Повномасштабне вторгнення РФ зумовило нові надзвичайні виклики як для суспільства, так і для всіх процесів, що відбуваються в державі. Руйнація значної частини виробничої, транспортної інфраструктури та житлового фонду, установ і організацій, що забезпечують соціально важливі функції критичної інфраструктури, міграція населення, зміни в діяльності та доходах бізнесу значною мірою позначилося на бюджетах – державному та місцевих. Попри зменшення надходжень, спричинене зменшенням податкоспроможності населення та бізнесу, що спостерігається достатньо часто, потреби в забезпеченні функціонування бюджетних установ, надання послуг населенню збільшуються. Також до видатків місцевих бюджетів додаються потреби у фінансуванні видатків, пов’язаних із забезпечення обороноздатності та підтримкою населення й економіки, притаманні воєнному стану.
Експерти Програми USAID DOBRE провели дослідження впливу війни на бюджети 60 територіальних громад-партнерів, серед яких 15 ТГ – території, на яких ведуться (велися) бойові дії, 8 – тимчасово окуповані РФ території України, 2 – території активних бойових дій, 11 – деокуповані території, 24 – території, на яких не велися бойові дії. Результати викладено у звіті «Вплив війни на бюджети територіальних громад:
Аналітичне дослідження показників бюджетів за 2021–2022 роки 60 територіальних громад
партнерів Програми USAID DOBRE у 10 областях України».
У звіті проаналізовано період 2021 -2023 років загалом та окремо по кожному типу ТГ:
Підсумовуючи результати дослідження, констатуємо наступне:
1. Продовжується спостерігатись недостатня наявність у кваліфікованих кадрах фінансових органів, особливо в ТГ, де спостерігаються значні міграційні процеси, що відбуваються внаслідок тимчасової окупації та/або бойових дій. Також на кадровий потенціал ОМС впливає значна завантаженість наявних працівників, а також постійні зміни законодавства та складні процедури. На зазначену динаміку варто звертати увагу, коли оцінюється спроможність ТГ здійснювати нові чи додаткові обсяги повноважень, які надаються чи плануються надаватись в контексті децентралізаційних процесів.
2. Відсутність системних статистичних даних на місцевому рівні, в тому числі щодо фактичної чисельності населення в ТГ, що загострюється міграційними процесами, ускладнює та не сприяє ефективності планування та виконання видатків місцевих бюджетів та, відповідно впливає на якість послуг, що надаються населенню.
3. На територіях, що перебували (перебувають) у тимчасовій окупації та/або розташовані в зоні активних бойових дій, значна кількість комунальних закладів сфер освіти, культури, фізичної культури та спорту припинили функціонування, що, переважно, пов’язано з руйнуванням приміщень та/або неможливістю роботи через небезпеку внаслідок бойових дій. Органи місцевого самоврядування та військові адміністрації забезпечили функціонування виконавчих органів, бюджетних установ і комунальних підприємств. Значна кількість закладів продовжує працювати дистанційно.
4. Зміни, затверджені до нормативно-правових актів, які регламентують бюджетний процес, здебільшого мали позитивний вплив. Наприклад, коли у 2022 році було надано право виконавчим комітетам і військовим адміністраціям здійснювати перерозподіл коштів місцевих бюджетів без рішення сесії, що дозволило швидко вирішувати питання, коли скликати сесії було неможливо. В той же час, зміни, які не можливо було передбачити в період планування бюджетів на 2023 рік, такі як вилучення ПДФО з грошового забезпечення
військовослужбовців призводили до необхідності внесення змін до відповідних
бюджетів, скорочення певних видатків тощо, що створювало певні складнощі для ОМС. В даному контексті варто наголосити про необхідність дотримання принципів бюджетної системи та забезпечення збалансування бюджетів протягом усього бюджетного року.
5. При аналізі виконання планів за доходами спостерігається переважно виконання планових показників. В той же час, якщо аналізувати динаміку показників доходів, то у певних випадках вони не досягли рівня 2021 року або мають зростання, але не значне. Значне зменшення власних доходів бюджетів у 2022 та 2023 роках порівняно з 2021 роком за результатами виконання бюджетів тимчасово окупованих РФ, деокупованих ТГ та ТГ, що перебувають у зоні активних бойових дій, що пов’язано з припиненням діяльності бюджетних установ, бізнесу.
6. В окремих ТГ спостерігається збільшення власних доходів. Найпоширенішими причинами цього було у 2023 році надходження ПДФО з грошового забезпечення військовослужбовців, міграція бізнесу з тимчасово окупованих РФ територій і територій активних бойових дій до безпечніших громад, а також отримання гуманітарної допомоги. Значне зниження податкових надходжень у 2022 році більшою мірою зумовлене внесенням змін до Податкового кодексу України в частині надання права окремим категоріям платників не сплачувати єдиний і екологічний податки, податок на майно, податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, встановлення акцизу на імпорт пального на рівні 0 євро тощо.
7. ТГ отримували підтримку від держави через міжбюджетні трансферти, обсяг яких значно збільшився у 2023 році порівняно з попередніми роками. У близько 30% ТГ обсяг трансфертів перевищує обсяг податкових надходжень. Додатково з державного бюджету у 2023 році та на 2024 рік передбачена дотація на здійснення повноважень ОМС на деокупованих, тимчасово окупованих та інших територіях України, що зазнали негативного впливу у зв’язку з повномасштабною збройною агресією Російської Федерації. Суттєва підтримка також надійшла через благодійні внески, гранти й дарунки (гуманітарну допомогу) від міжнародних і вітчизняних фондів та організацій.
8 Переважну частку видатків ТГ традиційно займали видатки на освіту й загальнодержавні функції. Відбулося значне зростання видатків на соціальний захист і соціальне забезпечення (в 1,5 рази у 2023 році та у 1,2 рази у 2022 році) і видатків на громадський порядок (у 2,6 рази у 2023 році та у 4,2 рази у 2022 році), що свідчить про зміну пріоритетів видатків місцевих бюджетів відповідно до викликів війни.
9. Воєнний стан та спричинені ним виклики зумовили ухвалення ТГ нових програм і проведення притаманних цьому періоду видатків. Більшість ТГ виконували окремі програми підтримки та забезпечення ТРО, ДФТГ та інших напрямів, пов’язаних із забезпеченням громадського порядку, гарантуванням безпеки й обороноздатності; фінансували будівництво облаштування бомбосховищ; формували матеріальний резерв; купували генератори для забезпечення енергоресурсами діяльності бюджетних установ, приймали окремі заходи адресної фінансової підтримки військовослужбовців і членів їхніх сімей; виконували окремі бюджетні програми щодо підтримки та забезпечення потреб внутрішньо переміщених осіб.
10. У 2022 році порівняно з 2021 роком суттєво зменшилася питома вага видатків на економічну діяльність, проте у 2023 році було досягнуто позитивної динаміки. Впродовж 2022-2023 років зменшилися видатки на культуру й мистецтво, фізичну культуру та спорт. Недофінансування цих галузей означає скорочення й погіршення якості послуг. У 2023 році частка поточних видатків склала 79,8%, а капітальних видатків – 20,2%. Обсяг капітальних видатків зріс у 4,5 рази у порівнянні із 2022 роком та у 2,2 рази проти 2021 року. У 2022 році показники питомої ваги поточних видатків у бюджетах ТГ в середньому становили 93,7%, капітальних видатків – 6,3%. Останні сумарно зменшилися більше як на 50%. Це свідчить про реалізацію заходів ТГ, спрямованих розв’язати поточні питання, і відсутність заходів, покликаних сприяти розвитку інфраструктури громади. Причиною цього є як зменшення доходів бюджетів, так і зміни до чинного законодавства, що запроваджують черговість видатків.
Бюджетний процес на місцевому рівні невіддільно пов’язаний з факторами впливу, зумовленими введенням воєнного стану. Зокрема: наявність чи наближеність до зон бойових дій на території ТГ, перебування територій ТГ у тимчасовій окупації, міграційні процеси, руйнація об’єктів інфраструктури, бізнесу тощо. Втрати надходжень у бюджетах ТГ за 2022-2023 роки достатньо значні, в тому числі й тих, у яких підсумково спостерігаються тенденції зростання у грошовому виразі. Покриття таких втрат залежить, значною мірою як від діяльності бізнесу, так і державної підтримки – як через міжбюджетні трансферти, так і через розроблення нормативно-правових актів, що сприятимуть стабільній роботі та розвитку бізнесу, планомірності бюджетного процесу на всіх стадіях. І Звісно, важлива роль відводиться органам місцевого самоврядування, які мають попри всі складнощі забезпечити процеси планування та виконання бюджетів з урахуванням потреб населення та воєнних ризиків.
Вплив війни на бюджети територіальних громад. Аналітичне дослідження показників бюджетів за 2021–2023 роки 60 територіальних громад партнерів Програми USAID DOBRE у 10 областях України (без додатків) доступний за посиланням.
18 грудня 2024
Програма Polaris запрошує громади до партнерства за напрямом «Відновлення на місцевому рівні»
Програма Polaris запрошує громади до...
Шведсько-українська Програма Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні» запрошує громади до партнерства...
18 грудня 2024
Освітній маркер: що нового в освіті за листопад
Освітній маркер: що нового в освіті за листопад
У новому випуску «Освітнього маркера» від Швейцарсько-українського проєкту DECIDE - дайджест подій та рішень...
18 грудня 2024
Практичні інструменти для відновлення даних про майно – матеріали тренінгу
Практичні інструменти для відновлення даних про...
17 грудня команда Проєкту SOERA провела тренінг «Відновлення втраченої інформації та документів про майно...
18 грудня 2024
Законодавчі ініціативи для місцевого самоврядування у 2024-2025 роках. Що зроблено і що заплановано?
Законодавчі ініціативи для місцевого...
Питання відновлення і розвитку громад а також впровадження подальших законодавчих та інших змін, які передбачає...