Експерти Програми USAID DOBRE розглянули зміни, внесені Законами №3050 та №3603 до загальних норм Податкового кодексу України щодо встановлення пільг зі сплати місцевих податків та зборів, а також до встановлення пільг зі сплати плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Порядок та підстави надання податкових пільг визначаються Податковим кодексом України (далі – ПКУ). Так, відповідно до пункту 30.1 статті 30 ПКУ, податкова пільга – передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов'язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених пунктом 30.2 цієї статті. Підставами для надання податкових пільг є особливості, що характеризують певну групу платників податків, вид їх діяльності, об'єкт оподаткування або характер та суспільне значення здійснюваних ними витрат.
ПКУ визначено ряд пільг для платників податків, зокрема і зі сплати місцевих податків та зборів. Поряд з цим, органи місцевого самоврядування (далі – ОМС) мають право встановлювати додаткові пільги зі сплати місцевих податків та/або зборів. Таке право передбачено як нормами ПКУ, так і Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» (пункт 28 частини першої статті 26).
ОМС можуть надавати податкові пільги шляхом встановлення зниженої ставки податку та/або збору або ж звільнення від сплати податку та/або збору. Поряд з цим, ОМС варто звернути увагу, що відповідно до 30.5 ст. 30 ПКУ податкові пільги встановлюються відповідно до ПКУ та з урахуванням вимог законодавства України про захист економічної конкуренції.
Впродовж 2022-2023 років до ПКУ було внесено ряд змін, зокрема і щодо особливостей встановлення ОМС пільг зі сплати місцевих податків та зборів. Такі зміни були внесені Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» (далі – Закон №3050) та Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо вдосконалення онлайн-комунікації з платниками податків та уточнення окремих положень законодавства» (далі – Закон №3603).
Розглянемо зміни, внесені Законами №3050 та №3603 до загальних норм ПКУ щодо встановлення пільг зі сплати місцевих податків та зборів, а також до встановлення пільг зі сплати плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Проте, ця норма не поширюється на прийняття ОМС, або ВА чи ВЦА рішень про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами (з обов’язковим зазначенням кадастрових номерів таких земельних ділянок), а також про внесення змін до таких рішень;
- пп 4.1.9 п. 4.1 та п. 4.5 ст. 4, пп 12.3.3, 12.3.4 і 12.3.7 п. 12.3, пп 12.4.3 п. 12.4 та п. 12.5 ст. 12 ПКУ;
- частини четвертої ст. 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації»;
- Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання»;
Плата за землю – це обов’язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (пп 14.1.147 п 14.1 ст. 14 ПКУ).
Відповідно до пункту 284.1. статті 284 ПКУ ОМС мають право встановлювати пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території. Ця норма діє для всіх ОМС, при цьому пільги мають встановлюватися з урахуванням пункту 30.2 статті 30 ПКУ. Тобто підставами для надання податкових пільг є особливості, що характеризують певну групу платників податків, вид їх діяльності, об'єкт оподаткування або характер та суспільне значення здійснюваних ними витрат.
Інформацію щодо податкових пільг по земельному податку ОМС надсилають до контролюючих органів в електронному вигляді у порядку та за формою, затвердженими КМУ (пп 12.3.3 п. 12.3 ст. 12 ПКУ).
Також ОМС можуть звільняти від сплати земельного податку за земельні ділянки, що входять до складу території індустріальних парків, включених до Реєстру індустріальних парків, нормативну грошову оцінку яких проведено, що використовуються ініціаторами створення індустріального парку, керуючою компанією індустріального парку та учасниками індустріальних парків (п. 284.6 ст 284 ПКУ).
Поряд з цим, в умовах воєнного стану надано право ОМС, або ВА чи ВЦА встановлювати додаткові пільги щодо сплати земельного податку та орендної плати за земельні ділянки з метою реагування на потреби платників та умови, які впливають на користування земельними ділянками (зміни, внесені до ПКУ Законами №3050 та №3603).
Зокрема, в результаті внесення змін до ПКУ, врегульовано питання надання пільг по платі за землю (земельному податку та орендній платі):
У перших 4-х випадках це пільги, визначені нормами ПКУ, що не потребують прийняття рішень ОМС, або ВА чи ВЦА про встановлення таких пільг.
Що стосується земельних ділянок, непридатних для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, то такі пільги надаються саме ОМС, або ВА чи ВЦА.
Рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів приймаються ОМС, або ВА чи ВЦА на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами (з обов’язковим зазначенням кадастрових номерів таких земельних ділянок). Такі рішення приймаються на кожний календарний рік окремо, за умови наявності відповідних заяв платників податків, та на період не більше ніж до кінця поточного календарного року (пп 12.3.7 п. 12.3 ст 12 ПКУ).
Інформація щодо рішень про встановлення таких податкових пільг надається контролюючим органам за місцезнаходженням земельних ділянок в електронному вигляді у порядку та за формою, затвердженими КМУ, протягом 10 календарних днів з дня прийняття відповідного рішення з обов’язковим зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок, щодо яких прийнято відповідне рішення.
Термін дії пільги за земельні ділянки, непридатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, починається із першого числа місяця, на який припадає дата прийняття ОМС, або ВА чи ВЦА відповідного рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяви платника податків, та завершується останнім числом місяця, на який припадає дата, що настає раніше,
Також, у разі прийняття рішення органами, зазначеними у частині третій статті 33 Кодексу цивільного захисту населення (крім керівників суб’єктів господарювання), про обов’язкову евакуацію населення, ОМС, або ВА чи ВЦА обов’язково приймають рішення про встановлення податкових пільг зі сплати плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки).
ОМС, або ВА чи ВЦА надають контролюючим органам за місцем розташування земельних ділянок, земельних часток (паїв) інформацію щодо рішень про встановлення таких податкових пільг щокварталу у 15-денний строк після закінчення податкового (звітного) кварталу, станом на перше число відповідного кварталу, в електронному вигляді у порядку та за формою, затвердженими КМУ (п. 12.3 ст. 12 ПКУ).
Відповідно до підпункту 266.4.2 пункту 266.4 статті 266 ПКУ, ОМС встановлюють пільги з податку, що сплачується на відповідній території, з об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, громадських об’єднань, благодійних організацій, релігійних організацій України, статути (положення) яких зареєстровані у встановленому законом порядку, та використовуються для забезпечення діяльності, передбаченої такими статутами (положеннями).
При цьому, пільги для фізичних осіб з податку з об’єктів житлової та нежитлової нерухомості, визначаються виходячи з їх майнового стану та рівня доходів та не застосовуються до:
Пільги з податку з об’єктів нежитлової нерухомості встановлюються залежно від майна, що є об’єктом оподаткування.
Також ОМС мають право встановлювати пільги з податку, що сплачується на відповідній території, з об’єктів нежитлової нерухомості, що розташовані на території індустріального парку та перебувають у власності учасників індустріального парку, включеного до Реєстру індустріальних парків.
Інформацію щодо податкових пільг по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, ОМС надсилають до контролюючих органів в електронному вигляді у порядку та за формою, затвердженими КМУ (пп 12.3.3 п. 12.3 ст. 12 ПКУ).
Разом з цим, в умовах воєнного стану, надано право ОМС, або ВА чи ВЦА встановлювати додаткові пільги щодо сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, у частині об’єктів житлової/нежитлової нерухомості, у тому числі їх часток, які внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією РФ проти України, зазнали незначних пошкоджень, придатні для проживання/використання за цільовим призначенням (відповідно) та підлягають відновленню шляхом поточного ремонту. Так, ОМС, або ВА чи ВЦА мають право:
ОМС, або ВА чи ВЦА зобов’язані щоквартально, у 15-денний строк після закінчення податкового (звітного) кварталу, подавати контролюючим органам за місцем розташування об’єкта нерухомого майна станом на перше число відповідного кварталу копії прийнятих рішень про встановлення таких пільг.
Також, у разі прийняття рішення органами, зазначеними у частині третій статті 33 Кодексу цивільного захисту населення (крім керівників суб’єктів господарювання), про обов’язкову евакуацію населення, ОМС, або ВА чи ВЦА обов’язково приймають рішення про встановлення податкових пільг зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
ОМС, або ВА чи ВЦА надають контролюючим органам за місцем розташування об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості інформацію щодо рішень про встановлення таких податкових пільг щокварталу у 15-денний строк після закінчення податкового (звітного) кварталу, станом на перше число відповідного кварталу, в електронному вигляді у порядку та за формою, затвердженими КМУ (п. 12.3 ст. 12 ПКУ).
Крім цього, в результаті внесення змін до ПКУ Законами №3050 та №3603, врегульовано питання надання пільг щодо об’єктів нерухомості, які:
Зазначені пільги врегульовані нормами ПКУ (пп 69.22 п. 69 підрозділу 10 розділу XX ПКУ), та не потребують прийняття рішень ОМС, або ВА чи ВЦА про встановлення таких пільг.
Посилання на НПА та ресурси, згадані у роз’ясненні:
Ця публікація стала можливою завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID). Зміст є відповідальністю Глобал Ком'юнітіз (Global Communities) і не обов'язково відображає точку зору USAID чи Уряду Сполучених Штатів.
26 грудня 2024
Детальний чи загальний регламент місцевої ради:...
Уявіть собі громаду, де прийняття рішень ради затягується на місяці, а мешканці не розуміють, за якими правилами...
26 грудня 2024
Розширення ЦНАПу та придбання нового сміттєвоза: учасники конкурсу Громада на всі 100
Розширення ЦНАПу та придбання нового...
10 листопада завершилося голосування та вибір 40 фіналістів серед територіальних громад, які подалися на конкурс...
26 грудня 2024
Партнерство і співпраця влади і бізнесу на місцевому рівні – запорука успішного розвитку громад
Партнерство і співпраця влади і бізнесу на...
Деякі соціально-психологічні аспекти взаємодії місцевої влади та бізнесу Територіальні громади в Україні...
26 грудня 2024
Антикорупційний потенціал ОМС: чому він важливий для відбудови і як його підсилити?
Антикорупційний потенціал ОМС: чому він...
Авторка: Олександра Койдель, зовнішня експертка Програми "U-LEAD з Європою" Довгострокове відновлення України...