У надскладний для держави час, в умовах безпрецедентних викликів, зумовлених повномасштабною збройною агресією росії, органи місцевого самоврядування продовжують бути основою демократії та розв’язують складні задачі сьогодення для забезпечення життєдіяльності та добробуту кожної громади.
Децентралізація триває і в умовах ресурсних обмежень. Вагомим джерелом фінансових ресурсів для розвитку місцевого самоврядування можуть бути місцеві запозичення та місцеві гарантії. Сьогодні всі територіальні громади України мають право здійснювати місцеві запозичення та надавати місцеві гарантії.
Експерти Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» підготували необхідну інформацію та алгоритм дій для громад.
Нормативно-правові аспекти здійснення місцевих запозичень та надання місцевих гарантій визначають такі законодавчі акти:
Місцеве запозичення – операції з отримання до бюджету Автономної Республіки Крим, обласного бюджету, бюджету міської, селищної чи сільської територіальної громади кредитів (позик) на умовах повернення, платності та строковості з метою фінансування відповідного бюджету.
Відповідно до статті 74 Бюджетного кодексу України місцеві запозичення здійснюються з метою фінансування бюджету розвитку територіальних громад та використовуються для створення, приросту чи оновлення стратегічних об’єктів довготривалого користування або об’єктів, які забезпечують виконання завдань місцевих рад, спрямованих на задоволення інтересів територіальних громад. Міські, селищні та сільські ради мають право здійснювати місцеві внутрішні запозичення та місцеві зовнішні запозичення.
Місцеві запозичення можуть здійснюватися через укладення договорів позики (кредитних договорів), емісії облігацій місцевих позик.
Гарантійне зобов’язання – зобов’язання гаранта повністю або частково виконати боргові зобов’язання суб’єкта господарювання – резидента України перед кредитором у разі невиконання таким суб’єктом його зобов’язань за кредитом (позикою), залученим під державну чи місцеву гарантію.
Відповідно до статті 17 Бюджетного кодексу України ключовими умовами надання місцевих гарантій є:
Перед початком процесу здійснення місцевих запозичень та/або надання місцевих гарантій громада має зробити детальні розрахунки своєї фінансової спроможності, оскільки вони мають характер платності, строковості та повернення.
В результаті здійснення місцевих запозичень та надання місцевих гарантій виникає місцевий борг та гарантований борг. Задля мінімізації ризиків у бюджетному законодавстві встановлено обмеження щодо загального обсягу місцевого боргу та гарантованого боргу, видатків на обслуговування місцевого боргу, які мають бути враховані при застосуванні цих інструментів.
Слід зауважити, що загальний обсяг місцевого боргу та гарантованого боргу станом на кінець бюджетного періоду не може перевищувати 200% середньорічного обсягу доходів загального фонду місцевого бюджету, які надійшли за три попередні бюджетні періоди (роки) без урахування податку на доходи фізичних осіб та міжбюджетних трансфертів. Видатки місцевого бюджету на обслуговування місцевого боргу не можуть перевищувати 10% видатків загального фонду місцевого бюджету.
Питання здійснення місцевих запозичень регулюється Бюджетним кодексом України і Порядком здійснення місцевих запозичень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.02.2011 р. №110 зі змінами (далі – Порядок №110).
Новації законодавства:
Алгоритм дій:
1. Визначення мети запозичення з обґрунтуванням доцільності, необхідного обсягу коштів, напрямів їх спрямування та очікуваних результатів.
2. Визначення граничної суми можливого запозичення за визначеною формою.
Форма розрахунку меж загального обсягу місцевого боргу і гарантованого Автономною Республікою Крим, обласною радою, міською, селищною чи сільською територіальною громадою боргу та обсягу видатків на обслуговування місцевого боргу затверджена Міністерством фінансів України.
3. Отримання та аналіз пропозицій від кредитних установ (внутрішні запозичення), міжнародних фінансових організацій (зовнішні запозичення) та відбір оптимальної пропозиції.
4. Підготовка проєкту рішення місцевої ради про місцеве запозичення.
5. Підготовка проєкту рішення місцевої ради про внесення змін до бюджету, яким передбачено внесення змін щодо місцевих запозичень на відповідний період, зокрема щодо обсягу витрат на погашення місцевого боргу та меж здійснення місцевих запозичень, граничного обсягу місцевого та гарантованого боргу, обсягу видатків на обслуговування місцевого боргу (зміни до текстової частини рішення, додатків 2, 3, 7).
6. Підготовка пакету документів для погодження Міністерством фінансів України.
Відповідно до пункту 6 Порядку №110 обсяг та умови здійснення запозичення погоджуються Міністерством фінансів України. Для отримання погодження місцева рада надсилає повідомлення у паперовій або електронній формі, до якого додає оформлені належним чином документи.
Перелік документів
для погодження обсягу та умов місцевого запозичення Міністерством фінансів України
|
|
Для розгляду подаються завірені в установленому порядку копії:
|
рішення про бюджет на відповідний рік, затверджене відповідною місцевою радою, з урахуванням всіх прийнятих на дату надсилання повідомлення змін. Якщо зазначене рішення не містить положень щодо місцевих запозичень на відповідний період, також надається проєкт рішення про внесення змін до бюджету, яким передбачено внесення змін щодо місцевих запозичень
|
форм фінансової звітності про виконання місцевого бюджету (баланс, звіт про фінансові результати, звіт про рух грошових коштів) за попередній та поточний рік, в якому приймається рішення про здійснення запозичення
|
|
форм бюджетної звітності (інформація про стан місцевого боргу, інформація про стан гарантованих територіальною громадою боргів, інформація про надані місцеві гарантії) станом на кінець попереднього бюджетного періоду
|
|
прогнозу місцевого бюджету, схваленого виконавчим комітетом міської, селищної чи сільської ради (у 2024 р. не подається)
|
|
інформації про мету запозичення з обґрунтуванням доцільності його здійснення, визначенням очікуваних результатів, напрямів спрямування залучених коштів, крім того, характеристику стратегічних об’єктів довготривалого користування або об’єктів, що забезпечують виконання завдань відповідної місцевої ради ( за формою)
|
|
Проєкт рішення ради про запозичення
|
|
Інформація та розрахунки за формами, затвердженими Мінфіном:
|
розрахунок меж загального обсягу місцевого боргу і гарантованого територіальною громадою боргу та обсягу видатків на обслуговування місцевого боргу (за Формою 1)
|
розрахунок обсягу трансфертів з відповідного місцевого бюджету до інших місцевих бюджетів, які здійснюються за рахунок трансфертів з державного бюджету (за Формою 1.1 )
|
|
розрахунок обсягу видатків загального фонду відповідного місцевого бюджету, які здійснюються за рахунок субвенцій з державного бюджету та з інших місцевих бюджетів (за Формою 1.2)
|
|
інформація про видатки загального фонду відповідного місцевого бюджету, які здійснюються за рахунок субвенцій з державного бюджету, інших місцевих бюджетів, у розрізі програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету (за Формою 1.3)
|
|
інформація про поточний стан виконання боргових зобов’язань за кредитами (позиками), зокрема виконання яких забезпечено місцевими гарантіями, за три бюджетних періоди, що передують бюджетному періоду, в якому приймається рішення про здійснення місцевого запозичення, та в поточному бюджетному періоді (за Формою 2)
|
|
графік планових та фактичних надходжень і платежів за місцевим запозиченням або за кредитом (позикою), виконання якого забезпечено місцевою гарантією (за Формою 2.1)
|
|
прогнозний графік отримання кредитів (позик), погашення та обслуговування місцевого боргу та гарантованого територіальною громадою боргу (за Формою 3)
|
|
розрахунок витрат на погашення і обслуговування кредиту (позики), зокрема що залучається під місцеву гарантію, обсяг та умови якого погоджуються (за Формою 3.1)
|
|
Завірена копія листа-пропозиції фінансової установи, яка надає кредит (позику), або лист про виділення коштів, який надається відповідно до умов договору (угоди) з міжнародною фінансовою організацією у разі залучення кредиту (позики) в рамках реалізації проєкту економічного і соціального розвитку України, що підтримується міжнародною фінансовою організацією.
|
Надсилання документів у паперовій формі здійснюється разом з електронним носієм інформації, на якому записано файли зазначених документів у форматах PDF, Microsoft Excel та Microsoft Word.
7. Отримання наказу Міністерства фінансів України про погодження обсягу та умов здійснення місцевого запозичення.
Міністерство фінансів України протягом одного місяця приймає рішення про погодження обсягу та умов здійснення запозичення або вмотивовану відмову, яке доводиться до відома відповідної місцевої ради. Обсяг та умови здійснення місцевих зовнішніх запозичень через отримання кредитів (позик) від міжнародних фінансових організацій вважаються погодженими, якщо Міністерством фінансів України рішення не прийнято протягом одного місяця з дня надходження документів на погодження.
8. Прийняття місцевою радою Рішення про запозичення до бюджету та Рішення про зміни до бюджету територіальної громади.
Відповідна місцева рада надсилає Міністерству фінансів України завірені в установленому порядку копії зазначених рішень у десятиденний строк після затвердження цих рішень.
9. Укладення договору позики (кредитного договору).
Після підписання кредитного договору в десятиденний строк місцеві ради подають Міністерству фінансів України:
10. Отримання запозичення до бюджету, проведення видатків на виконання зобов’язань відповідно до укладених договорів з виконавцями робіт.
Рис. 1. Алгоритм дій органів місцевого самоврядування при здійсненні місцевого запозичення
Питання надання місцевих гарантій регулюється Бюджетним кодексом України і Порядком надання місцевих гарантій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.05.2012 р. №541 зі змінами (далі – Порядок №541).
Новації законодавства:
Алгоритм дій:
1. Визначення доцільності залучення кредиту (позики) під місцеву гарантію для виконання (реалізації) інвестиційного проєкту, необхідного обсягу коштів та очікуваних результатів.
2. Визначення граничної суми залучення кредиту (позики) згідно з Формою розрахунку меж загального обсягу місцевого боргу і гарантованого Автономною Республікою Крим, обласною радою, міською, селищною чи сільською територіальною громадою боргу та обсягу видатків на обслуговування місцевого боргу.
3. Отримання, аналіз пропозицій від кредитних установ / міжнародних фінансових організацій, відбір оптимальної пропозиції.
4. Прийняття рішення виконавчого комітету / міської, селищної чи сільської ради щодо доцільності залучення кредиту (позики) під місцеву гарантію для виконання (реалізації) інвестиційного проєкту (за формою, затвердженою Міністерством фінансів України).
5. Підготовка проєкту рішення місцевої ради про надання місцевої гарантії.
6. Підготовка проєкту рішення місцевої ради про внесення змін до бюджету, яким передбачено внесення змін щодо надання місцевої гарантії на відповідний період, зокрема граничних обсягів гарантованого місцевою територіальною громадою боргу та надання місцевих гарантій на бюджетний період, витрат на виконання гарантійних зобов’язань з платежів, строк сплати яких настає у відповідному бюджетному періоді, надання майнового або іншого забезпечення виконання зобов’язань чи звільнення від його надання, розміру плати за надання місцевої гарантії (зміни до текстової частини рішення, додатків 3, 4, 7).
7. Підготовка пакету документів для погодження Міністерством фінансів України.
Для отримання погодження відповідно до пункту 4 Порядку №541 місцева рада надсилає Міністерству фінансів України належно оформлені документи.
Перелік документів для погодження обсягу та умов місцевої гарантії Міністерством фінансів України
|
|
Проєкт рішення про надання місцевої гарантії
|
|
Висновок виконавчого комітету / міської, селищної чи сільської ради стосовно доцільності залучення кредиту (позики) під місцеву гарантію для виконання (реалізації) інвестиційного проєкту
|
|
Інформація та розрахунки за формами, затвердженими Мінфіном:
|
розрахунок межі загального обсягу місцевого боргу і гарантованого територіальною громадою боргу (за Формою 1)
|
інформація про поточний стан виконання боргових зобов’язань за кредитами (позиками) за три бюджетних періоди, що передують бюджетному періоду, в якому приймається рішення про здійснення місцевого запозичення або рішення про надання місцевої гарантії, та в поточному бюджетному періоді (за Формою 2)
|
|
графік планових та фактичних надходжень і платежів за місцевим запозиченням або за кредитом (позикою), виконання якого забезпечено місцевою гарантією (за Формою 2.1)
|
|
прогнозний графік отримання кредитів (позик), погашення та обслуговування місцевого боргу та гарантованого місцевою територіальною громадою боргу (за Формою 3)
|
|
розрахунок витрат на погашення та обслуговування кредиту (позики), зокрема що залучається під місцеву гарантію, обсяг та умови якого погоджуються (за Формою 3.1)
|
|
Опис та вартість забезпечення виконання зобов’язань, що надаються позичальником гаранту
|
|
Завірені в установленому порядку копії:
|
рішення про бюджет міської, селищної чи сільської територіальної громади на відповідний рік, затвердженого відповідною місцевою радою з урахуванням усіх прийнятих на дату надсилання повідомлення змін. Якщо зазначене рішення з урахуванням усіх прийнятих на дату надсилання повідомлення змін не містить визначених положень щодо місцевих гарантій на відповідний період, також надається проєкт рішення про внесення змін до бюджету, яким, зокрема, передбачено внесення змін щодо місцевих гарантій
|
форм фінансової звітності про виконання бюджету територіальної громади та форм фінансової звітності суб’єкта господарювання (баланс, звіт про фінансові результати, звіт про рух грошових коштів) за попередній та поточний рік, в якому приймається рішення про надання місцевої гарантії (зміну істотних умов правочину щодо надання місцевої гарантії)
|
|
форм бюджетної звітності (інформація про стан місцевого боргу, інформація про стан гарантованих відповідно територіальними громадами боргів, інформація про надані місцеві гарантії) станом на кінець попереднього бюджетного періоду з приведеними показниками здійснення запозичень та надання місцевих гарантій за кредитами (позиками), залученими в іноземній валюті, у відповідність із гривневим еквівалентом іноземної валюти за встановленим Національним банком офіційним курсом гривні до іноземної валюти на останній день звітного періоду
|
|
прогнозу місцевого бюджету, схваленого виконавчим комітетом міської, селищної чи сільської ради (у 2024 році не надається)
|
|
Довідка (на дату надсилання повідомлення) про наявність (відсутність) простроченої заборгованості суб’єкта господарювання перед територіальною громадою за кредитом (позикою), залученим територіальною громадою або під місцеву гарантію, за кредитом з бюджету, іншої заборгованості з погашення раніше отриманого кредиту (позики) у фінансовій установі за підписом керівника відповідного структурного підрозділу та довідка (на дату надсилання повідомлення) про наявність (відсутність) податкового боргу перед державним (місцевим) бюджетом
|
|
Завірена копія листа-пропозиції фінансової установи, яка надає кредит (позику), або лист про виділення коштів, який надається відповідно до умов договору (угоди) з міжнародною фінансовою організацією
|
Надсилання до Міністерства фінансів України документів у паперовій формі здійснюється разом з електронним носієм інформації, на якому записано файли зазначених документів у форматах PDF, Microsoft Excel та Microsoft Word.
8. Отримання та надання Міністерству фінансів України завіреної копії рішення Антимонопольного комітету у випадках, передбачених Законом України від 01.07.2014 р. № 1555-VII «Про державну допомогу суб’єктам господарювання». Вимога не діє в період воєнного стану.
В період дії воєнного стану та протягом одного року після його припинення або скасування деякі норми цього Закону та інші норми законодавства, що випливають із цього закону, не застосовуються, а вся державна допомога, надана протягом такого періоду, вважається допустимою. Також надавачі державної допомоги звільняються від обов’язку подання повідомлення про нову державну допомогу та подання звітності про чинну державну допомогу.
9. Отримання наказу Міністерства фінансів України про погодження обсягу та умов надання місцевої гарантії.
Протягом одного місяця Міністерством фінансів України приймається рішення про погодження обсягу та умов надання місцевої гарантії або вмотивовану відмову в такому погодженні, яке доводиться до відома відповідної ради.
Обсяг та умови надання місцевих гарантій для забезпечення повного або часткового виконання боргових зобов’язань суб’єктів господарювання, що виникають за кредитами (позиками) від міжнародних фінансових організацій, вважаються погодженими, якщо рішення не прийнято протягом одного місяця з дня надходження документів на погодження Автономної Республіки Крим, обласної, міської, селищної чи сільської ради.
10. Укладення договору між відповідним місцевим фінансовим органом та позичальником про погашення заборгованості за виконання гарантійних зобов’язань.
11. Прийняття рішення ради про надання місцевої гарантії та рішення про внесення змін до бюджету в частині надання місцевої гарантії.
Місцева рада надсилає Міністерству фінансів України завірені в установленому порядку копії зазначених рішень у десятиденний строк після затвердження таких рішень.
12. Укладення договору гарантії та його ратифікація відповідно до пункту 16 ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
13. Для реєстрації наданих місцевих гарантій у Реєстрі місцевих запозичень та місцевих гарантій обласні, міські, селищні та сільські ради подають Міністерству фінансів України:
1) у десятиденний строк після підписання завірені в установленому порядку копії:
2) інформацію про валютно-фінансові умови місцевого запозичення / місцевої гарантії (за формою, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 25.07.2012 р. №866 додаток 1) у десятиденний строк після підписання правочину щодо надання місцевої гарантії та договорів, виконання зобов’язання за якими забезпечено місцевою гарантією;
3) графіки планових та фактичних надходжень коштів за місцевим запозиченням та місцевою гарантією (всі надходження) та графіки планових та фактичних платежів за місцевим запозиченням та місцевою гарантією (всі платежі) (за формою, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 25.07.2012 р. №866 додаток 2).
Рис. 2. Алгоритм дій органів місцевого самоврядування при наданні місцевої гарантії
Місцеві запозичення та місцеві гарантії можуть стати ефективними інструментами забезпечення реалізації програм місцевого економічного розвитку, що дасть змогу вирішувати оперативні та стратегічні завдання задля підвищення спроможності територіальної громади та добробуту її жителів. Характер платності, строковості та повернення цих коштів акцентує важливість здійснення ґрунтовних розрахунків перед початком використання цих інструментів, що дасть змогу максимально ефективно використати кошти та забезпечити результативне досягнення визначеної мети.
Теги:
бюджет інвестиції бюджет методика
Джерело:
Проєкт USAID «ГОВЕРЛА»
26 грудня 2024
Детальний чи загальний регламент місцевої ради:...
Уявіть собі громаду, де прийняття рішень ради затягується на місяці, а мешканці не розуміють, за якими правилами...
26 грудня 2024
Розширення ЦНАПу та придбання нового сміттєвоза: учасники конкурсу Громада на всі 100
Розширення ЦНАПу та придбання нового...
10 листопада завершилося голосування та вибір 40 фіналістів серед територіальних громад, які подалися на конкурс...
26 грудня 2024
Партнерство і співпраця влади і бізнесу на місцевому рівні – запорука успішного розвитку громад
Партнерство і співпраця влади і бізнесу на...
Деякі соціально-психологічні аспекти взаємодії місцевої влади та бізнесу Територіальні громади в Україні...
26 грудня 2024
Антикорупційний потенціал ОМС: чому він важливий для відбудови і як його підсилити?
Антикорупційний потенціал ОМС: чому він...
Авторка: Олександра Койдель, зовнішня експертка Програми "U-LEAD з Європою" Довгострокове відновлення України...