Один з найбільш відкритих і прозорих у своїй діяльності парламентських Комітетів – Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування продовжує працювати з громадами в регіонах. Цього разу – в Житомирській області, де зосередив увагу на темі прозорості місцевого самоврядування як невід’ємній складовій реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади.
До дискусії під головуванням першого заступника голови Комітету Романа Лозинського долучилися голови громад Житомирщини, Офісу Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України, представники всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, проектів міжнародної технічної допомоги.
В центрі уваги дискусії – ухвалений в лютому 2024 року Закон «Про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо забезпечення прозорості місцевого самоврядування». Документ зараз – на підписі у Президента України.
Презентуючи Закон, Роман Лозинський зосередився на ключових нормах, зокрема щодо трансляції пленарних засідань місцевих рад та засідань їх постійних комісій у мережі Інтернет в режимі реального часу.
«Наразі мова йде тільки про оприлюднення відеозаписів. Законодавець виходив з міркувань безпеки. По закінченню воєнного стану ці засідання повинні будуть транслюватися в режимі онлайн. Відеозаписи засідань підлягають збереженню не менше п’яти років та оприлюднюються на офіційному веб-сайті ради чи в інший спосіб, невідкладно після закінчення засідання, але не пізніше наступного дня після його проведення», - поінформував Роман Лозинський.
Також Закон передбачає висвітлення проектів порядків денних засідань постійних комісій ради, висновків і рекомендацій, а також протоколів її засідань, які містять результати поіменного голосування; обов’язковість використання державної мови депутатами, посадовими особами місцевого самоврядування, іншими доповідачами під час сесій рад; оприлюднення на єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на офіційних веб-сайтах органів місцевого самоврядування публічної інформації у формі відкритих даних щодо об’єктів права власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єктів їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад, в тому числі інформації за результатами інвентаризації, проведеної згідно із законодавством.
Переглянути презентацію Закону ТУТ
Олександр Корнієнко, перший заступник Голови Верховної Ради України слушно підкреслив, що реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади за принципом децентралізації сприяла передачі місцевому самоврядуванню повноважень, ресурсів, а отже – і відповідальності за ухвалення рішень. Прозорість цього процесу – важлива складова ефективності рішень. За його словами, кожна людина - мешканець своєї громади. А рішення, які ухвалюються на рівні органів місцевого самоврядування, мають безпосередній вплив на мешканців. Чим вищий рівень прозорості роботи органу місцевого самоврядування і ухвалення рішень – тим вищий рівень довіри.
За словами народного депутата України Віталія Безгіна, без забезпечення прозорості у діяльності органів місцевого самоврядування ускладнюється і процес євроінтеграції.
«Ми розуміємо, що децентралізація - це про повноваження гроші та відповідальність. Закон № 6401 - це про відповідальність перед громадянським суспільством, тому його варто було ухвалювати. І якщо зануритися ще і у процес євроінтеграції, то маємо розуміти, що цей закон - і про прозорість всередині громад. Без прозорих процедур працювати з європейськими фондами і євроінтегруватися – це вкрай складна історія. Тож нам є куди рости».
Добрим прикладом відкритості і прозорості є діяльність Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України, який об’єднує представників законодавчої влади, всіх рівнів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. На базі шести тематичних комісій, до складу яких входять представники з усіх регіонів, відкрито дискутуються проблемні питання та пропонуються їх рішення.
Керівник Офісу Конгресу В’ячеслав Негода наголосив, що децентралізація - ціла система ефективного управління, яке має здійснюватися на всіх рівнях – регіональному, районному і на місцевому.
«Тільки коли вся ця система збалансована і по повноваженнях, і по ресурсах, і по взаєморозумінню – тоді можемо говорити про ефективне добре урядування в нашій державі. Основна філософія - без місцевого самоврядування неможливо розвивати державу. Але Закон № 6401 потрібен для тих, хто чекає мотивації, щоб ними поуправляли, як бути відкритим, хто любить ухвалювати рішення при «вимкненому світлі», - сказав В’ячеслав Негода.
Він нагадав, що Комітет Міністрів Ради Європи у 2008 році схвалив Стратегію інновацій та доброго врядування на місцевому рівні і запропонував членам РЄ слідувати її положенням. В документі закладено 12 принципів стратегії. Четвертий з них - про забезпечення публічного доступу до інформації та сприяння розумінню того, як реалізовується місцева публічна діяльність.
«В Стратегії зазначено, що всі органи місцевого самоврядування повинні взяти на себе добровільне зобов’язання втілювати ці принципи. Якщо ми готові працювати відкрито, то ми це можемо робити вже, не чекаючи вступу в дію Закону», - додав керівник Офісу Конгресу.
Сорен Гербст, керівник Відділу багаторівневого управління Програми «U-LEAD з Європою» слушно зауважив, що Закон № 6401 сприятиме європейській інтеграції України.
«Прозорість у місцевому самоврядуванні є необхідним стандартом у відносинах з громадянами. За останні 10 років Україна досягла значного прогресу у впровадженні децентралізації. Реформа є успішною і це тому, що вона знаходить сприйняття українського населення. В Україні найбільше довіряють місцевому рівню, тому що люди бачать позитивні зміни, які відбуваються в громадах. Навіть під час війни громади показали свою стійкість і дуже дієво долучилися до захисту нації. Ми віримо, що цей Закон ще більше посилить позитивні зміни, які відбуваються в громадах, оскільки він робить роботу органів місцевого самоврядування більш прозорою, а отже посилює вплив громади на процес ухвалення рішень. Ще одним позитивним моментом є підвищення ефективності місцевого самоврядування в результаті ухвалення цього Закону. Він пройшов довгий шлях до остаточного ухвалення. Однак це не означає, що наша місія підтримки цього Закону завершена. Ми будемо допомагати в імплементації його норм».
Комітет буде здійснювати моніторинг імплементації норм Закону та їх ефективність.
Більше думок спікерів круглого столу «Прозорість місцевого самоврядування як складова процесу децентралізації. Практика сьогодення. Шляхи розвитку» можна почути у відеозаписі заходу ТУТ: