обмінюються досвідом з їхніми колегами з, скажімо, Польщі. І було б помилкою ігнорувати ці уподобання та встановлені зв’язки. Але я дійсно вірю, що є багато невикористаного потенціалу для співпраці та взаємної вигоди в сфері місцевого та регіонального управління і розвитку між Молдовою та Україною, які не лише мають одну й ту ж часову лінію для вступу в ЄС, але й пов'язані географією, інфраструктурою, а принаймні до певної міри – також історією та мовою.

 

Однією з важливих задач в рамках проекту MA IMPLIC є формування згуртованості та розвиток навичок спільного вирішення проблем і співробітництва як всередині муніципалітетів так і між ними

 

Роль громад у розвитку

 

- У рамках проекту Ma Implic ви підтримуєте 14 груп місцевих публічних органів влади. Які ключові результати були досягнуті?

Дозвольте мені говорити про 30 партнерських сіл, а конкретно про 10 груп місцевих органів влади, які проект Ma Implic підтримував з 2020 по 2023 роки. 14 груп, про які ви згадали, є нашими партнерами для нинішньої фази проекту, і я буду радий поговорити про ці результати в 2027 році! Найвражаючим результатом нашої підтримки місцевого самоврядування на Фазі 1 було те, що ці місцеві органи влади змогли залучити інвестиції з інших джерел у розмірі приблизно 3,6 мільйона євро, на додачу до 2 мільйонів євро, які надав проект, та 1 мільйона євро, який місцеві уряди та громадяни внесли з власних джерел. Це означає, що місцеві органи влади змогли розробити проекти, які є технічно обґрунтованими, прийнятими місцевими громадами, відповідними до місцевих планів розвитку та представленими й поясненими місцевими державними службовцями, які "володіють" проектами та розуміють їхню цінність для розвитку своїх громад. Ще одним значним успіхом було те, що в 9 з цих 10 груп місцевих органів влади мери, місцеві ради та населення погодилися співпрацювати та розділити відповідальність за спільне надання послуг. У той період ніхто справді не просував таку співпрацю між місцевими органами влади, і було досить багато впливових людей, які рішуче виступали проти цієї ідеї. Наші місцеві партнери показали, що співпраця можливa і приносить вигоду.

- Як участь громадян впливає на ефективність місцевого самоврядування? Які практики були найуспішнішими?

Участь громадян є дуже важливою для проекту Ma Implic. Насправді “Ma Implic” означає “Я долучаюся”. Однією з найпоширеніших думок, які ми почули від наших партнерів-мерів наприкінці першої фази проекту, було те, що проект допоміг їм консультувати людей, не боятися їхньої критики й скоріше вважати населення активом, ресурсом для знаходження, узгодження та реалізації великих завдань. У більшості наших проектів на місцевому рівні фінансування не було достатнім для забезпечення водопостачання чи вуличного освітлення для всього села, у багатьох випадках всі хотіли мати добре функціонуючу службу збору сміття – але значно менше людей були готові платити за це. Проте, обговорюючи публічно, залучаючи до діалогу якомога більше людей і досягаючи компромісу, реалізовані рішення приймалися більшістю. В кінці кінців, це і є демократія – це не “мер відповідає, він або вона повинні зробити”, і це не консенсус, де кожен отримує те, що хоче. Демократія полягає в пошуку компромісу, а участь громадян на місцевому рівні є основою для цього.

- Як оптимізація адміністративних та комунальних послуг може сприяти стійкості громад?

Знову ж таки, стійкість і кращі умови життя полягають не в тому, щоб мати найвищу якість публічних послуг в кожному селі, незалежно від їхнього розміру, з ідеально низькими тарифами. Це не є стійким. Ми маємо багато випадків у Західній Європі, де менші муніципалітети побудували надмірно великі об'єкти, що часто стосується очисних споруд. Що відбувається через кілька років? Витрати виходять з-під контролю, внаслідок чого залишається два варіанти: або підвищити тарифи, і послуга стає дуже дорогою, або субсидути це з місцевого бюджету, що потім не залишає достатньо грошей для фінансування дитячих садків, ремонту доріг або утримання молодіжного чи культурного центру. Тому технічно обґрунтоване планування в поєднанні з широкими комунікаціями та громадськими консультаціями забезпечує довгострокову стійкість надання послуг – що, в кінцевому рахунку, означає, що людям приємно жити в громаді.

 

Створення умов для надання якісних публічних послуг населенню муніципалітетів також є важливою складовою діяльності проекту MA IMPLIC

 

Перспективи регіонального розвитку

 

- На вашу думку, які основні умови для успішного регіонального розвитку в Україні та Молдові?

Я думаю, що все починається з прийняття та розуміння концепції “регіонального розвитку” в європейському розумінні. Коли ЄС говорить про “регіональний розвиток”, це значно більше, ніж просто адміністративно-політичні або статистичні одиниці. Регіональний розвиток має на меті “склеїти територію та суспільство Європи разом” (політика згуртування), сприяти економічному розвитку, який є специфічним для унікальних сил, потенціалу та обмежень різних типів територій.

Також важливий аспект збалансованого розвитку по всіх регіонах, щоб не залишати певні території позаду, якщо вони знаходяться в менш сприятливому становищі або мають складну історію переходу економіки. Щоб врахувати цю субнаціональну, регіональну перспективу соціального, економічного та інтелектуального розвитку, ЄС надає значні обсяги фінансування. “Політика регіонального розвитку” є величезною інвестиційною програмою.

Коли я працював в Україні над цим питанням, я часто спостерігав, що “регіональний розвиток” ототожнюється з “обласним рівнем”, як чимось, що доповнює національний рівень і місцеве самоврядування. Але цього недостатньо!

Щоб продовжити попереднє питання про зв’язки між Молдовою та Україною, дозвольте згадати південну частину Одеської області. У них є великий потенціал для регіонального розвитку разом із півднем Молдови, а також із нижніми районами Дунайського регіону Румунії. У той час як північній частині Одеської області, можливо, краще вивчити потенційний розвиток інфраструктури або економічний розвиток разом із іншими частинами центральної України.

Адміністративні (в даному випадку навіть: національні) кордони, очевидно, не є найкращими категоріями для вивчення потенціалу, який ці регіони пропонують, якщо почати розглядати концепцію “регіонального розвитку” з різних перспектив. Отже, щоб відповісти на ваше запитання: першою умовою для успішного регіонального розвитку є розробка більш широкого розуміння та прийняття концепції регіонального розвитку, а також підготовка та навчання компетентних спеціалістів, які можуть максимально використати те, що ЄС має запропонувати для регіонального розвитку в Україні та Молдові, на мою думку.

Як громади можуть використовувати міжнародний досвід та підтримку для покращення місцевого управління?

О, це одне з найцікавіших питань, які люди на кшталт мене, які працюють у міжнародних проектах розвитку, ставлять собі мало не щодня. Звичайно, ми використовуємо досвід інших країн під час розробки політик, складання законодавства та впровадження інструментів для багатьох діяльностей і процесів. Немає сенсу винаходити велосипед. І навчальні візити до інших країн можуть бути надзвичайно мотивуючими. Але незалежно від того, наскільки вражаючими та надихаючими є ці міжнародні приклади – в кінцевому підсумку кожна ситуація є унікальною, кожна місцева громада має свої специфічні потреби, очікування, сильні та слабкі сторони. І робота повинна виконуватись на місці. Коли міжнародна підтримка занадто активно виконує справу за вас, замість вас, тоді ви ніколи не навчитеся робити це самостійно. Це дуже тонка грань. У проектах, над якими я працюю, я намагаюся заохочувати місцеві громади та їхніх лідерів сприймати нашу міжнародну проектну підтримку як підтримку їхніх проектів. Я хочу, щоб мер представляв проект як проект місцевої громади, а не як проект донорського проекту XY. Це дуже важливо в контексті участі громадян і сталого місцевого розвитку, про який ми говорили раніше.

 

Особисті погляди та майбутнє реформ

 

- Ваші колеги називають вас патріотом України. Що надихає вас найбільше в процесі реформи місцевого самоврядування в Україні?

Для мене це велика честь – чути такі слова. Україна завжди була близька моєму серцю: я працював тут багато років, маю чудових друзів, і з початку цього несправедливого та жорстокого конфлікту неможливо залишитися байдужим. Я уважно стежу за подіями в країні та завжди намагаюся підтримати її, де можу.

Найбільше мене надихнула реформа децентралізації, особливо у 2022 році, коли стало очевидно, що саме досвід місцевого самоврядування та здатність громад брати відповідальність на себе допомогли Україні ефективно протистояти агресії. Це не просто технічний термін, це справжня свобода і незалежність, яку українці відстоюють щодня.

Як ви уявляєте майбутнє місцевого самоврядування в Україні та Молдові через 5-10 років? Які ключові виклики потрібно подолати?

Складне питання… тенденція до урбанізації є великою проблемою, не тільки в Україні чи Молдові. Все більше людей переїжджає до великих міст, і сільські райони скрізь стикаються з викликом створення привабливої інфраструктури та публічних послуг для тих, хто там живе. Але Молдова та Україна все ще мають великий потенціал для розвитку сільських територій, щоб стати привабливими регіонами з конкретними перевагами. А в тих областях, де, скажімо, розвивається туризм або специфічний економічний кластер, також буде бажання людей залишатися там. Тоді місцеве самоврядування матиме мотивацію ставати кращим, ефективнішим і більш чутливим до потреб людей.

На даний момент ми спостерігаємо хороший рівень розвитку місцевого самоврядування, що означає поліпшення державного сектору, адміністрації. Наступний крок, який потрібно зробити, — це думати про “розвиток” у цьому контексті. Нам потрібна розумна спеціалізація, місцевий та регіональний розвиток, щоб розкрити потенціал, який надає краще місцеве самоврядування.


Проект із залучення громадян до місцевого самоврядування «MA IMPLIC» реалізується компанією Skat Consulting Ltd. за фінансової підтримки Швейцарської агенції розвитку та співробітництва (SDC), спрямований на вдосконалення системи місцевого самоврядування в Молдові.

20.01.2025 - 12:15 | Переглядів: 182
Місцеве самоврядування: ключ до європейського майбутнього України та Молдови. Інтерв’ю Маттіаса Моргнера

Теги:

міжнародний досвід

Джерело:

Читайте також:

20 січня 2025

Проєкт «100 майстерень» триватиме: уряд інвестує 540 млн грн у розвиток професійної освіти у 2025 році

Проєкт «100 майстерень» триватиме: уряд...

Уряд України схвалив зміни до порядку використання коштів субвенції, спрямованої на створення сучасних майстерень і...

20 січня 2025

Як розподілятиметься 1,6 млрд грн субвенції на шкільні автобуси - інфографіка

Як розподілятиметься 1,6 млрд грн субвенції на...

Держава виділила 1,6 млрд грн на придбання шкільних автобусів (Постанова Уряду №1518). У інфографіці експерти...

20 січня 2025

На своєму місці. Випуск 8. Як Житомир вибудовує свою енергетичну стійкість

На своєму місці. Випуск 8. Як Житомир вибудовує...

В цьому випуску «На своєму місці» -  про те, як Житомир вибудовує свою енергетичну стійкість. Велике місто, зі своїм...

20 січня 2025

З 20 січня громади можуть подавати заявки на будівництво й ремонт укриттів у закладах освіти коштом державної субвенції

З 20 січня громади можуть подавати заявки на...

З 20 до 26 січня громади зможуть подавати заявки на будівництво й ремонт укриттів у закладах, що надають загальну...