Як створити ефективну молодіжну раду:  досвід проєкту «Активна молодь – сильна громада»

Як молоді люди можуть впливати на зміни у своїх громадах через молодіжну раду? Порадами, як зробити цей консультативно-дорадчий орган справді дієвим і впливом, діляться експерти та експертки проєкту «Активна молодь – сильна громада», який у 30-ти громадах втілює громадська організація «Центр політичних студій» за підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА».


 

Як робити молодіжну раду впливовою

 

Молодіжна рада (МР) — це консультативно-дорадчий орган при органах влади, а на практиці ефективна МР – це  спільнота активних молодих лідерів і лідерок, які регулярно вивчають потреби молоді громади, генерують ідеї й проєкти для реалізації цих потреб і прагнень, і при цьому вміють дієво співпрацювати як з органами влади, так і з іншими спільнотами й групами впливу.

Працювати систематично й наполегливо для того, щоб молодіжна рада була справді впливовою й потужною, радить експерт проєкту Павло Медина. Серед факторів, які сприяють ефективній роботі молодіжних рад у громадах, він виділяє такі:

  1. Чітка структура й регламент. Наявність затверджених положень і правил роботи молодіжної ради допомагає організувати діяльність, забезпечує зрозумілість процедур, і дає учасникам чітке розуміння своїх прав та обов'язків.
  2. Залучення активних молодих людей з різними інтересами та досвідом, щоб забезпечити різноманітність думок і ідей. Це сприяє розвитку інклюзивності та представництва різних груп молоді.
  3. Регулярне навчання та розвиток. Постійне навчання учасників/ць ради, зокрема в сферах лідерства, проєктного менеджменту, комунікацій, роботи з громадськістю тощо підвищує їхню ефективність та спроможність впливати на рішення в громаді.
  4. Співпраця з місцевою владою та іншими організаціями, адже ефективна комунікація з ОМС, громадськими організаціями та бізнесом допомагає молодіжній раді отримувати підтримку і ресурси для реалізації своїх ініціатив.
  5. Систематична оцінка власної роботи та зворотний зв'язок. Регулярне оцінювання ефективності роботи ради, а також отримання зворотного зв'язку від молоді та інших зацікавлених сторін дозволяє коригувати діяльність і підвищувати її результативність.

«Ці пункти можуть допомогти забезпечити успішну роботу молодіжних рад і сприяти залученню молоді до життя громади. І саме їх ми використовуємо в роботі з молодіжними радами в рамках проєкту «Активна молодь – сильна громада», – розповів експерт.

Оскільки, на переконання експертів проєкту, рушійною силою змін у громадах є саме молоді люди, то й визначати напрямки роботи молодіжних рад мають саме вони. В першу чергу це можуть бути моніторинг, конструювання та адвокація молодіжної політики в громаді. Вже на цих напрямках будуть базуватися й відгалужуватися від них інші, конкретніші й менш масштабні.

«А все це нереально зробити без набуття членами молодіжної ради певних компетентностей, вивчення потреб молоді та постійної комунікації з нею, переговорів з місцевими депутатами та відповідними відділами, вивчення та складання нормативно-правових документів. На перший погляд може здатися, що це величезний обсяг роботи для недосвідченої молоді, але якщо робити все поступово, крок за кроком, то можна досягти успіху», – розповідає експертка проєкту Елла Петренко.

Її слова підтверджують члени й членкині молодіжних рад, які були створені в межах реалізації проєкту. Наприклад, молодь з Кодимської МР активно розвиває комунікаційний напрямок: популяризує свою діяльність, залучаючи однолітків; вивчає їхні потреби, а потім у співпраці з міською радою шукає варіанти вирішення викликів.

«Найважливішим у роботі молодіжної ради є співпраця з органами місцевого самоврядування, які в силу своїх знань та досвіду можуть багато в чому допомогти і  що підказати молоді. А молоді люди, в свою чергу, можуть стати голосом молодого покоління, чиї потреби не завжди можуть зрозуміти посадовці. Молодим лідерам і лідеркам варто відвідувати сесії сільських/міських рад, щоб розуміти, які є проблеми на рівні громади, і, можливо, навіть знайти рішення цієї проблеми та показати, наскільки голос молоді важливий. Лише так можна досягти спільного рішення і закласти міцний фундамент для побудови молодіжної політики у громаді», – вважає Анастасія, членкиня молодіжної ради Бабинської сільської громади.

При цьому слід зауважити, що розробкою нормативно-правових актів не обовʼязково має займатися молодь, адже вона може не мати таких компетентностей, тож на допомогу мають прийти фахівці міської ради або партнерських громадських організацій, оскільки в плідній роботі молодіжної ради мають бути зацікавлені і влада, і громадськість.

 

Івент-агенція чи мозковий центр для реальних рішень? Як зламати стереотипи про молодіжну раду

 

Якщо молоді вдалося створити молодіжну раду та налагодити її системну роботу за основними напрямками, виникає інший ризик: нерідко цей орган сприймається у громадах як центр дозвілля для молоді, як орган, що організовує заходи. Втім, цей шлях – хибний, адже молодіжна рада – це значно ширший й впливовіший інструмент, аніж просто агенція з дозвілля:

«Молодіжні ради, особливо на початку своєї роботи, дуже часто обирають проведення публічних заходів й організацію дозвілля як можливість заявити про себе і стати помітними у громаді. Це можуть бути волонтерські заходи, толоки, зустрічі, вечірки тощо. І тут є великий ризик, що саме через призму організації таких заходів їх почнуть сприймати саме як організаторів та виконавців таких заходів. Однак молодіжна рада не має дублювати функцій ОМС, натомість це – мозковий центр для креативних рішень», – радить експертка проєкту Марія Орлова.

Насправді молодіжні ради мають  широке коло функцій, зокрема:

  • розробляти для місцевої ради рекомендації щодо вирішення питань у молодіжній сфері;
  • здійснювати громадський контроль за тим, як влада враховує пропозиції та зауваження молодіжної ради;
  • сприяти залученню цільового фінансування на виконання молодіжних програм;
  • розробляти проєкти рішень.

Саме тому в плані діяльності молодіжної ради важливо урізноманітнювати форми роботи і передбачати такі пункти:

  • брати активну участь у робочих групах ОМС, де ухвалюють рішення, а також відвідувати засідань постійних комісій, виконкому та сесій місцевих рад, особливо коли приймають рішення щодо молодіжної політики в громаді. Ділитися своїми планами та результатами публічно;
  • проводити дослідження, адже вони передують ефективним рішенням та проєктам, формувати банк даних щодо молоді та її потреб у громаді;
  • налагоджувати ефективну комунікацію не лише з молоддю, а й структурними підрозділами ОМС. Потрібно вивчати, як працює місцева влада, як приймають рішення, щоб краще і швидше знаходити порозуміння і шлях для розвитку;
  • бути в курсі справ громади, цікавитись що відбувається, постійно моніторити рішення щодо молоді, причому не лише на етапі прийняття, а й на етапі реалізації таких рішень;
  • правильно розподіляти та делегувати  функцій в команді молодіжної ради, постійно навчатися і проводити просвітницькі заходи.

«Варто використовувати організоване дозвілля як можливість поспілкуватися із залученою до цього дозвілля молоддю на більш серйозні теми. Використовувати всі можливі методи збору інформації від молоді про проблеми і побажання щодо вдосконалення життя в громаді, активно збирати інформацію через особисту комунікацію членів ради зі своїми знайомими/друзями. Так можна сформувати певну картину. Напрацювавши ідеї щодо вирішення проблем молоді, варто організувати зустріч з профільним відділом ОМС/головою громади, створити робочу групу тощо, а далі допомагати втілювати ці ідеї в життя. Також варто бути постійно в хорошому контакті з ОМС і знати  їхні плани щодо молоді, щоб молодіжна рада змогу надати свої правки, побажання, рекомендації», – рекомендує Дмитро, член Костопільської молодіжної ради.

Голова Костопільської молодіжної ради Денис Корзун також підкреслює цю тезу:

«Як ми завжди кажемо: молодіжна рада не є агенцією з організації заходів. Час від часу таке можна, робити, звичайно, але основна функція – це консультативно-дорадча, бо молодіжна рада має дійсно впливати на рішення громади».

Більше про молодіжну політику в громадах читайте у секторальній рубриці порталу "Децентралізація".


Нагадаємо, впродовж весни-2024 молоді люди з 30 громад-учасниць проєкту «Активна молодь – сильна громада» пройшли чотиримодульне навчання у «Школі молодіжних рад» і літнє таборування у горах. Зараз в громадах за підтримки експертів і експерток проєкту триває робота над розробкою й ухваленням нормативно-правових актів, скерованих на створення молодіжних рад або покращення роботи тих, що вже працюють. Надалі молоді лідери/ки пройдуть навчання інструментам адвокації та розпочнуть власні адвокаційні кампанії у громадах на підтримку власних ідей та планів.

Проєкт «Активна молодь – сильна громада» реалізується у Волинській, Рівненській та Одеській областях. Учасницями проєкту є Локачинська, Литовезька, Боратинська, Шацька, Любешівська, Зимнівська, Ратнівська, Вишнівська, Нововолинська, Доросинівська громади з Волині; Березнівська, Клесівська, Білокриницька, Рокитнівська, Бабинська, Радивилівська, Козинська, Костопільська, Здовбицька, Сарненська громади з Рівненщини; Саф'янівська, Арцизька, Кодимська, Нерубайська, Доброславська, Красносільська, Білгород-Дністровська, Визирська, Болградська, Розквітівська громади з Одещини.

20.08.2024 - 10:28 | Переглядів: 784
Як створити ефективну молодіжну раду:  досвід проєкту «Активна молодь – сильна громада»

Теги:

молодь

Джерело:

Читайте також:

20 грудня 2024

Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)

Вакансія: Полісі Координатор/-ка (англ.)

  Опис контексту SALAR International завершила свої поточні проєкти в Україні (DSP та PROSTO), які були...

20 грудня 2024

Ветеранська політика в громадах: як це працює та які можливості може використати місцева влада

Ветеранська політика в громадах: як це працює...

Після демобілізації, поранення, повернення додому, ветеранів та ветеранок зустрічають громади. За те, щоби військові...

20 грудня 2024

Набув чинності закон, який дозволяє комунальним підприємствам використовувати гуманітарну допомогу

Набув чинності закон, який дозволяє комунальним...

18 грудня 2024 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до статті 15 Закону України «Про гуманітарну...

20 грудня 2024

Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на бюджети територіальних громад - дослідження

Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на...

Дві третини доходів від ПДФО надходять до бюджетів тих громад, де люди працюють, а не живуть. Якщо змінити цю систему...