На початку 2025 року розпорядники коштів місцевих бюджетів традиційно складатимуть річну фінансову звітність за 2024 рік. Складання річної фінансової звітності є особливо відповідальним процесом для розпорядників бюджетних коштів, оскільки визначається результат діяльності за рік і формується інформація користувачам для прийняття управлінських рішень. На що саме варто звернути увагу фінансистам дізнавайтесь у роз’ясненні консультантів з питань місцевих фінансів Програми USAID DOBRE.
Фінансова звітність розпорядників бюджетних коштів забезпечує інформаційні потреби користувачів, зокрема, щодо:
Щоб допомогти бухгалтерам скласти річну фінансову звітність, розглянемо основні правила її підготовки та відповімо на практичні запитання, які найчастіше виникали під час минулих звітних кампаній.
Важливо наголосити, що існує ряд законодавчо визначених заходів, які передують складанню річної фінансової звітності розпорядниками коштів, а саме:
Більш детально ознайомитися із законодавством та конкретними діями розпорядників бюджетних коштів щодо виконання названих вище заходів можна у роз’ясненні «Складаємо фінансову звітність за 2023 рік: основні кроки, правила та нормативно-правові акти для розпорядників коштів місцевих бюджетів», підготовленому експертами Програми USAID DOBRE.
Відповідно до ч. 1 ст. 58 Бюджетного кодексу України (далі – БКУ) фінансова звітність складається згідно з національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку в державному секторі (далі – НП(С)БОДС) та іншими нормативно-правовими актами Міністерства фінансів України.
Основними нормативно-правовими актами, які регулюють питання складання і подання розпорядниками коштів місцевих бюджетів фінансової звітності, є:
Склад фінансової звітності визначений у п. 1 розд. ІV НП(С)БОДС 101 «Подання фінансової звітності». Відповідно, у складі річної фінансової звітності розпорядниками коштів місцевих бюджетів складаються форми звітності, узагальнені у таблиці 1.
Таблиця 1. Склад річної фінансової звітності розпорядників коштів
Назва звіту
|
Номер форми
|
Характеристика звіту
|
1
|
2
|
3
|
Баланс
|
1-дс
|
Звіт про фінансовий стан відображає активи, зобов'язання і власний капітал суб'єкта державного сектору [1] на початок року та на кінець звітного періоду на підставі звірених даних бухгалтерського обліку
|
Звіт про фінансові результати
|
2-дс
|
Відображає інформацію про доходи, витрати, дефіцит/профіцит в результаті діяльності суб'єкта державного сектору протягом звітного періоду
|
Звіт про рух грошових коштів
|
3-дс
|
Представляє інформацію щодо руху грошових коштів протягом звітного періоду в результаті операційної, інвестиційної та фінансової діяльності
|
Звіт про власний капітал
|
4-дс
|
Розкриває інформацію про зміни у складі власного капіталу
|
Примітки до річної фінансової звітності
|
5-дс
|
Об’єднують показники і пояснення, які деталізують інформацію за статтями фінансових звітів, а також відображає іншу інформацію, розкриття якої передбачено відповідними НП(С)БОДС. У додаткових рядках розділів форми № 5-дс наводиться інформація про майно, до якого обмежено доступ.
|
Отже, у фінансових звітах розпорядниками бюджетних коштів надається інформація про активи, зобов'язання, власний капітал, доходи, витрати та грошові потоки.
При складанні та поданні фінансової звітності важливо дотриматися загальних вимог законодавства, які стосуються річної фінансової звітності (таблиця 2).
Таблиця 2. Загальні вимоги до складання та подання фінансової звітності
№ з/п
|
Вимоги
|
Законодавча підстава
|
1
|
2
|
3
|
1
|
Фінансова звітність повинна містити інформацію про всі проведені господарські операції, які відображені в бухгалтерському обліку
|
п. 4 розд. І Порядку №307
|
2
|
Фінансова звітність складається у гривнях без копійок
|
п. 3 розд. І НП(С)БОДС 101 «Подання фінансової звітності»
|
3
|
Форми заповнюються за всіма передбаченими показниками граф і рядків. У рядках, де показники не вказуються, проставляється прочерк
|
п. 6 розд. І Порядку №307
|
4
|
Нові рядки у формах фінансової звітності не додаються
|
п. 6 розд. І Порядку №307
|
5
|
Від’ємні показники статей у звітах наводяться у дужках або зі знаком «мінус»
|
Порядок № 307
|
6
|
Фінансова звітність в електронному вигляді складається та подається органам Казначейства через АС «Є-Звітність». Казначейство забезпечує розміщення на офіційному веб сайті Казначейства інформації щодо порядку роботи в АС «Є-Звітність»
|
п. 13 розд. І Порядку №307
|
7
|
Звітним періодом для складання річної фінансової звітності є бюджетний період, що становить один календарний рік, який починається 01 січня кожного року і закінчується 31 грудня того самого року, якщо не буде визначено інший період у випадках, визначених законодавством
|
п. 7 розд. І Порядку №307
|
8
|
Фінансову звітність підписують керівник (посадова особа відповідно до законодавства та установчих документів) та головний бухгалтер (спеціаліст, на якого покладено виконання обов’язків бухгалтерської служби)
|
п. 11 розд. І Порядку №307
|
9
|
Головні розпорядники бюджетних коштів оприлюднюють річну фінансову звітність, річну консолідовану фінансову звітність не пізніше ніж до 30 квітня року, що настає за звітним періодом, шляхом розміщення на своєму веб-сайті
|
ч. 4 ст. 14 Закону №996
|
Далі більш детально про порядок складання форм річної фінансової звітності.
Баланс (форма № 1-дс) складається з трьох розділів активу (розділ І «Нефінансові активи», розділ ІІ «Фінансові активи» та розділ ІІІ «Витрати майбутніх періодів») та чотирьох розділів пасиву (розділ І «Власний капітал та фінансовий результат», розділ ІІ «Зобов’язання», розділ ІІІ «Забезпечення» та розділ ІV «Доходи майбутніх періодів»).
Розділ ІІІ пасиву «Забезпечення» бюджетними установами не заповнюється.
Інформація за статтями активу і пасиву балансу відображається на підставі даних відповідних субрахунків бухгалтерського обліку, узагальнених розпорядниками бюджетних коштів протягом звітного року у книзі «Журнал-головна».
Під час заповнення Балансу (форма № 1-дс) необхідно врахувати такі нюанси:
Вимоги щодо розкриття розпорядниками бюджетних коштів інформації за статтями балансу визначені у пункті 1 розділу ІІ Порядку № 307.
Для самоперевірки під час заповнення показників фінансової звітності можна скористатися ув'язками, визначеними Методичними рекомендаціями № 1170.
Звіт про фінансові результати (форма № 2-дс) об’єднує чотири розділи (розділ І «Фінансовий результат діяльності», розділ ІІ «Видатки бюджету (кошторису) за функціональною класифікацією видатків та кредитування бюджету», розділ ІІІ «Виконання бюджету (кошторису)» та розділ ІV «Елементи витрат ва обмінними операціями»), в яких відображається інформація про доходи, витрати, дефіцит/профіцит в результаті діяльності суб'єкта державного сектору.
Розпорядниками бюджетних коштів Розділ ІІІ звіту не заповнюється.
Звіт складається на основі даних, які містяться у книзі «Журнал-Головна» та відповідних картках аналітичного обліку доходів, відкритих асигнувань і фактичних видатків.
Вимоги щодо розкриття розпорядниками бюджетних коштів інформації за статтями форми № 2-дс визначені у пункті 2 розділу ІІ Порядку № 307.
Оскільки найбільше запитань під час складання проміжної та річної фінансової стосувалися розкриття інформації про доходи і витрати, то далі розглянемо практичні аспекти заповнення статей розділу І Звіту про фінансові результати.
У статті «Бюджетні асигнування» (рядок 20210) наводиться інформація щодо визнаних доходів у вигляді асигнувань, крім бюджетних асигнувань, за рахунок яких формується вартість необоротних активів та придбаються фінансові інвестиції. Тобто, сума визнаних доходів і узагальнених на субрахунку 7011 «Бюджетні асигнування» Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31 грудня 2013 року № 1203 (далі - План рахунків).
У цьому рядку не відображається інформація за цільовим фінансуванням, що обліковується на субрахунку 5411 «Цільове фінансування розпорядників бюджетних коштів».
У статті «Доходи від надання послуг (виконання робіт)» (рядок 2020) наводиться інформація щодо визнаних доходів, узагальнених на субрахунках Плану рахунків 7111 «Доходи від реалізації продукції, (робіт і послуг)» та 7112 «Дохід від оприбуткування активів, раніше не врахованих в балансі».
У статті «Доходи від продажу активів» (рядок 2030) наводиться інформація про визнані доходи від продажу, що включають доходи від операцій з капіталом та доходи від продажу нерухомого майна (крім доходів від продажу майна, які вважаються доходами відповідного бюджету), які узагальнені на субрахунку 7211 «Дохід від реалізації активів».
У статті «Фінансові доходи» (рядок 2040) наводиться інформація про нараховані фінансові доходи, які узагальнені на субрахунку Плану рахунків 7311 «Фінансові доходи розпорядників бюджетних коштів». До фінансових доходів належать відсотки, які бюджетна установа отримує від розміщення на депозитах тимчасово вільних бюджетних коштів, що надійшли від надання платних послуг у випадках, передбачених законодавством.
У статті «Інші доходи від обмінних операцій» (рядок 2050) наводиться інформація про визнані інші доходи за обмінними операціями, які узагальнені на субрахунку Плану рахунків 7411 «Інші доходи від обмінних операцій». Такими є доходи від курсових різниць, операцій з дооцінки активів у межах суми попередньої уцінки та відновлення корисності активів.
У статті «Трансферти» (рядок 2110) наводиться інформація про визнані доходи у вигляді трансфертів, які узагальнені на субрахунку Плану рахунків 7512 «Трансферти».
У статті «Інші доходи від необмінних операцій» (рядок 2130) наводиться інформація про визнані доходи за обмінними операціями, які узагальнені на субрахунку 7511 «Доходи за необмінними операціями». На субрахунку Плану рахунків 7511 узагальнюється і накопичується, зокрема, інформація про отримані доходи у натуральній формі (благодійні внески, гранти, дарунки; кошти, що отримані від підприємств, організацій, фізичних осіб та інших розпорядників бюджетних коштів для виконання цільових заходів тощо).
У статті «Витрати на виконання бюджетних програм» (рядок 2210) наводиться сума визнаних витрат та узагальнених на субрахунках Плану рахунків:
Ці витрати, пов’язані з виконанням розпорядником бюджетних коштів своїх повноважень відповідно до законодавства. У разі виконання декількох бюджетних програм дані відображаються сумарно за усіма кодами типової програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів установи.
У статті «Витрати на виготовлення продукції (надання послуг, виконання робіт)» (рядок 2220) наводиться сума визнаних витрат та узагальнених на субрахунках Плану рахунків:
У статті «Витрати з продажу активів» (рядок 2230) наводиться сума визнаних витрат та узагальнених на субрахунках 8211 «Собівартість проданих активів» та 8212 «Витрати, пов’язані із реалізацією майна» Плану рахунків.
У статті «Фінансові витрати» (рядок 2240) наводиться сума визнаних витрат та узагальнених на субрахунку 8311 «Фінансові витрати» Плану рахунків за КЕКВ 2410 та 2420.
У статті «Інші витрати за обмінними операціями» (рядок 2250) наводиться сума визнаних витрат та узагальнених на субрахунку 8411 «Інші витрати за обмінними операціями розпорядників бюджетних коштів» Плану рахунків. До таких витрат належать витрати на відрядження. Крім того, у вказаному рядку наводяться інші витрати, які не включені до рядків 2210 — 2240.
У статті «Трансферти» (рядок 2300) наводиться сума визнаних витрат та узагальнених на субрахунку 8511 «Витрати за необмінними операціями розпорядників бюджетних коштів» Плану рахунків (зокрема, витрати проведені за КЕКВ 2610).
У статті «Інші витрати за необмінними операціями» (рядок 2310) наводиться сума визнаних витрат та узагальнених на субрахунку 8511 «Витрати за необмінними операціями розпорядників бюджетних коштів» Плану рахунків. Це, зокрема, витрати, пов’язані з виплатою субсидій, дотацій; усіх видів соціальної допомоги, пільг, субсидій, стипендій; путівок на оздоровлення та інші поточні витрати.
Звіт про рух грошових коштів (форма № 3-дс) об’єднує три розділи (розділ І «Рух коштів в результаті операційної діяльності», розділ ІІ «Рух коштів в результаті інвестиційної діяльності» та розділ ІІІ «Рух коштів в результаті фінансової діяльності») в яких відображається інформація про рух грошових коштів протягом звітного періоду у результаті операційної, інвестиційної та фінансової діяльності установи. Дані про суми надходжень та видатків наводяться розгорнуто для кожного виду діяльності.
Для заповнення цього звіту використовується інформація з регістрів аналітичного обліку за рахунками наявності та руху грошових коштів (рахунки Плану рахунків 22 «Готівкові кошти та їх еквіваленти» та 23 «Грошові кошти на рахунках»), доходів (рахунки Плану рахунків 70 «Доходи за бюджетними асигнуваннями», 71 «Доходи від реалізації продукції (робіт, послуг)», 72 «Доходи від продажу активів», 73 «Фінансові доходи», 74 «Інші доходи за обмінними операціями» та 75 «Доходи за необмінними операціями») і витрат (рахунки Плану рахунків 80 «Витрати на виконання бюджетних програм», 81 «Витрати на виготовлення продукції (надання послуг, виконання робіт)», 82 «Витрати з продажу активів», 83 «Фінансові витрати», 84 «Інші витрати за обмінними операціями» та 85 «Інші витрати за обмінними операціями»), а також відповідні картки аналітичного обліку.
Інформаційним джерелом складання звіту є дані книги «Журнал-Головна», карток аналітичного обліку доходів, відкритих асигнувань і касових видатків та відомостей аналітичного обліку за рахунками з обліку грошових коштів.
Вимоги щодо розкриття розпорядниками бюджетних коштів інформації за статтями форми № 3-дс визначені у пункті 3 розділу ІІ Порядку № 307.
Важливо звернути увагу на необхідність узгодження показників доходів і витрат, проведених протягом 2024 року у натуральній формі, представлених у формі № 3-дс, із аналогічними показниками Довідки про надходження та використання окремих власних надходжень бюджетних установ, отриманих у натуральній формі (додаток 22 до Порядку складання бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, звітності фондами загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.01.2012 № 44 (далі – Довідка). Оскільки Довідка складається у розрізі кодів програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів, то обсяги проведених у натуральній формі доходів і витрат за всіма виконуваними розпорядником бюджетних коштів бюджетними програмами мають відповідати обсягам доходів і витрат, які наводяться довідково після форми № 3-дс, а саме:
Звіт про власний капітал (форма № 4-дс) – відображає зміни у складі власного капіталу розпорядника коштів протягом звітного періоду. Джерелом заповнення звіту є залишки за рахунками Плану рахунків 51 «Внесений капітал», 52 «Капітал у підприємствах», 53 «Капітал у дооцінках», 54 «Цільове фінансування» та 55 «Фінансовий результат» з книги «Журнал-Головна» та інформація регістрів аналітичного обліку.
У звіті про власний капітал наводиться інформація про суми власного капіталу, а також наводяться дані, які відображають збільшення або зменшення залишку власного капіталу на початок року в результаті зміни облікової політики, виправлення помилок та інших змін у порядку, передбаченому відповідними НП(С)БОДС.
Також у названому звіті розкривається інформація про зміни у складі і сумі власного капіталу, пов'язані з наданням або вилученням активів за рішенням власника та в результаті переоцінки основних засобів та інших активів у порядку, передбаченому НП(С)БОДС.
Крім того, у звіті про власний капітал відображається профіцит/дефіцит, що склався у звітному періоді в результаті діяльності розпорядника бюджетних коштів.
Вимоги щодо розкриття розпорядниками бюджетних коштів інформації за статтями форми № 4-дс визначені у пункті 4 розділу ІІ Порядку № 307.
Примітки до річної фінансової звітності (форма № 5-дс) – містить сукупність показників і пояснень, яка забезпечує деталізацію і обґрунтованість статей фінансових звітів, а також інша інформація, розкриття якої передбачено відповідними НП(С)БОДС. Джерелом слугують дані про залишки та обороти за відповідними субрахунками, призначеними для обліку об’єктів обліку, та регістрів аналітичного обліку. У додаткових рядках розділів форми № 5-дс наводиться інформація про майно, до якого обмежено доступ.
Відповідно до НП(С)БОДС 103 «Фінансова звітність за сегментами», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.12.2010 р. № 1629 (далі - НП(С)БОДС 103 «Фінансова звітність за сегментами», складається Додаток до приміток до річної фінансової звітності "Інформація за сегментами" (форма № 6-дс). Відповідно до пункту 13 розділу ІІ НП(С)БОДС 103 «Фінансова звітність за сегментами» види сегментів та їх пріоритетність визначаються обліковою політикою головного розпорядника бюджетних коштів або розпорядника коштів нижчого рівня, які мають мережу підвідомчих установ.
Тож інформацію про звітні сегменти складає розпорядник бюджетних коштів, який подає консолідовану фінансову звітність та/або має територіально відокремлені підрозділи.
Важливо нагадати, що склад і форми фінансової звітності, визначені НП(С)БОДС 101 "Подання фінансової звітності", застосовуються також при складанні консолідованої фінансової звітності за 2024 рік.
Консолідовану фінансову звітність складають і подають відповідно до вимог НП(С)БОДС 102 «Консолідована фінансова звітність», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24 грудня 2010 року № 1629 (далі - НП(С)БОДС 102 «Консолідована фінансова звітність»), головні розпорядники бюджетних коштів та розпорядники коштів нижчого рівня, які мають підвідомчих розпорядників коштів.
Особливості складання консолідованої фінансової звітності у період дії воєнного стану визначені пунктом 24 Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 червня року 2021 № 590, пунктом 5 розділу IІІ НП(С)БОДС 102 «Консолідована фінансова звітність» та пунктом 10 розділу I Порядку № 307. Тож у разі неможливості подання річної фінансової звітності за 2024 рік розпорядником бюджетних коштів, що розташований на території, на якій ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованій, розпорядник вищого рівня включає до консолідованої фінансової звітності показники фінансової звітності таких розпорядників бюджетних коштів, яка була подана ними за попередній звітний період.
Терміни подання річної звітності органам Казначейства за місцем обслуговування визначені графіками в межах встановлених законодавством термінів (пункт 5 Порядку 307).
Відповідно до пункту 6 Порядку № 419 річна фінансова звітність подається розпорядниками коштів місцевих бюджетів до органів Казначейства не пізніше ніж 22 січня року, що настає за звітним роком.
Головні розпорядники коштів місцевих бюджетів подають консолідовану фінансову звітність органам Казначейства та відповідним місцевим органам виконавчої влади - не пізніше 25 лютого наступного за звітним року (пункт 7 Порядку № 419).
Казначейство забезпечує розміщення на офіційному веб сайті інформацію щодо порядку роботи в АС «Є-Звітність» (пункт 13 розділу І Порядку № 307).
Слід нагадати, що за вимогами частини 4 статті 14 Закону № 996 головні розпорядники коштів місцевих бюджетів у термін до 30 квітня 2025 року мають оприлюднити на своїх веб-сайтах річну фінансову звітність та консолідовану фінансову звітність за 2024 рік.
Отже, при складанні річної фінансової звітності за 2024 рік розпорядникам коштів місцевих бюджетів важливо дотримуватися вищевказаних вимог законодавства, оскільки відповідно до пункту 34 частини 1 статті 116 БКУ порушення встановлених порядку або термінів подання фінансової, а також подання такої звітності у неповному обсязі, є порушенням бюджетного законодавства. Невідповідність даних, наведених у фінансовій звітності бюджетних установ, даним бухгалтерського обліку (пункт 35 частини 1 статті 116 БКУ) є також порушенням бюджетного законодавства.
За вказані вище порушення бюджетного законодавства до учасників бюджетного процесу можуть застосовуватися такі заходи впливу як:
Відповідальність за своєчасне та у повному обсязі подання та оприлюднення фінансової звітності несе уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво підприємством, або власник відповідно до законодавства та установчих документів (частина 1 статті 11 Закону № 996).
Тож з метою упередження фактів виникнення бюджетних правопорушень розпорядники коштів місцевих бюджетів мають дотримуватися вимог законодавства щодо ведення бухгалтерського обліку та складання звітності в державному секторі.
Посилання на НПА та інформаційні ресурси, що згадані у роз’ясненні:
© Це роз’яснення стало можливим завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID). Зміст є відповідальністю Глобал Ком'юнітіз (Global Communities) і не обов'язково відображає точку зору USAID чи Уряду Сполучених Штатів.
[1] Суб’єкти державного сектору - розпорядники бюджетних коштів, Державна казначейська служба України та фонди загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування (пункт 4 розділу I НП(С)БОДС 121 «Основні засоби»)
Теги:
бюджет бюджет методика DOBRE фінанси
Джерело:
Програма DOBRE
24 грудня 2024
Світло Різдва та місія безбар’єрності: історія Івана Космини
Світло Різдва та місія безбар’єрності: історія...
Чи не єдиний в Україні штатний радник міського голови з питань безбар’єрності Іван Космина працює у місті Чортків...
24 грудня 2024
Громада на всі 100: як Шевченківська громада...
10 листопада завершилося голосування та вибір 40 фіналістів серед територіальних громад, які подалися на конкурс...
24 грудня 2024
Мінрозвитку ініціювало серію дискусій щодо стратегічного розвитку громад та регіонів
Мінрозвитку ініціювало серію дискусій щодо...
Міністерство розвитку громад та територій України об’єднало понад 500 представників влади, експертів та громадськості...
24 грудня 2024
Стан та перспективи розвитку Одеської агломерації – результати дослідження
Стан та перспективи розвитку Одеської...
23 грудня відбулася презентація дослідження «Стан та перспективи розвитку Одеської агломерації». Дослідження...